Flota » Aktualności » MAN prezentuje trzecią generację hybrydowych autobusów miejskich

MAN prezentuje trzecią generację hybrydowych autobusów miejskich
2007-06-07 - P. Łukasiewicz Tagi:
Podczas tegorocznego walnego zgromadzenia MAN AG, 10 maja w Monachium MAN Nutzfahrzeuge zaprezentował pojazd należący do najnowszej generacji autobusów o napędzie hybrydowym.
Już w 2001 i 2005 roku MAN przedstawił pojazdy hybrydowe, które wprowadzone zostały do eksploatacji przez Norymberskie Zakłady Transportu Miejskiego i odznaczyły się 25 procentową oszczędnością w zużyciu paliwa. W związku z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, autobusy miejskie doskonale nadają się do zastosowania systemów hybrydowych, złożonych z silników diesla i elektrycznego.
Hybrydowe pojazdy liniowe i zaopatrzeniowe stanowią wysoki potencjał rozwojowy, zarówno z ekonomicznego, jak i z ekologicznego punktu widzenia. Powodem jest znacząca redukcja CO2, dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa. Zrealizowano to za pomocą automatyki start-stop, wyłączającej silnik podczas postojów na przystankach i skrzyżowaniach, a także za pomocą odzyskiwania i magazynowania energii powstającej podczas hamowania. Grupa MAN Nutzfahrzeuge już od wielu lat angażuje się w rozwój ekologicznych napędów dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Prace wstępne realizowane były przez MAN i NEOPLAN już w latach 70tych i 80tych. W międzyczasie firma zauważyła szczególnie duży potencjał systemów hybrydowych z kondensatorami ultracap dla sektora autobusowego. W technologię tę wyposażono autobusy miejskie, które w 2001 roku zaprezentował koncern MAN, przekazując do regularnej eksploatacji dla zakładów miejskich w Norymberdze. W roku 2005 testy rozpoczął kolejny, zoptymalizowany model. Nawet w porównaniu z nowoczesnymi autobusami z silnikiem diesla oszczędność paliwa wyniosła do 25% w zależności od profilu użytkowania.
Premiera nowego autobusu hybrydowego MAN
Ponadto, w roku 2005 dział badawczo-rozwojowy MAN rozpoczął projekt subwencjonowany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki (BMWi), mający na celu dalszy rozwój autobusu miejskiego z napędem hybrydowym. Jest to część programu badawczego „Mobilność i Transport”, który ma za zadanie zbudowanie pojazdów testowych opartych o nową technologię. MAN opracowuje i testuje wariant o zoptymalizowanym zużyciu paliwa. Pierwszy z tych modeli został zaprezentowany publicznie podczas walnego zgromadzenia MAN AG w dniu 10 maja w Monachium, a następnie prezentowany był w dniach 21 do 24 maja na Kongresie UITP (Union Internationale des Transports Publics) w Helsinkach. Chodzi tu o trzecią generację testowanych przez MAN Nutzfahrzeuge prototypów.
Rosnący potencjał rynkowy dla autobusów miejskich o napędzie hybrydowym
Celem NEOMAN Bus GmbH jest uatrakcyjnienie technologii hybrydowej poprzez dalszy jej rozwój i dodatkową optymalizację. MAN Nutzfahrzeuge AG oraz NEOMAN Bus GmbH widzą w zastosowaniu technologii hybrydowej najwyższy potencjał; dlatego też w najbliższych latach planowane są w tym sektorze wysokie inwestycje, mające na celu przygotowanie tej technologii do seryjnej produkcji, której rozpoczęcie planuje się na rok 2010. NEOMAN liczy na osiągnięcie 10-20 procentowego udziału w rynku autobusów hybrydowych do roku 2015.
Ciężarówka dystrybucyjna z napędem hybrydowym w trakcie testów
Stosowanie napędów hybrydowych w transporcie zaopatrzeniowym opiera się wg MAN Nutzfahrzeuge na kilku różnych założeniach, uwzględniających typowe profile zastosowań. Centralnym punktem badań jest magazynowanie energii hamowania oraz automatyka start-stop. Pierwsze wyniki pokazują, że można liczyć się z oszczędnością rzędu do 10%, w zależności od profilu użytkowania.
Obecnie testowane są 2 pojazdy z równoległym napędem hybrydowym: jedna ciężarówka zaopatrzeniowa ze zintegrowanym generatorem rozruchowym (MAN TGL OPTISTRANG) oraz model MAN TGL zaopatrzony w elektrodynamiczny element rozruchowy opracowany wspólnie z ZF Friedrichshafen. Oba pojazdy służą badaniom nad redukcją zużycia paliwa oraz emisji zanieczyszczeń.
Już w 2001 i 2005 roku MAN przedstawił pojazdy hybrydowe, które wprowadzone zostały do eksploatacji przez Norymberskie Zakłady Transportu Miejskiego i odznaczyły się 25 procentową oszczędnością w zużyciu paliwa. W związku z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, autobusy miejskie doskonale nadają się do zastosowania systemów hybrydowych, złożonych z silników diesla i elektrycznego.
Hybrydowe pojazdy liniowe i zaopatrzeniowe stanowią wysoki potencjał rozwojowy, zarówno z ekonomicznego, jak i z ekologicznego punktu widzenia. Powodem jest znacząca redukcja CO2, dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa. Zrealizowano to za pomocą automatyki start-stop, wyłączającej silnik podczas postojów na przystankach i skrzyżowaniach, a także za pomocą odzyskiwania i magazynowania energii powstającej podczas hamowania. Grupa MAN Nutzfahrzeuge już od wielu lat angażuje się w rozwój ekologicznych napędów dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Prace wstępne realizowane były przez MAN i NEOPLAN już w latach 70tych i 80tych. W międzyczasie firma zauważyła szczególnie duży potencjał systemów hybrydowych z kondensatorami ultracap dla sektora autobusowego. W technologię tę wyposażono autobusy miejskie, które w 2001 roku zaprezentował koncern MAN, przekazując do regularnej eksploatacji dla zakładów miejskich w Norymberdze. W roku 2005 testy rozpoczął kolejny, zoptymalizowany model. Nawet w porównaniu z nowoczesnymi autobusami z silnikiem diesla oszczędność paliwa wyniosła do 25% w zależności od profilu użytkowania.
Premiera nowego autobusu hybrydowego MAN
Ponadto, w roku 2005 dział badawczo-rozwojowy MAN rozpoczął projekt subwencjonowany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki (BMWi), mający na celu dalszy rozwój autobusu miejskiego z napędem hybrydowym. Jest to część programu badawczego „Mobilność i Transport”, który ma za zadanie zbudowanie pojazdów testowych opartych o nową technologię. MAN opracowuje i testuje wariant o zoptymalizowanym zużyciu paliwa. Pierwszy z tych modeli został zaprezentowany publicznie podczas walnego zgromadzenia MAN AG w dniu 10 maja w Monachium, a następnie prezentowany był w dniach 21 do 24 maja na Kongresie UITP (Union Internationale des Transports Publics) w Helsinkach. Chodzi tu o trzecią generację testowanych przez MAN Nutzfahrzeuge prototypów.
Rosnący potencjał rynkowy dla autobusów miejskich o napędzie hybrydowym
Celem NEOMAN Bus GmbH jest uatrakcyjnienie technologii hybrydowej poprzez dalszy jej rozwój i dodatkową optymalizację. MAN Nutzfahrzeuge AG oraz NEOMAN Bus GmbH widzą w zastosowaniu technologii hybrydowej najwyższy potencjał; dlatego też w najbliższych latach planowane są w tym sektorze wysokie inwestycje, mające na celu przygotowanie tej technologii do seryjnej produkcji, której rozpoczęcie planuje się na rok 2010. NEOMAN liczy na osiągnięcie 10-20 procentowego udziału w rynku autobusów hybrydowych do roku 2015.
Ciężarówka dystrybucyjna z napędem hybrydowym w trakcie testów
Stosowanie napędów hybrydowych w transporcie zaopatrzeniowym opiera się wg MAN Nutzfahrzeuge na kilku różnych założeniach, uwzględniających typowe profile zastosowań. Centralnym punktem badań jest magazynowanie energii hamowania oraz automatyka start-stop. Pierwsze wyniki pokazują, że można liczyć się z oszczędnością rzędu do 10%, w zależności od profilu użytkowania.
Obecnie testowane są 2 pojazdy z równoległym napędem hybrydowym: jedna ciężarówka zaopatrzeniowa ze zintegrowanym generatorem rozruchowym (MAN TGL OPTISTRANG) oraz model MAN TGL zaopatrzony w elektrodynamiczny element rozruchowy opracowany wspólnie z ZF Friedrichshafen. Oba pojazdy służą badaniom nad redukcją zużycia paliwa oraz emisji zanieczyszczeń.
źródło: MAN Polska
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
MAN prezentuje trzecią generację hybrydowych autobusów miejskich
Najczęściej czytane w tym miesiącu


Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter