Flota  »  Aktualności  »  Miliony importowanych opon mogą nie spełniać norm europejskich
Miliony importowanych opon...

Miliony importowanych opon mogą nie spełniać norm europejskich

2011-03-15 - P. Grzelak     Tagi: Opony, Rynek, Pirelli
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ETRMA) wykryło, że więcej niż 10 proc. opon sprzedawanych w Europie wyprodukowano niezgodnie z europejskimi normami.

Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne są substancją rakotwórczą i od 1 stycznia 2010 są zakazane w procesie produkcji opon sprzedawanych w Unii Europejskiej. Mimo to wykryto je aż w 11 proc. opon sprzedawanych w Europie. Pirelli wyeliminowało użycie tej substancji w 2007 roku, trzy lata przed wprowadzeniem zakazu. W ciągu kilku miesięcy do 18 lutego 2011, ETRMA przetestowała próbki pobrane ze 110 opon sprzedawanych na największych rynkach w UE. Spośród 45 marek, które zostały poddane testom, aż 12 modeli opon wyprodukowanych przez dziewięciu różnych producentów uznano za niespełniające norm unijnych. Program badań obejmował różne typy opon (do samochodów osobowych, ciężarówek, motocykli, jak również opony przemysłowe) wytwarzane na całym świecie, zarówno w UE, jak i poza nią. 12 modeli opon, które nie spełniają warunków było importowanych spoza UE.

- 11 procent jest powodem do niepokoju, biorąc pod uwagę fakt, że co roku Unia Europejska importuje około 100 milionów opon. To niestety może być tylko wierzchołek góry lodowej. Wszystkie opony wyprodukowane w UE i opony produkowane na rynek europejski przez Pirelli, były w pełni zgodne z normami. Zapewnienie produktów spełniających kryteria wymogło na członkach ETRMA znaczne inwestycje sięgające ponad 100 milionów euro - mówi Francesco Gori, Tyres CEO w Pirelli, który od 2006 roku jest prezesem ETRMA.

Używanie nielegalnych opon jest nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale także niekorzystne dla kupujących je kierowców, ponieważ takie opony mają znacznie niższą wydajność.
- Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących oznakowania opon niejednokrotnie wprowadza konsumentów w błąd, dlatego decydują się oni na zakup opon o gorszych właściwościach użytkowych. Jeśli producenci, importerzy i dystrybutorzy będą ignorować obowiązujące obecnie przepisy, może to zaszkodzić również skuteczności planowanych rozwiązań legislacyjnych - dodaje Francesco Gori.

Władze w Wielkiej Brytanii wprowadziły już rozwiązania legislacyjne, które pomogą egzekwować zakaz wykorzystywania w produkcji olejów bogatych w wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne.

- Ustawodawstwo bez skutecznego monitorowania i egzekwowania prawa jest wręcz szkodliwe. Pozwalanie na import do Unii Europejskiej opon niezgodnych z normami nie tylko podważa wiarygodność prawodawstwa UE, ale także zwiększa ryzyko wprowadzenia w błąd konsumentów i stwarzania poczucia, że nielegalne opony są równe innym - konkluduje Gori.
***

• Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (PAH): grupa ponad 100 substancji chemicznych, uformowanych przez procesy naturalne i przemysłowe. Występują powszechnie w środowisku. Osiem z WWA zostało zidentyfikowanych jako rakotwórcze a ich używanie jest regulowane przez prawodawstwo UE.
• Pirelli jest piątym co do wielkości producentem opon na świecie.



źródło: Pirelli

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Miliony importowanych opon mogą nie spełniać norm europejskich