Flota » Sprzęt / technika » W jaki sposób wydłużać żywotność opon?
Michelin radzi kierowcom jak w prosty sposób dbać o swoje opony i wydłużać ich żywotność. Właściwości użytkowe opon zmieniają się w czasie ich eksploatacji. Prawidłowe dbanie o oponę oraz użytkowanie jest w stanie znacząco wydłużyć jej żywotność, dzięki czemu proces starzenia się opony i utraty niektórych właściwości może być w znaczący sposób spowolniony, a kierowca może zaoszczędzić na rzadszej potrzebie wymiany zużytych opon na nowe.
Opony składają się z różnych rodzajów materiałów oraz mieszanek gumowych, które nadają im istotne cechy dla ich właściwego funkcjonowania. Zmiany osiągów opon zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, sposób użytkowania: obciążenie, prędkość, ciśnienie oraz naprężenia, którym opony są poddawane podczas swojego życia.
Zmiany te, związane z użytkowaniem opon są tak bardzo zróżnicowane, że niemożliwe jest precyzyjne określenie czasu użytkowania konkretnej opony. Zdaniem ekspertów Michelin najlepszym sposobem na zminimalizowanie wpływu czynników zewnętrznych i maksymalne wydłużenie żywotności opon jest ich właściwe magazynowanie.
Zmiany starzeniowe opon podczas ich magazynowania są niezauważalne, lub znikome, w porównaniu do szybkości zmian starzeniowych rozpoczynających się w chwili montażu opon i eksploatacji - mówi Tomasz Młodawski, menedżer produktu w Michelin Polska. - Opony Michelin są przechowywane w magazynach fabrycznych do trzech lat od daty produkcji według ściśle określonych metod i warunków. Dzięki zapewnieniu im prawidłowej temperatury, wilgotności i oświetlenia w magazynach, Michelin gwarantuje, że opony powierzone profesjonalnej opiece będą dłużej służyć kierowcom.
Zmiany fizyko-chemiczne w elementach opony występują głównie podczas eksploatacji opon i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon oraz naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, odkształcaniem i uderzeniami, które nie występują w warunkach magazynowania opon.
To sprawia, że opona magazynowana przez rok starzeje się o tyle, co opona podczas trzech tygodni użytkowania, lub opona eksploatowana przez tydzień przy zaniżonym ciśnieniu.
Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia, Michelin zaleca coroczną kontrolę stanu opon (również koła zapasowego) przez specjalistę z dziedziny ogumienia oraz zaleca wycofanie opon z eksploatacji po przekroczeniu 10 lat od daty produkcji bez względu na wysokość bieżnika.
Podczas trwającej obecnie akcji edukacyjnej Tydzień Dobrego Ciśnienia, odbywającej się w dniach 4 do 8 października, na 30 stacjach Statoil w Polsce pracownicy Michelin i Statoil sprawdzają ciśnienie w oponach aut i udzielają porad dotyczących utrzymywania prawidłowego ciśnienia i wymiany opon na zimowe. Ponadto pracownicy sieci Euromaster mierzą głębokość bieżników opon, a wolontariusze PCK mierzą chętnym ciśnienie tętnicze.
Zmiany fizyko-chemiczne w elementach opony występują głównie podczas eksploatacji opon i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon oraz naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, odkształcaniem i uderzeniami, które nie występują w warunkach magazynowania opon.
To sprawia, że opona magazynowana przez rok starzeje się o tyle, co opona podczas trzech tygodni użytkowania, lub opona eksploatowana przez tydzień przy zaniżonym ciśnieniu.
Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia, Michelin zaleca coroczną kontrolę stanu opon (również koła zapasowego) przez specjalistę z dziedziny ogumienia oraz zaleca wycofanie opon z eksploatacji po przekroczeniu 10 lat od daty produkcji bez względu na wysokość bieżnika.
Podczas trwającej obecnie akcji edukacyjnej Tydzień Dobrego Ciśnienia, odbywającej się w dniach 4 do 8 października, na 30 stacjach Statoil w Polsce pracownicy Michelin i Statoil sprawdzają ciśnienie w oponach aut i udzielają porad dotyczących utrzymywania prawidłowego ciśnienia i wymiany opon na zimowe. Ponadto pracownicy sieci Euromaster mierzą głębokość bieżników opon, a wolontariusze PCK mierzą chętnym ciśnienie tętnicze.
źródło: Michelin
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
W jaki sposób wydłużać żywotność opon?
Podobne: W jaki sposób wydłużać żywotność opon?




Podobne galerie: W jaki sposób wydłużać żywotność opon?



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter