Flota  »  Aktualności  »  Mercedes Concept BlueZERO - 100% ekologii
Mercedes Concept BlueZERO

Mercedes Concept BlueZERO - 100% ekologii

2009-01-12 - P. Łukasiewicz     Tagi: Mercedes, Ekologia, Paliwa, Technologia, BlueZERO, Samochody elektryczne
Mercedes-Benz pokazuje swoje doświadczenie w tworzenia proekologicznych pojazdów elektrycznych, prezentując bliski produkcji seryjnej prototyp BlueZERO na Północnoamerykańskim Salonie Samochodowym w Detroit.

Bazując na pojedynczej architekturze konstrukcyjnej, ten modularny koncept umożliwia zbudowanie trzech modeli o różnych konfiguracjach zespołu napędowego, z których każdy spełnia wymagania klientów dotyczące mobilności połączonej z odpowiedzialnością za środowisko:
- BlueZERO E-CELL z akumulatorowym napędem elektrycznym i zasięgiem do 200 km na samym napędzie elektrycznym;
- BlueZERO F-CELL (ogniwo paliwowe) o zasięgu znacznie powyżej 400 km na samym napędzie elektrycznym;
- BlueZERO E-CELL PLUS o napędzie elektrycznym, wyposażony również w silnik spalinowy jako generator prądu (do wydłużenia zasięgu). Wszystkie warianty bazują na architekturze pojazdu o sandwiczowej budowie podłogi, którą Mercedes-Benz wprowadził 10 lat temu - początkowo dla Klasy A, potem również B. Jednym z celów powstania tej konstrukcji było zintegrowanie alternatywnych źródeł napędu. Zalety tak zmodyfikowanej konstrukcji obejmują pomieszczenie elementów składowych zespołu napędowego na poziomie niskiego środka ciężkości, oszczędność przestrzeni oraz znakomite zabezpieczenie tych elementów we wnętrzu podłogi pojazdu. - Elastyczna koncepcja BlueZERO umożliwia realizację elektrycznego napędu przy wszelkiego rodzaju wymaganiach. Stanowi też potwierdzenie, że Mercedes-Benz jest jedynym producentem motoryzacyjnym na świecie, który już jest przygotowany technologicznie do produkcji samochodów elektrycznych o pełnej użyteczności w życiu codziennym - oświadczył dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.
Wszystkie trzy warianty BlueZERO dzielą te same podstawowe składniki techniczne, a ich design oraz wymiary są identyczne. Mierząc 422 cm długości modele łączą w sobie zwarte kształty nadwozia z obfitym, świetnie zaprojektowanym i wszechstronnym wnętrzem oraz dużym bagażnikiem. 5 pełnowartościowych siedzeń, ładowność ok. 450 kg i bagażnik o pojemności 500 l mają uczynić z aut praktycznych towarzyszy w codziennym życiu. Dzięki sandwiczowej konstrukcji z uniesioną wysoko pozycją pasażerów, auta mają zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa zderzeniowego i doskonałą widoczność zza kierownicy.



- Nasz modularny system umożliwia różne konfiguracje napędowe dla każdego zapotrzebowania klienta - mówi dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za korporacyjne badania i rozwój w grupie Mercedes-Benz Cars. - Zmodyfikowana podłoga sandwiczowa jako platforma to idealna baza dla szerokiej palety modeli z różnymi rodzajami napędu elektrycznego. Opracowujemy też nową, dodatkową platformę dla przyszłych modeli kompaktowych z jednostkami napędowymi bazującymi na zoptymalizowanych silnikach spalinowych. Inteligentne splecenie obu architektur pozwala nam konstruować nasze portfolio produktowe w elastyczny i wydajny sposób. Poczynając od 2009 r. będziemy wytwarzać na niewielką skalę samochody Mercedes-Benz z ogniwami paliwowymi. Małoseryjna produkcja Mercedesów z napędem wyłącznie elektrycznym (akumulatorowym) rozpocznie się rok później.

Wszystkie trzy modele mają przedni napęd. Inżynierowie Mercedesa stworzyli modularny system, który obejmuje kilka składników napędowych, które można elastycznie łączyć. Obejmują one chłodzone cieczą litowo-jonowe akumulatory o pojemności do 35 kWh oraz kompaktowy silnik elektryczny o maksymalnej mocy 100 kW (moc stała: 70 kW) i momencie obrotowym 320 Nm. Wszystkie trzy warianty przyspieszają do 100 km/h w czasie poniżej 11 s. Ich prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 150 km/h, by zapewnić optymalny zasięg i wydajność.

Mając pojemność 15 kWh, akumulatory litowo-jonowe w modelach BlueZERO E-CELL i BlueZERO E-CELL PLUS mogą w 0,5 h zgromadzić energię potrzebną do przejechania 50 km. W przypadku jazdy wyłącznie na prąd, 1 lub 2 h ładowania wystarczają na pokonanie odpowiednio 100 lub 200 km. Czas ładowania się podwaja, jeśli prąd ładowania wynosi 7 kWh, jak to ma miejsce w gospodarstwach domowych. Oba wymienione modele BlueZERO wyposażone są w elektroniczny sterownik wspierający inteligentne stacje ładowania i systemy naliczania.

W tylnej części modelu BlueZERO E-CELL PLUS umieszczono jako mechanizm wydłużający zasięg ten sam turbodoładowany silnik benzynowy, który napędza smarta fortwo. Niewielka jednostka trzycylindrowa rozwija moc 50 kW przy stałych obrotach 3500/min. Jeśli sytuacja tego wymaga, może ona doładować 17,5 kWh akumulator za pośrednictwem alternatora. Zasięg na jednym zbiorniku wynosi wtedy do 600 km. Zasięg bezemisyjny, czysto elektryczny, to 100 km. BlueZERO F-CELL z ogniwem paliwowym osiąga zasięg 400 km w trybie bezemisyjnym.

Przezroczyste płaszczyzny ukazują to, co zwykle jest schowane - tylna klapa wykonana jest w całości z lekkiego, ale trwałego Lexanu, który pozwala zaglądać do wnętrza struktur aluminiowych wzmocnień i usztywnień. Widać też wnętrze auta oraz konstrukcję sandwiczową i jej wszystkie zalety: swobodny dostęp do bagażnika i przestrzeń w kabinie.



źródło: Mercedes Benz

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mercedes Concept BlueZERO - 100% ekologii