Flota  »  Aktualności  »  Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)

Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)

2009-09-07 - P. Grzelak     Tagi: Fiat, Skoda, Toyota, Raporty, Rynek
Ostatnio publikowaliśmy wyniki sprzedaży nowych aut na rynku Europy Środkowej. Liderem była nasza sąsiadka z południa, czyli czeska Skoda. Jednak tak dobry wynik osiągnęła także na naszym rodzimym rynku: jest pierwsza jeżeli chodzi o sprzedaż aut od początku roku 2009 oraz w miesiącu sierpniu.Sierpeń 2009 

Drugi miesiąc wakacji to także dobry wynik Forda. Do czeskiej rywalki, która może pochwalić się sprzedażą na poziomie 2300 aut zabrakło mu 49 sztuk, jednak jego wynik jest aż o 44% lepszy niż przed rokiem. 

Ostatnie miejsce z prestiżowego podium przypadło dla Fiata (2042 auta, wzrost 20,3% w stosunku do sierpnia ub. roku). Kolejny jest Volkswagen (1827 sztuk, wzrost 37,6%). Niestety czarne chmury wiszą nad Toyotą. Nie dość, że jej wyniki sprzedaży na świecie idą na łeb na szyję, to także polscy klienci omijają salony tej marki. Wyniki 1728 sprzedanych aut i spadek o 37,2% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku, nie są liczbami, do których przyzwyczaiła nas Toyota. 
Kolejne, czyli piąte miejsce zajmuje Opel, który mimo sukcesu modelu Insignia, zanotował spadek o prawie 10%. Drugą połowę dziesiątki otwiera Renault, a na dalszych pozycjach jest Kia, Honda i Nissan. 

Sierpień to najgorszy miesiąc tego roku. Powodem tego są nie tylko wakacje, czy mocna polska waluta, ale także problem z podażą aut. Zagraniczna turystyka zakupowa nabrała takiego tempa, że polscy dealerzy nie nadążają z dostarczaniem aut do klientów, co finalnie zniechęca do ich zakupu w Polsce. Wynikiem tego jest także dosyć duża różnica pomiędzy ilością sprzedanych i zarejestrowanych w Polsce aut, która wynosi juz 17%. 

Sprzedaż styczeń-sierpień 2009 

Wyniki za cały rok 2009 (okres styczeń-sierpień) zawierają już kilka istotnych różnic. O ile pozycja Skody jest jak na razie nie dostępna dla innych (wynik 24 500 sprzedanych aut i 11,4% polskiego rynku), o tyle dobre drugie miejsce należy się marce Fiat. Co więcej, z wynikiem 22 158 sztuk powinna utrzymać to miejsce do końca 2009 roku.Niestety rozczarowuje trochę Toyota. Lider z 2008 roku tym razem "tylko" walczy o trzecie miejsce. Mając na koncie 19 712 sprzedanych aut i 9,2% udziału w rynku, musi stawić czoła Fordowi (18 314 sztuk) oraz Volkswagenowi (17 786 sztuk). Bardzo dobre szóste miejsce należy do Opla. Z wynikiem 15 293 sztuk wydaje się, że jego pozycja jest nie do "zagarnięcia" przez Renault (11 340 sztuk). Kolejne miejsca zajęte są przez marki należące do tego samego koncernu. Bratobójczą bitwę wygrywa jak na razie Kia z wynikiem 10 221 sztuk, a Hyundai musi zadowolić się dziewiątym miejscem i liczbą 8 237. W dziesiątce znalazła się także jedna z marek koncernu PSA. Peugeot sprzedał 8 061 sztuk. Prawie 43% sprzedanych aut to pojazdy zarejestrowane na firmę (wobec 48% w roku ubiegłym). Dwie trzecie z nich zostało wziętych w leasing długoterminowy. 

Prognozy na kolejne miesiące 2009 roku niestety nie napawają optymizmem. Dlaczego? Konta, z których wypłacano dotacje dla chętnych na nowe auta w krajach Europy Zachodniej powoli zaczynają świecić pustkami. Zmniejszy się zatem liczba np. Niemców odwiedzających polskie salony. Nadzieją są polscy konsumenci. Jednak wydaje się, że Ci, którzy mieli kupić auto w 2009 już to zrobili, a duża część tych, którzy mają to w planach, odłoży decyzję o kupnie na pierwsze miesiące roku 2010. Tym samym będzie chciała skorzystać z rabatów udzielanych na auta wyprodukowane w roku poprzednim.



źródło: Samar

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
4

Komentarze do:

Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)

Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)
Prix 2009-09-07 21:24
Toyota płynie, ale generalnie nic nie działają z tym problemem. Wprowadzili nową Avensis i to ich ratuje. Do lipca to nawet Yarisów sprzedali mniej niż Golfów. Nieprawdopodobne. Taki teoretycznie bezpośredni konkurent Golfa - Auris był na 20 pozycji. Teraz jeszcze wchodzi nowe Polo. Do końca nie jestem przekonany czy Toyota utrzyma tą pozycję. Ford też może stracić na sprzedaży Fiesty na rzecz Polo. Dużo jeszcze może się pozmieniać.
Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)
Toolbox 2009-09-29 15:02
Skoda się trzyma mocno i to jest dla mnie fenomen. Toyoty faktycznie już nie ma ale zapracowali sobie na porażkę. Jadąc na samym logo i wprowadzając tak fatalne modele jak Auris/Corolla strzelili sobie w nogę. Wystarczy porównać Aurisa z Golfem i widać 2 klasy różnicy
ARON
Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)
ARON 2009-09-29 18:44
VW też schodzi na psy - coraz mocniejsze silniki, lecz coraz mniejsze pojemnościowo. Bardzo mnie ciekawi, ile takie - jak to się zwykło określać - "wyżyłowane" jednostki faktycznie pociągną... Gratuluje Fordowi, choć jego modele stylistycznie wszystkie na jedno kopyto zrobione. Spadek Toyoty - kogo to dziwi - kombinują jak koń pod górkę ze stylistyką (wystarczy spojrzeć na nową Avensis), to i mają. Fajnie, że skoda (choć to i tak nudny VW pod skorupą) przoduje, przynajmniej ma stylistycznie normalne, stonowane modele, a nie jakieś tam fju-bździu! kiedyś to też inni producenci zrozumieją...
Polska: wyniki sprzedaży aut w roku 2009 (styczeń-sierpień)
ja21 2009-09-29 21:47
Toyota popłynęła i to bardzo, szczególnie z nowymi modelami, które miały być tak udane, ale jak widać nie do końca. Auris - tutaj chyba jedna z większych porażek, prócz flot mało kto go kupuje i nie ma co się dziwić że Golf jest o dwie klasy lepszy, praktycznie pod każdym względem.