Flota  »  Aktualności  »  Przemysł motoryzacyjny stawia na bezpieczeństwo
Mercedes klasy C

Przemysł motoryzacyjny stawia na bezpieczeństwo

2011-03-22 - P. Grzelak     Tagi: Bezpieczeństwo, PZPM
Postęp technologiczny w motoryzacji pozwala na systematyczną poprawę bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego. Rozwiązania stosowane w nowoczesnych samochodach nie tylko ratują życie czy zdrowie podczas wypadku drogowego, ale także coraz częściej pozwalają tego wypadku uniknąć. Statystyczny Polak jeździ blisko 15-letnim samochodem, który nie tylko z racji wieku jest znacznie mniej bezpieczny niż nowe auto.

Chodzi nie tylko o sprawność techniczną, która na ogół spada wraz z przebiegiem samochodu, ale o dostępność zaawansowanych technologii i rozwiązań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach. Zielone światło dla prac badawczych
Według przewidywań, w ciągu najbliższych 2 lat branża motoryzacyjna inwestować będzie w rozwój technologii czterokrotnie więcej niż w rozbudowę sieci zakładów produkcyjnych i dwukrotnie więcej niż w marketing i reklamę.

Inwestycje w badania i rozwój są jednym z priorytetów branży motoryzacyjnej na poziomie europejskim. Badania zmierzają głównie w kierunku udoskonalenia technologii ekologicznych oraz rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa.
Zgodnie z regulacjami unijnymi, od października 2012 roku system stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie stanowić obowiązkowe wyposażenie nowych modeli samochodów.

W 2013 roku wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały zostać wyposażone w system kontroli ciśnienia w ogumieniu (tyre pressure monitoring system), a wprowadzane modele pojazdów użytkowych będą standardowo wyposażone we wspomaganie hamowania awaryjnego (sutomatic emergency braking system) oraz system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (lane departure warning system).W ramach budżetu unijnego do roku 2013 polska motoryzacja ma szeroki dostęp do europejskich środków na badania i rozwój. Duzi przedsiębiorcy mogą refinansować w ten sposób nawet 65 proc. prac badawczych i 50 proc. kosztów na etapie wdrożeń. Dotacje obejmują również firmy funkcjonujące na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych.Lata świetlne za Europą
Nowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo są coraz bardziej powszechne w Europie Zachodniej, a stopniowo zadomawiają się również w Polsce.

Konkurencja rynkowa pomiędzy producentami sprawia, że coraz więcej jest zaawansowanych technologii (np. ABS, ASR, ESP, ACC, LDW, AEBS) już w podstawowych wersjach pojazdów, co decyduje o ich dostępności dla coraz szerszych kręgów społecznych.Wiele najnowszych modeli samochodów oferowanych na naszym rynku spełnia wyśrubowane unijne normy bezpieczeństwa, potwierdzane rokrocznie w testach Euro NCAP.

Jednakże, oceniając udział i dostępnośd nowych samochodów, od Europy Zachodniej dzielą nas jeszcze lata świetlne. Decyduje nie tylko mniejsza siła nabywcza przeciętnego Polaka, ale i brak systemowych zachęt i ułatwień sprzyjających dostępności pojazdów nowszych, bardziej zaawansowanych technologicznie.Potrzeba nam takich regulacji, które sprawią, że większa liczba użytkowników będzie sobie mogła pozwolić na zakup nowego samochodu, co w perspektywie kilku lat pomoże odmłodzić park samochodowy i zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach.

Wybiorą bezpieczeństwo

Przywiązywanie wagi przez kierowców do nowych technologii w motoryzacji od kilku lat stopniowo rośnie. W 2008 roku za istotną kwestię uważało nowe technologie 82 proc. respondentów branżowego badania globalnego KPMG, w 2009 roku - już 85 proc.W opinii przedstawicieli branży, w najbliższych latach świadomość bezpieczeństwa powinna być coraz częstszym czynnikiem wyborów konsumenckich przy zakupie auta także w Polsce.

Innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa pojazdu sytuowana jest w tych przewidywaniach na trzecim miejscu po paliwooszczędności i oddziaływaniu samochodu na środowisko.Źródła danych:
  • Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport branży motoryzacyjnej 2010
  • Motoryzacja w Polsce. Analiza, propozycje rozwiązań i perspektywy rozwoju - opracowanie PZPM, PIM, ZPL i ZDS
  • Prawo Drogowe News - Tygodnik online
  • Opracowania i raporty Komendy Głównej Policji
  • Opracowania i raporty ACEA
  • Opracowania i raporty EUCAR
  • Strona internetowa Krajowej Rady Bezpieczeostwa Ruchu Drogowego
  • Strona internetowa Polskiego Związku Motorowego
  • Strona internetowa Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeostwa Drogowego
  • Strona internetowa ProfiAuto



źródło: Renault, PZPM

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Przemysł motoryzacyjny stawia na bezpieczeństwo

Przemysł motoryzacyjny stawia na bezpieczeństwo
umar77 2011-03-22 22:01
To mozna powiedzieć że statystyczny polak jeździ " trumną na kółkach" bo nie tylko że w piętnastoletnim samochodzie ABS to był komfort to jeszcze testy bezpieczeństwa praktycznie się nie liczyły nie to co teraz kiedy samochód nie przechodzi testu łosia albo ma cztery gwiazdki w NCAP, najlepiej jak samochód ma nie tylko pięć gwiazdek ale jest procent bezpieczeństwa jest bardzo wysoki np Passat oprócz pięciu gwiazdek ma aż 91% zabezpieczenia kierowcy i pasażera, nie mówiąc juz o systemach wspomagających bezpieczeństwo