Flota  »  Aktualności  »  Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy w MPK Poznań
Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy w MPK Poznań

Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy w MPK Poznań

2008-11-06 - P. Łukasiewicz     Tagi: Auta hybrydowe, Ekologia, Solaris, Autobusy
W poniedziałek 3 listopada w fabryce autobusów Solaris odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego w Polsce autobusu z napędem hybrydowym. Odbiorcą pojazdu jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.

Umowa na zakup Solarisa Urbino 18 Hybrid, pomiędzy Solarisem a MPK Poznań, została podpisana 31 marca tego roku. Dzisiaj właściciele firmy Solaris przekazali na ręce przedstawicieli zarządu MPK Poznań, kluczyki do innowacyjnego pojazdu. Hybrydowy Solaris Urbino natychmiast po uroczystości wyjechał na poznańskie linie autobusowe. - Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, jest pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem - mówi Solange Olszewska prezes Solaris Bus & Coach S.A - Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, aby inwestować w ten niezwykle ekologiczny i ekonomiczny środek transportu.

- Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z tegoroczną konferencją klimatyczną i związanymi z nią obchodami Roku Klimatu i Środowiska w Poznaniu - mówi Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki - Bezustannie dążymy do zapewnienia usług na poziomie gwarantującym satysfakcję naszych klientów. Bardzo ważnym elementem naszej polityki są działania na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Realizujemy je m.in. poprzez stosowanie paliwa ekologicznego, sukcesywną wymianę taboru na pojazdy ekologiczne oraz realizowanie programu PGO - zapewniającego odbiór oraz segregację i utylizację odpadów. Teraz dodatkowo jako pierwsi w kraju będziemy mogli poszczycić się pierwszym autobusem o napędzie hybrydowym. Mamy nadzieję, że to dopiero początek zakupów…
Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze. Od tego momentu hybrydowe Solarisy jeżdżą już w Dreźnie, Bochum, Lipsku, Bremie, Hanowerze, Monachium (Niemcy) i w szwajcarskim Lenzburgu.

Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w niewielki silnik spalinowy oraz dwa silniki elektryczne, zasilane z baterii umiejscowionych na dachu pojazdu. Baterie nie wymagają ładowania z zewnątrz, ponieważ gromadzona jest w nich energia powstająca podczas hamowania autobusu.

Zastosowanie tak innowacyjnego napędu daje korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Niezależny instytutu badawczy TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., przeprowadził w Pradze badania, porównując zużycie paliwa Solarisa Urbino 18 Hybrid oraz Solarisa Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów dowiodły redukcję zużycia paliwa o 23,8% w cyklu SORT1 (cykl miejski), 23,4% w cyklu SORT2 (cykl podmiejski) oraz 22,9% w cyklu SORT3 (cykl mieszany).

Mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja szkodliwych dla środowiska substancji:
* do 39% mniejsza emisja NO2,
* do 97% mniejsza emisja cząstek stałych,
* do 90% mniejsza emisja CO,
* do 90% mniejsza emisja związków węglowodorów,
* ogólna mniejsza emisja CO2.

Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów (hybryda jest droższa od tradycyjnych autobusów o około 140 tysięcy euro) po 6 - 7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie.

- Tym samym Solaris Urbino 18 Hybrid jest nie tylko liderem w kwestii ekologii, lecz także ekonomiczności - mówi Solange Olszewska prezes Solarisa.

Autobus z napędem hybrydowym Solaris Urbino Hybrid, w październiku 2006 podczas targów Transportu Publicznego Transexpo w Kielcach, otrzymał złoty medal dla najlepszego produktu. W listopadzie ubiegłego roku magazyn branżowy "Design News Polska" przyznał grupie inżynierów firmy Solaris tytuł konstruktorów roku za opracowanie i wdrożenie do produkcji autobusu hybrydowego. W lutym br. firma Solaris Bus & Coach wspólnie z Politechniką Poznańską, otrzymała główną nagrodę w konkursie Marszałka Województwa Wielkopolskiego "I-Innowacyjna Wielkopolska", za opracowanie i zastosowanie w autobusie miejskim napędu hybrydowego.

W taborze poznańskiego MPK do tej pory jeżdżą 143 autobusy z Bolechowa, w tym 65 autobusów marki Solaris. Hybrydowy autobus będzie 66 pojazdem, którego symbolem jest zielony jamnik. - Jamnik dlatego, że jest długi jak autobus, ma krótkie łapki ponieważ nasze autobusy są niskopodłogowe, zwierzątko jest zielone ponieważ symbolizuje ekologiczność Solarisów. Dodatkowo jamnik, którym oznaczamy autobusy ma dwa serduszka, tak jak autobus który posiada silniki spalinowe i elektryczne. - wyjaśnia znaczenie symbolu Solange Olszewska.

Solaris Urbino 18 Hybrid dla Poznańskiego MPK, posiada 47+1 miejsc siedzących, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz system monitoringu, składający się z 4 kamer.



źródło: Solaris Bus & Coach

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy w MPK Poznań

Galerie zdjęć
Newsletter