Flota  »  Aktualności  »  Nowa Scania R 730 zostaje najmocniejszą seryjną ciężarówką na świecie!
Scania R 730 V8

Nowa Scania R 730 zostaje najmocniejszą seryjną ciężarówką na świecie!

2010-04-22 - P. Grzelak     Tagi: Premiery, Ciężarówki, Scania, Scania R 730
Rozwijający 3500 Nm i 730 KM nowy, sztandarowy silnik Scania V8 oferuje największy spośród wszystkich silników do samochodów ciężarowych moment obrotowy i moc.

Dzięki nowym akcentom stylistycznym, wszystkie prestiżowe samochody ciężarowe Scania V8 są natychmiast rozpoznawalne. Nabywcy mają do wyboru cztery poziomy mocy silnika: 500, 560, 620 i 730 KM. Układ wtryskowy Scania XPI i wiele innych innowacji wprowadzonych w nowej 730-konnej jednostce napędowej podnoszą wydajność pojazdów o dużej ładowności na zupełnie nowy poziom. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowego, najmocniejszego w ofercie silnika, samochody ciężarowe Scania V8 - bazujące na Scania nowej serii R, wyróżnionej tytułem Samochodu Ciężarowego Roku 2010 - zyskują wyjątkową tożsamość, odzwierciedlającą duże uznanie, jakim cieszą się te pojazdy wśród kierowców i użytkowników.
- Gama Scania V8 jest klasą samą dla siebie na rynku samochodów ciężarowych - mówi Henrik Henriksson, wiceprezes, odpowiedzialny za samochody ciężarowe w Scania. - Ogromna większość nabywców Scania V8 kupuje te pojazdy z powodów racjonalnych. Klienci ci wymagają wysokich osiągów, niezawodności i dyspozycyjności, by móc w jak najefektywniejszy sposób wykonywać swoje zadania transportowe.- To wyjątkowe połączenie osiągów, efektywności transportu, niskiego zużycia paliwa, niezawodności i atrakcyjności dla kierowcy oznacza wysoką wydajność w szerokim znaczeniu tego słowa. W rezultacie, samochody ciężarowe Scania V8 zachowują najwyższą na rynku wartość przy odsprzedaży. Nowy styl V8 jeszcze bardziej wzmacnia ten wizerunek.- Ważnym parametrem nowej R 730 jest moc, ale jeszcze ważniejszy jest moment obrotowy. Gdy ma się do dyspozycji 3500 Nm momentu obrotowego, każde zadanie transportowe sprawia radość i wywołuje uśmiech zadowoleni na twarzy każdego kierowcy - konkluduje Henriksson.

Pojazdy Scania V8 zdominowały rynek samochodów ciężarowych z silnikami o dużej mocy, stanowiąc ponad połowę wszystkich sprzedawanych pojazdów w klasie od około 600 KM wzwyż. Dzięki czterem dostępnym poziomom mocy maksymalnej, Scania oferuje wymagającym nabywcom pojazdów V8 największy wybór jednostek napędowych na rynku.3500 Nm i 730 KM to więcej, niż jest w stanie osiągnąć jakikolwiek konkurent. Zmodyfikowany układ napędowy Scania z łatwością przenosi tak ogromne siły. Wzmocniona skrzynia biegów Scania jest standardowo wyposażona w nowy zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania Opticruise.

Ponieważ naturalną cechą silnika V8 jest płynne oddawanie mocy, inne podzespoły układu napędowego pozostały w dużej mierze nie zmienione.Nowa widlasta „ósemka” jest w pełni zgodna z modułową koncepcją budowy jednostek napędowych Scania. Silnik bazuje na modułowej platformie silnikowej i technologiach, wprowadzonych po raz pierwszy w najnowszych jednostkach rzędowych Scania, a jednocześnie wykorzystuje wiele elementów stosowanych w dotychczas produkowanych silnikach V8.Przyjęta przez Scania zasada stopniowego wprowadzania udoskonaleń, uwzględniających charakterystykę innych elementów i podzespołów pojazdu, pozwala klientom uniknąć kłopotów. Profesjonalne usługi serwisowe i części zamienne są łatwo dostępne.

Stylizacja i wyposażenie
Właściciele i kierowcy Scania V8 są dumni ze swoich V8 i chcą tę dumę okazywać na wiele sposobów, często za pomocą różnego rodzaju wyposażenia i elementów ozdobnych, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kabiny. Od września 2010 r. wszystkie samochody ciężarowe Scania V8 będą dostępne w specjalnej stylizacji, wyróżniającej je spośród innych pojazdów Scania, kształtującej nową wizualną tożsamość, na której użytkownicy mogą budować swój wizerunek.Elementy zewnętrzne i kabiny
  • Chromowane emblematy z logo Scania, oznaczeniem modelu i symbolem V8 na przednim grillu i chromowane listwy ozdobne wokół wlotów powietrza
  • Symbol V8 na osłonach bocznych
  • Charakterystyczny przedni grill z siatką o specjalnym wzorze, w kolorze Black Brilliant
  • Reflektory ksenonowe (opcja) z ciemnym obramowaniem
  • Specjalnie zaprojektowana, chromowana rura wydechowa po lewej stronie pojazdu (w połączeniu z aerodynamicznymi osłonami bocznymi)
  • Specjalnie zaprojektowane metalowe pedały z gumowymi antypoślizgowymi nakładkami
  • Symbol V8 na desce rozdzielczej i progach
  • Symbol V8 na pilocie zdalnego sterowania centralnym zamkiem drzwi
  • Symbol V8 prezentowany na wyświetlaczu w zestawie wskaźników przed uruchomieniem silnika
  • Koło kierownicy pokryte czarnym drewnem i skórą z jasnoszarym szwem (opcja)
  • Fotele pokryte czarną teksturowaną skórą, z jasnoszarym szwem i wytłaczanym symbolem V8 (opcja)
  • Symbol V8, skórzane obicie, czarny skórzany podłokietnik i symbol Scania Griffin na panelach drzwiowych (opcje)
  • Czarny dywanik podłogowy V8 z teksturowanej skóry z jasnoszarym obszyciem pośrodku kabiny (opcja)
Technika
Większy wybór pojazdów V8 o doskonałych własnościach trakcyjnychOferta silników dla samochodów ciężarowych Scania V8 obejmuje zakres mocy maksymalnych od 500 aż do 730 KM. Silniki te rozwijają moment obrotowy od 2400 Nm lub 2500 Nm - zależnie od wersji - do imponujących 3500 Nm, zapewniając stosunek momentu do mocy o wartości od 4,8 do 5,0 oraz typowe dla Scania
własności trakcyjne.
  • Euro 5: 500 KM 2500 Nm, 560 KM 2700 Nm, 620 KM 3000 Nm, 730 KM 3500 Nm
  • EEV 1: 730 KM 3500 Nm (Enhanced Environmentally friendly Vehicle)
Silniki Scania V8 są znane z niskiego zużycia paliwa podczas pracy zarówno pod dużym, jak i małym obciążeniem. Duży moment obrotowy dostępny przy niskich prędkościach stwarza dodatkowe możliwości oszczędzania paliwa poprzez dobór „szybszego” przełożenia przekładni głównej.Scania oferuje również użytkownikom możliwość zasilania jednostek napędowych 100-procentowym biodieslem, co umożliwia zredukowanie tzw. „śladu węglowego”. Silniki te rozwijają ogromny moment obrotowy już przy obrotach biegu jałowego, co ułatwia ruszanie pojazdu z miejsca. Maksimum momentu obrotowego pojawia się przy 1000 obr/min.Dzięki starannemu dopasowaniu charakterystyki momentu obrotowego do charakterystyki mocy, silnik tak naprawdę staje się coraz mocniejszy w miarę spadku prędkości obrotowej, tym samym zapewniając znakomite własności trakcyjne. Moc jest oddawana płynnie w całym zakresie użytecznych prędkości obrotowych.Własna konstrukcja i rozwiązania techniczne
Zgodnie z tradycją, Scania w pełni kontroluje wszystkie strategiczne etapy budowy projektowania i badań silników: projektowanie i produkcję kadłuba, a także projektowanie układu sterowania, układu wtryskowego i układu odpowiadającego za emisję spalin.Jest to fundamentalna zasada, zapewniająca spełnienie wymagań i założeń dotyczących osiągów i ekonomiki paliwowej. Wszystkie podzespoły układu napędowego są idealnie do siebie dopasowane, gwarantując konsekwentnie małą emisję zanieczyszczeń, wytrzymałość i wygodę użytkowania.

Najważniejsze cechy nowego, najmocniejszego silnika V8
  • Unifikacja elementów z pozostałymi rzędowymi i widlastymi silnikami Scania w ramach modułowej platformy Scania, ułatwiająca dostęp do części zamiennych i szkolenie mechaników.
  • Tradycyjna architektura silnika, z indywidualnymi głowicami cylindrów, zapewniająca łatwość obsługi serwisowej
  • Blok cylindrów odlewany z żeliwa wermikularnego CGI (Compacted Graphite Iron), wytrzymujący wysokie ciśnienia spalania, a jednocześnie nie zwiększający nadmiernie masy własnej silnika
  • Zwiększona średnica cylindra i pojemność skokowa (zunifikowane z innymi silnikami)
  • Wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail Scania XPI (extra highpressure injection), umożliwiający stosowanie wtrysku zarówno jedno-, jak i wielofazowego, sterowanego niezależnie od pozycji wałka rozrządu
  • Maksymalne ciśnie wtrysku 2400 bar, typowe robocze ciśnienie wtrysku 1800 bar
  • Chłodzenie głowic cylindrów natryskiem oleju
  • Turbosprężarka Scania VGT (Variable-Geometry Turbocharger) o zmiennej geometrii łopatek sterowanych siłownikiem elektrycznym pozwala regulować ciśnienie doładowania i prędkość wirnika turbiny w dużym stopniu niezależnie od prędkości obrotowej silnika, zapewniając szybsze reakcje jednostki napędowej przy niskich obrotach oraz szybsze działanie układu wykonawczego Scania Opticruise
  • Układ sterowania Scania kontroluje działanie silnika i wszystkich systemów z nim związanych, m.in. takich jak układ kontroli emisji spalin, a także komunikuje się z pozostałymi systemami pojazdu
  • Układ kontroli emisji spalin Scania SCR
  • Zgodność z normami emisji spalin Euro 5 i EEV
Modułowa platforma silnikowa
Nowa, 730-konna widlasta „ósemka” jest częścią nowej platformy silnikowej Scania opartej na układzie wtryskowym Common Rail, wprowadzonej na rynek w 2007 r., w silnikach rzędowych.To całkowicie nowa konstrukcja, przystosowana do wyższych ciśnień spalania, ale oparta na tradycyjnych cechach Scania, takich jak odrębne głowice cylindrów, wałek rozrządu zabudowany u góry bloku cylindrów oraz koła zębate mechanizmu rozrządu umieszczone z tyłu silnika, a także doskonale znany odśrodkowy oleju.Mimo, że silnik został zaprojektowany od podstaw, znaczna część jego architektury i wiele elementów zapożyczono z innych silników V8 i jednostek rzędowych Euro 5.

Zachowany został 90-stopniowy kąt rozwidlenia cylindrów. Dzięki temu jednostka napędowa jest całkowicie wyrównoważona wewnętrznie i zewnętrznie, nawet w chwilach maksymalnych impulsów ciśnienia, zapewniając wyjątkowo płynne oddawanie mocy - bardziej płynne niż ma to miejsce w rzędowych, sześciocylindrowych silnikach podobnej wielkości.

Skok tłoka nie zmienił się, dzięki czemu nie zaistniała konieczność modyfikacji wymiarów w dolnej części silnika, co z kolei pozwoliło wykorzysta wiele elementów pochodzących z innych widlastych rzędowych silników Scania. Zwiększona o 3 mm średnica cylindra spowodowała wzrost pojemności skokowej o 0,8 litra.

Średnica cylindra jest identyczna jak w silnikach rzędowych nowej generacji, co oznacza możliwość stosowania jednakowych tłoków, tulei cylindrowych, głowic cylindrów itp. we wszystkich jednostkach napędowych Common Rail o pojemności 9,3, 12,7 oraz 16,4 l.

Aby móc zastosować krótkie, sztywne popychacze, wałki rozrządu są zamontowane w dotychczasowym miejscu, tzn. w pobliżu górnej krawędzi bloku cylindrów. Cały mechanizm zaworowy został uproszczony, a krzywki - zmodyfikowane.

To skutek wyposażenia jednostki napędowej w układ wtryskowy Common Rail, w którym wtryskiwacze są sterowane i uruchamiane całkowicie elektronicznie, a więc nie wymagają odrębnych popychaczy. Pozostałe elementy w górnej części silnika, np. głowice cylindrów i napęd wałków rozrządu pozostały w dużej mierze bez zmian i są
identyczne, jak w silnikach rzędowych.

Cechy skrzyni biegów
Łagodna charakterystyka oddawania mocy przez silniki V8 umożliwia maksymalne wykorzystanie modułowego systemu produktów również w pojazdach z najmocniejszymi jednostkami napędowymi. Użycie tych samych podzespołów w całej gamie pojazdów otwiera praktycznie nieograniczone możliwości dostosowania
pojazdów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Samochody ciężarowe z nowym, najmocniejszym silnikiem V8 są wyposażone w jednotarczowe sprzęgło o dużej sile docisku. Silnik współpracuje ze wzmocnioną dwuzakresową skrzynią biegów Scania z półbiegami (12 biegów podstawowych i 2 biegi pełzające), wyposażoną w koła zębate o zmienionych wymiarach, dwukrotnie poddane śrutowaniu.

Maksymalny moment obrotowy silnika jest dostępny na trzech najwyższych biegach, co zapewnia maksymalne własności trakcyjne w podróżnym zakresie prędkości jazdy. Na niższych biegach moment obrotowe podlega ograniczeniu o 5-6&, lecz mimo nadal jest największy na rynku.

Nowy silnik V8 jest oferowany wyłącznie w połączeniu ze skrzynią biegów Scania Opticruise, w wersji w pełni zautomatyzowanej lub z pedałem sprzęgła. Obydwie wersje posiadają udoskonalone oprogramowanie, niedawno wprowadzone na rynek. W opcji jest dostępny zwalniacz Scania Retarder.

Mimo tak ogromnej mocy nowego silnika V8, podobnie jak w przypadku rzędowych jednostek napędowych, w układach napędowych mogą być stosowanie tylne osie z pojedynczą przekładnią główną o niskich oporach wewnętrznych, przyczyniające się do redukcji zużycia paliwa.



źródło: Scania, fot. Scania

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowa Scania R 730 zostaje najmocniejszą seryjną ciężarówką na świecie!