Flota » Aktualności » Renault: 40 lat kolumbijskiej firmy SOFASA

W 1969 roku przedstawiciele państwowego wówczas koncernu Regie Nationales Renault oraz Rządu Kolumbii podpisali umowę o licencyjnym montażu samochodów, dając tym samym początek działalności firmie SOFASA. Zakłady Renault w Kolumbii obchodzą w tym roku 40. rocznicę powstania.
Rozwój na kolumbijskim rynku
Lata 60. były okresem wojny domowej oraz niestabilnej sytuacji politycznej w Kolumbii. Poza Renault żaden z motoryzacyjnych koncernów nie odważył się na poważną inwestycję w tym kraju, a wiele z ówczesnych pojazdów jeżdżących po drogach Kolumbii pamiętało jeszcze lata 30. Były to głównie auta produkcji amerykańskiej. Zaporowe cła i system podatkowy kraju nie zachęcały do importu nowych aut.
W ofercie firmy SOFASA znajdują się modele, które są dobrze znane z polskich ulic. Gamę otwierają: Twingo, Clio, Megane II Hatchback, Sandero, Kangoo/Kangoo Sportway, Scenic Sportway, Koleos 4x4. W Envigado produkuje się także Renault Symbol II, które w Polsce znane jest jako Thalia oraz Renault Logan (identyczne z modelem Dacia Logan). SOFASA jest ważnym partnerem koncernu Renault w Ameryce Południowej. Dostarcza samochody do kilku krajów ościennych zjednoczonych w Pakcie Andyjskim, południowoamerykańskim odpowiedniku UE. Renault z SOFASA eksportowane są do Chile, Ekwadoru, Boliwii oraz innych krajów tego regionu. Firma aktywnie wspiera wenezuelską filię SOFAVEN oraz sieć Renault w Ekwadorze.Wyznaczanie standardów
Firma SOFASA świętuje swoje 40-lecie jako renomowany producent, znany ze swoich wysokich standardów jakości i uznawany za najlepszy zakład produkcyjny Renault w całej Ameryce pod względem wskaźników jakości, kosztów produkcji, terminowości oraz wydajności pracy. W ostatnich latach firma wielokrotnie zdobywała też tytuł Pracodawcy Roku oraz Nagrodę Krajów Ameryki Łacińskiej za jakość wyrobów.Jednym z priorytetów korporacyjnych Renault jest troska o środowisko naturalne. SOFASA wprowadziła restrykcyjne normy stosowane we wszystkich europejskich zakładach koncernu, mające na celu ograniczenie zanieczyszczeń środowiska. W latach 2005-2008 o 56% zredukowano emisję toksycznych NOx oraz dwutlenku węgla do atmosfery, ograniczając także straty energii i pobór wody, przy stałym wzroście produkcji.Obecnie firma zatrudnia ponad 900 pracowników i posiada 116 punktów obsługi posprzedażnej w całym kraju. Wszystkie wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt obsługiwany przez specjalnie przeszkoloną kadrę techników. SOFASA posiada certyfikat systemu jakości ISO 9002 : 94.
Sieć licencji
Licencje na produkcję Renault trafiały do wielu krajów świata. W latach 50. japońska firma Hino montowała słynne 4 CV. W lipcu 1959 roku rozpoczęto produkcję samochodu Alfa Romeo 1090, licencyjnej wersji Renault Dauphine. Kilka modeli, m.in. Renault 16 montowano w australijskich zakładach Heidelberg koło Melbourne. Między 1966 a 1970 rokiem w bułgarskim Płowdiw budowano Renault 8 i 10 znane pod nazwą Bulgarrenault.Najbardziej znanym przykładem jest współpraca z Dacią, która dziś jest częścią koncernu Renault. Początkowo montowano tylnosilnikowy model R8 przez Uzina de Autoturisme Pitesti jako Dacia 1100. W 1969 roku zastąpił go nowszy model 12, budowany w Argentynie, Hiszpanii oraz Turcji. Kolejne generacje auta nosiły oznaczenia 1310/1400/1410, Nova, SuperNova oraz Solenza.W 2004 roku wprowadzono model Logan. Przez trzy lata w wytwórni w Mioveni powstawały także dostawcze modele Dacia D6 będące rumuńską wersją Renault Estafette a także mało znana Dacia 2000 - czyli licencyjna odmiana Renault 20. Samochody Renault budowano w zakładach FASA-Renault w Hiszpanii. Oprócz Renault 7, niewielkiego sedana spokrewnionego technicznie z popularną R5, montowano tam nawet krótką serię sportowego coupe Renault Alpine A 110.Od montażu słynnej czwórki rozpoczęła się działalność jugosłowiańskiego zakładu w Novo Mesto, który dziś stanowi słoweńską filię koncernu. Ten pojazd budowany był także w irlandzkim Wexford. W latach 80. we współpracy z firmą AMC w USA montowano model 9 znany jako Alliance, a także 11 pod nazwą Encore. Ostatnim amerykańskim autem był Medallion - wersja Renault 21. Dziś poza Francją samochody Renault są produkowane w Argentynie, Brazylii, Kolumbii, Maroku, Meksyku, Portugalii, Słowenii i Turcji oraz w Korei pod marką Renault Samsung Motors.
źródło: Renault, fot. Renault
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Renault: 40 lat kolumbijskiej firmy SOFASA
Podobne: Renault: 40 lat kolumbijskiej firmy SOFASA




Podobne galerie: Renault: 40 lat kolumbijskiej firmy SOFASA



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Renault
Newsletter
Galerie zdjęć