Flota  »  Aktualności  »  MAN prezentuje trzecią generację hybrydowych autobusów miejskich

MAN prezentuje trzecią generację hybrydowych autobusów miejskich

2007-06-07 - P. Łukasiewicz     Tagi:
Podczas tegorocznego walnego zgromadzenia MAN AG, 10 maja w Monachium MAN Nutzfahrzeuge zaprezentował pojazd należący do najnowszej generacji autobusów o napędzie hybrydowym.

Już w 2001 i 2005 roku MAN przedstawił pojazdy hybrydowe, które wprowadzone zostały do eksploatacji przez Norymberskie Zakłady Transportu Miejskiego i odznaczyły się 25 procentową oszczędnością w zużyciu paliwa. W związku z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, autobusy miejskie doskonale nadają się do zastosowania systemów hybrydowych, złożonych z silników diesla i elektrycznego.

Hybrydowe pojazdy liniowe i zaopatrzeniowe stanowią wysoki potencjał rozwojowy, zarówno z ekonomicznego, jak i z ekologicznego punktu widzenia. Powodem jest znacząca redukcja CO2, dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa. Zrealizowano to za pomocą automatyki start-stop, wyłączającej silnik podczas postojów na przystankach i skrzyżowaniach, a także za pomocą odzyskiwania i magazynowania energii powstającej podczas hamowania. Grupa MAN Nutzfahrzeuge już od wielu lat angażuje się w rozwój ekologicznych napędów dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Prace wstępne realizowane były przez MAN i NEOPLAN już w latach 70tych i 80tych. W międzyczasie firma zauważyła szczególnie duży potencjał systemów hybrydowych z kondensatorami ultracap dla sektora autobusowego. W technologię tę wyposażono autobusy miejskie, które w 2001 roku zaprezentował koncern MAN, przekazując do regularnej eksploatacji dla zakładów miejskich w Norymberdze. W roku 2005 testy rozpoczął kolejny, zoptymalizowany model. Nawet w porównaniu z nowoczesnymi autobusami z silnikiem diesla oszczędność paliwa wyniosła do 25% w zależności od profilu użytkowania.

Premiera nowego autobusu hybrydowego MAN

Ponadto, w roku 2005 dział badawczo-rozwojowy MAN rozpoczął projekt subwencjonowany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki (BMWi), mający na celu dalszy rozwój autobusu miejskiego z napędem hybrydowym. Jest to część programu badawczego „Mobilność i Transport”, który ma za zadanie zbudowanie pojazdów testowych opartych o nową technologię. MAN opracowuje i testuje wariant o zoptymalizowanym zużyciu paliwa. Pierwszy z tych modeli został zaprezentowany publicznie podczas walnego zgromadzenia MAN AG w dniu 10 maja w Monachium, a następnie prezentowany był w dniach 21 do 24 maja na Kongresie UITP (Union Internationale des Transports Publics) w Helsinkach. Chodzi tu o trzecią generację testowanych przez MAN Nutzfahrzeuge prototypów.

Rosnący potencjał rynkowy dla autobusów miejskich o napędzie hybrydowym

Celem NEOMAN Bus GmbH jest uatrakcyjnienie technologii hybrydowej poprzez dalszy jej rozwój i dodatkową optymalizację. MAN Nutzfahrzeuge AG oraz NEOMAN Bus GmbH widzą w zastosowaniu technologii hybrydowej najwyższy potencjał; dlatego też w najbliższych latach planowane są w tym sektorze wysokie inwestycje, mające na celu przygotowanie tej technologii do seryjnej produkcji, której rozpoczęcie planuje się na rok 2010. NEOMAN liczy na osiągnięcie 10-20 procentowego udziału w rynku autobusów hybrydowych do roku 2015.

Ciężarówka dystrybucyjna z napędem hybrydowym w trakcie testów

Stosowanie napędów hybrydowych w transporcie zaopatrzeniowym opiera się wg MAN Nutzfahrzeuge na kilku różnych założeniach, uwzględniających typowe profile zastosowań. Centralnym punktem badań jest magazynowanie energii hamowania oraz automatyka start-stop. Pierwsze wyniki pokazują, że można liczyć się z oszczędnością rzędu do 10%, w zależności od profilu użytkowania.

Obecnie testowane są 2 pojazdy z równoległym napędem hybrydowym: jedna ciężarówka zaopatrzeniowa ze zintegrowanym generatorem rozruchowym (MAN TGL OPTISTRANG) oraz model MAN TGL zaopatrzony w elektrodynamiczny element rozruchowy opracowany wspólnie z ZF Friedrichshafen. Oba pojazdy służą badaniom nad redukcją zużycia paliwa oraz emisji zanieczyszczeń.



źródło: MAN Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

MAN prezentuje trzecią generację hybrydowych autobusów miejskich