Flota » Aktualności » Scania wypuści na drogi ciężarówki z pantografami

Scania wypuści na drogi ciężarówki z pantografami
2015-06-10 - F. Bednarkiewicz Tagi: Ciężarówki, Scania, Technologia, Testy
W lutym 2016 roku Scania przystąpi do testów elektrycznych ciężarówek. Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego (Trafikverket) zdecydował się wesprzeć projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle. Umożliwi on ocenę możliwości, jakie stwarza przesyłanie energii elektrycznej za pośrednictwem sieci napowietrznej, zawieszonej nad drogą. Pojazd będzie czerpał energię za pośrednictwem pantografu.
Projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle harmonizuje z rządowym programem stworzenia do 2030 r. floty pojazdów oszczędnie zużywających energię i uniezależnionych od paliw kopalnych. Na budżet projektu składa się 77 milionów koron szwedzkich wsparcia rządowego oraz 48 milionów, które zapewniają przedsiębiorcy i władze regionu Gävleborg.
Ciężarówki Scania będą transportować ładunki na 2-kilometrowym odcinku badawczym, który powstaje wzdłuż drogi nr 16 biegnącej z portu w Gävle do Storvik. Pojazdy są wyposażone w hybrydowy układ napędowy opracowany przez firmę Scania.
Energia przekazywana jest za pomocą pantografu, umocowanego na wsporniku za kabiną. Scania rozwija tę technologię we współpracy z Siemensem, który w 2013 r. przetestował napędzane w ten sposób ciężarówki w swoim centrum rozwojowym pod Berlinem.
Możliwość dostarczania tym sposobem energii elektrycznej do ciężarówek oznacza, że nie tracą one elastyczności typowej dla hybryd, a jednocześnie emitują o 80-90% mniej spalin pochodzących z paliw kopalnych. Spadną również koszty eksploatacji. Silnik elektryczny zużywa mniej energii do napędzania ciężarówki, a zarazem jej koszt jest niższy niż oleju napędowego.
„Elektryfikacja może doprowadzić do znacznych oszczędności, a zastosowana przez nas technologia może okazać się kamieniem milowym na drodze do transportu uniezależnionego od paliw kopalnych. Zelektryfikowane drogi są również sposobem na bardziej ekologiczny transport działający w ramach istniejącej infrastruktury,” mówi Nils-Gunnar Vågstedt, odpowiedzialny w firmie Scania za pojazdy elektryczne.
Nowa inicjatywa jest częścią szeroko zakrojonego Projektu Elektrycznych Dróg, który jest jednym z największych, prowadzonych obecnie w Europie. Biorą w nim udział: Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego, Szwedzka Agencja Energetyczna, agencja VINNOVA, a także firmy prywatne oraz środowisko akademickie. Celem jest sprawdzenie i ocena zelektryfikowanych dróg, jako metody na ograniczenie zużycia paliw kopalnych.
W projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle włączone są: region Gävleborg, Siemens, Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, port Gävle, Gävle Energi oraz Wyższa Szkoła Handlowa w Sztokholmie. Wspierają go: Szwedzki Urząd ds. ruchu Drogowego, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Energetycznego oraz Szwedzka Agencja Energetyczna.
Scania bierze równocześnie udział w innej części Projektu Elektrycznych Dróg, gdzie sprawdzane są możliwości indukcyjnego (bezprzewodowego) zasilania autobusów miejskich. Hybrydowy autobus Scania rozpocznie kursy na linii w Södertälje w czerwcu 2016 r. Na jednym z przystanków końcowych będzie stacja ładowania. Dzięki niej w ciągu zaledwie 7 minut autobus będzie mógł uzupełnić zasoby energii na pokonanie całej trasy.
Ciężarówki Scania będą transportować ładunki na 2-kilometrowym odcinku badawczym, który powstaje wzdłuż drogi nr 16 biegnącej z portu w Gävle do Storvik. Pojazdy są wyposażone w hybrydowy układ napędowy opracowany przez firmę Scania.
Energia przekazywana jest za pomocą pantografu, umocowanego na wsporniku za kabiną. Scania rozwija tę technologię we współpracy z Siemensem, który w 2013 r. przetestował napędzane w ten sposób ciężarówki w swoim centrum rozwojowym pod Berlinem.
Możliwość dostarczania tym sposobem energii elektrycznej do ciężarówek oznacza, że nie tracą one elastyczności typowej dla hybryd, a jednocześnie emitują o 80-90% mniej spalin pochodzących z paliw kopalnych. Spadną również koszty eksploatacji. Silnik elektryczny zużywa mniej energii do napędzania ciężarówki, a zarazem jej koszt jest niższy niż oleju napędowego.
Nowa inicjatywa jest częścią szeroko zakrojonego Projektu Elektrycznych Dróg, który jest jednym z największych, prowadzonych obecnie w Europie. Biorą w nim udział: Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego, Szwedzka Agencja Energetyczna, agencja VINNOVA, a także firmy prywatne oraz środowisko akademickie. Celem jest sprawdzenie i ocena zelektryfikowanych dróg, jako metody na ograniczenie zużycia paliw kopalnych.
W projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle włączone są: region Gävleborg, Siemens, Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, port Gävle, Gävle Energi oraz Wyższa Szkoła Handlowa w Sztokholmie. Wspierają go: Szwedzki Urząd ds. ruchu Drogowego, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Energetycznego oraz Szwedzka Agencja Energetyczna.
Scania bierze równocześnie udział w innej części Projektu Elektrycznych Dróg, gdzie sprawdzane są możliwości indukcyjnego (bezprzewodowego) zasilania autobusów miejskich. Hybrydowy autobus Scania rozpocznie kursy na linii w Södertälje w czerwcu 2016 r. Na jednym z przystanków końcowych będzie stacja ładowania. Dzięki niej w ciągu zaledwie 7 minut autobus będzie mógł uzupełnić zasoby energii na pokonanie całej trasy.
źródło: Scania
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Scania wypuści na drogi ciężarówki z pantografami
Podobne: Scania wypuści na drogi ciężarówki z pantografami



Podobne galerie: Scania wypuści na drogi ciężarówki z pantografami



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter