Flota  »  Aktualności  »  Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą
			
			
			
			 
									
					
					Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą
							2011-12-15 - P. Grzelak     Tagi: Technika jazdy, Autotraper
						
						
						Polacy nauczyli się już wymieniać opony i płyny kiedy temperatury spadają poniżej zera.
Zobacz także: Mitsubishi ASX »Warto jednak do zimowego wyposażenia seryjnego dołączyć rozsądek i kilka umiejętności praktycznych, które pomogą uniknąć niebezpiecznych sytuacji na ośnieżonych drogach. Zima stanowi trudny okres dla kierowców. Szybko zmieniająca się aura, śliska nawierzchnia, czy ograniczona widoczność powinny wzmagać uwagę prowadzących pojazdy, bowiem od  umiejętności i ostrożności zależy życie i zdrowie ich samych, a także innych użytkowników drogi.
						Przygotowanie
Jeszcze zanim samochód zacznie się toczyć, jego kierowca powinien zadbać o prawidłowe przygotowanie go do jazdy. Odśnieżenie szyb, lusterek i kloszy lamp, a także usunięcie pary wodnej, która osadza się na szybie od wewnętrznej strony jest jedną z czynności, które trzeba wykonać. „Odśnieżenie samochodu nie kończy się na usunięciu części śniegu z przedniej szyby. Należy usunąć większość białego puchu, szadzi, czy warstwy lodu, by zapewnić sobie możliwie jak najlepszą widoczność. Nie zapominajmy również o dachu - śnieg, który w czasie hamowania nagle zsunie się na przednią szybę może niemiło zaskoczyć kierowcę i stać się przyczyną wypadku” - ostrzega Andrzej Liwowski instruktor jazdy z łódzkiego Autotrapera.
	
	
	
	
						W tym miejscu warto przypomnieć, że policja ma prawo zatrzymać nieodśnieżony samochód i upomnieć kierowcę.
Siła spokoju
Płynności ruchów i wykonywanych manewrów kierowcy uczą się jeszcze w ramach kursów na prawo jazdy. Zimą umiejętność ta może decydować o utrzymaniu auta na torze jazdy.Zarówno przy ruszaniu, omijaniu, czy wyprzedzaniu na śliskiej nawierzchni, szybkie i krótkie ruchy doprowadzają do natychmiastowej utraty przyczepności. „Kolejną zimową przeszkodą, która może wyprowadzić samochód z równowag są koleiny. Szczególnie te z lekko zmrożonego śniegu lub błota pośniegowego. Przy opuszczaniu koleiny w trakcie manewru omijania przeszkody koniecznie trzeba zniwelować prędkość do minimum.Samochód, który nie jest SUV-em lub autem terenowym o wyższym prześwicie może się w takiej sytuacji zawiesić na zbyt wysokich progach ze śniegu i lodu” - upomina Liwowski. Współczesne auta często wyposażane są w systemy kontroli trakcji.
Układy te badają prędkość obrotową kół i starają się ją wyrównać, co pozwala zachować zamierzony tor jazdy. Jednak w skrajnych sytuacjach prawa fizyki stają się nieubłagane - niedostosowanie prędkości do warunków, czy zły stan techniczny samochodu (kiepskiej jakości opony, zużyte amortyzatory) zwykle prowadzą do niekontrolowanego poślizgu.„Kolejnym, pomocnym zimą rozwiązaniem jest napęd na cztery koła, który nie jest domeną wyłącznie aut terenowych. Współcześnie napęd 4WD w różnych odmianach montowany jest również w crossoverach, SUV-ach, kombi, czy limuzynach. Na ośnieżonej drodze dodatkowa para napędzanych kół stanowi gwarancję lepszej trakcji”.
Hamowanie
Hamowanie w warunkach zimowych powinno odbywać się przy użyciu silnika i skrzyni biegów, a dopiero później za pośrednictwem hamulca.
Jazda na biegu jałowym to odruch, którego przynajmniej na czas zimy należy się oduczyć. W samochodach bez ABS stosuje się „pulsacyjną technikę hamowania” - czyli umiejętne naciskanie i puszczanie pedału hamulca tak, aby nie doprowadzić do zablokowania się kół. „Jeśli samochód jest wyposażony w ABS, zadanie kierowcy sprowadza się do mocnego wciśnięcia pedału hamulca i ewentualnej próby ominięcia przeszkody” - mówi Liwowski.
„Niezależnie od wykorzystanej techniki hamowania trzeba pamiętać, że droga do momentu zatrzymania, na śliskiej nawierzchni jest dłuższa. Warto więc planować manewr wcześniej, obniżając prędkość na dłuższym odcinku” - dodaje instruktor Autotrapera.
Kursy doskonalące
Według ekspertów ryzyko kolizji i wypadków drogowych zimą jest sześciokrotnie wyższe niż latem.
„Te statystyki mogłyby być znacznie niższe, gdyby kierowcy byli zaznajomieni z właściwą techniką jazdy w warunkach zimowych, a także zachowywali wzmożoną ostrożność i rozsądek” przypomina Liwowski.
Dlatego coraz powszechniejsze stają się w Polsce szkoły doskonalenia technik jazdy. W kontrolowanych warunkach i pod okiem instruktorów kierowcy mogą się nauczyć jak panować nad samochodem na śliskiej nawierzchni i co zrobić, gdy samochód wpada w poślizg.
„Nasze szkolenia zwiększają świadomość kierowców, którzy na własnej skórze doświadczają, co dzieje się z samochodem w sytuacji krytycznej. Doświadczenia te okazują się później bezcenne, a prawidłowe odruchu często ratują życie” - podsumowuje ekspert Autotrapera.
					
Zobacz także: Mitsubishi ASX »
Jeszcze zanim samochód zacznie się toczyć, jego kierowca powinien zadbać o prawidłowe przygotowanie go do jazdy. Odśnieżenie szyb, lusterek i kloszy lamp, a także usunięcie pary wodnej, która osadza się na szybie od wewnętrznej strony jest jedną z czynności, które trzeba wykonać. „Odśnieżenie samochodu nie kończy się na usunięciu części śniegu z przedniej szyby. Należy usunąć większość białego puchu, szadzi, czy warstwy lodu, by zapewnić sobie możliwie jak najlepszą widoczność. Nie zapominajmy również o dachu - śnieg, który w czasie hamowania nagle zsunie się na przednią szybę może niemiło zaskoczyć kierowcę i stać się przyczyną wypadku” - ostrzega Andrzej Liwowski instruktor jazdy z łódzkiego Autotrapera.
Siła spokoju
Płynności ruchów i wykonywanych manewrów kierowcy uczą się jeszcze w ramach kursów na prawo jazdy. Zimą umiejętność ta może decydować o utrzymaniu auta na torze jazdy.Zarówno przy ruszaniu, omijaniu, czy wyprzedzaniu na śliskiej nawierzchni, szybkie i krótkie ruchy doprowadzają do natychmiastowej utraty przyczepności. „Kolejną zimową przeszkodą, która może wyprowadzić samochód z równowag są koleiny. Szczególnie te z lekko zmrożonego śniegu lub błota pośniegowego. Przy opuszczaniu koleiny w trakcie manewru omijania przeszkody koniecznie trzeba zniwelować prędkość do minimum.Samochód, który nie jest SUV-em lub autem terenowym o wyższym prześwicie może się w takiej sytuacji zawiesić na zbyt wysokich progach ze śniegu i lodu” - upomina Liwowski. Współczesne auta często wyposażane są w systemy kontroli trakcji.
Układy te badają prędkość obrotową kół i starają się ją wyrównać, co pozwala zachować zamierzony tor jazdy. Jednak w skrajnych sytuacjach prawa fizyki stają się nieubłagane - niedostosowanie prędkości do warunków, czy zły stan techniczny samochodu (kiepskiej jakości opony, zużyte amortyzatory) zwykle prowadzą do niekontrolowanego poślizgu.„Kolejnym, pomocnym zimą rozwiązaniem jest napęd na cztery koła, który nie jest domeną wyłącznie aut terenowych. Współcześnie napęd 4WD w różnych odmianach montowany jest również w crossoverach, SUV-ach, kombi, czy limuzynach. Na ośnieżonej drodze dodatkowa para napędzanych kół stanowi gwarancję lepszej trakcji”.
Hamowanie
Hamowanie w warunkach zimowych powinno odbywać się przy użyciu silnika i skrzyni biegów, a dopiero później za pośrednictwem hamulca.
Jazda na biegu jałowym to odruch, którego przynajmniej na czas zimy należy się oduczyć. W samochodach bez ABS stosuje się „pulsacyjną technikę hamowania” - czyli umiejętne naciskanie i puszczanie pedału hamulca tak, aby nie doprowadzić do zablokowania się kół. „Jeśli samochód jest wyposażony w ABS, zadanie kierowcy sprowadza się do mocnego wciśnięcia pedału hamulca i ewentualnej próby ominięcia przeszkody” - mówi Liwowski.
„Niezależnie od wykorzystanej techniki hamowania trzeba pamiętać, że droga do momentu zatrzymania, na śliskiej nawierzchni jest dłuższa. Warto więc planować manewr wcześniej, obniżając prędkość na dłuższym odcinku” - dodaje instruktor Autotrapera.
Kursy doskonalące
Według ekspertów ryzyko kolizji i wypadków drogowych zimą jest sześciokrotnie wyższe niż latem.
„Te statystyki mogłyby być znacznie niższe, gdyby kierowcy byli zaznajomieni z właściwą techniką jazdy w warunkach zimowych, a także zachowywali wzmożoną ostrożność i rozsądek” przypomina Liwowski.
Dlatego coraz powszechniejsze stają się w Polsce szkoły doskonalenia technik jazdy. W kontrolowanych warunkach i pod okiem instruktorów kierowcy mogą się nauczyć jak panować nad samochodem na śliskiej nawierzchni i co zrobić, gdy samochód wpada w poślizg.
„Nasze szkolenia zwiększają świadomość kierowców, którzy na własnej skórze doświadczają, co dzieje się z samochodem w sytuacji krytycznej. Doświadczenia te okazują się później bezcenne, a prawidłowe odruchu często ratują życie” - podsumowuje ekspert Autotrapera.
źródło: Autotraper
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą
Podobne: Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą
				 Truck Fuel Eco Driving od Renault Trucks - gra i nauka w jednym »
Truck Fuel Eco Driving od Renault Trucks - gra i nauka w jednym »
					
					 Osłony pod silnik - czy są konieczne? »
Osłony pod silnik - czy są konieczne? »
					
					 Skoda Autodrom: flotowa prapremiera »
Skoda Autodrom: flotowa prapremiera »
					
					 Pod górę i z górki, czyli kilka rad na temat zimowej jazdy »
Pod górę i z górki, czyli kilka rad na temat zimowej jazdy »
					
				Podobne galerie: Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą
				 Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
					
					 Autonomiczne pługi Mercedesa »
Autonomiczne pługi Mercedesa »
					
					 Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				Tapety na pulpit 
				
				
				
				
				
				
				
			Galerie zdjęć
			Newsletter
			
			
			
			
			
			
			
			
			
 Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą
Samochód pod kontrolą - techniki jazdy zimą Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   2010 Honda Hornet 600
2010 Honda Hornet 600  MAN: modele TGM i TGL w pełnej okazałości
MAN: modele TGM i TGL w pełnej okazałości  Tapety SsangYong
Tapety SsangYong  Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków?
Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków? Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec
Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim!
Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim! 
 
			
 
 
			