Flota  »  Aktualności  »  Strator Trucks - nowa marka ciężarówek
Iveco Strator

Strator Trucks - nowa marka ciężarówek

2012-04-07 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Iveco, Ciężarówki, Iveco Strator, Strator Trucks, Torpedo

Do grona europejskich producentów samochodów ciężarowych już wkrótce dołączyć ma kolejna marka - Strator Trucks. Sygnowane nią będą wyjątkowo atrakcyjne ciężarówki typu „torpedo”, czyli z silnikiem umieszczonym przed kabiną, produkowane przez holenderską firmę Charles Feijts Groep i rozpowszechniane dotychczas pod marką Iveco. Strator Trucks ma mieć swój debiut na międzynarodowych targach pojazdów użytkowych BedrijfsautoRAI 2012 w Amsterdamie, które odbędą się w dniach 17 - 21 kwietnia. Amsterdamskie targi do dla Charles Feijts Groep wydarzenie szczególnie, gdyż w 2007 roku właśnie na nich firma przedstawiła pierwszego Stratora, jeszcze z logiem Iveco na masce. Od tamtego czasu minęły już cztery lata, a klasyczne ciężarówki z Holandii zdobyły spore grono miłośników. Powód ku temu jest bardzo prosty - Strator jest jedynym dostępnym w Europie ciężkim samochodem ciężarowym z silnikiem umieszczonym przed kabiną. Od czasu zakończenia w październiku 2005 roku produkcji Scanii serii T, żaden europejski producent nie oferował już pojazdów z długim, wysuniętym przodem, a wszyscy wiedzą, że takie właśnie pojazdy przyprawiają miłośników ciężkiej motoryzacji o najszybsze bicie serca. Od początku losy Charles Feijts Groep były ściśle związane z firmą Iveco. Do 2007 roku był to jeden z głównych przedstawicieli włoskiej marki w Holandii. Z czasem jednak firma postanowiła rozszerzyć swoją działalność, do czego inspiracją był oferowany jedynie na australijskim rynku pojazd Iveco Powerstar. Powerstar to klasyczny samochód ciężarowy z długim „nosem”, który technologicznie w bazuje na świetnie znanym w Europie Iveco Stralis. Auto wygląda znacznie potężniej i atrakcyjniej od typowej ciężarówki z silnikiem pod kabiną, co jest nie bez znaczenia dla przywiązanych do tradycji australijskich trakerów. Zarząd CFG zdał sobie jednak sprawę, że również europejscy trakerzy cenią sobie wygląd samochodów, a po zaprzestaniu produkcji aut typu „torpedo” przez wiodących producentów, w rynku pojawiła się spora nisza.
Importowanie gotowego Powerstara z Australii nie wchodziło w grę, z racji sporych kosztów transportu, ceł oraz przystosowania auta do europejskich przepisów. W takiej sytuacji CFG postanowiło po prostu wziąć na warsztat zwykły ciągnik Iveco Stralis i we własnym zakresie przekształcić go w pojazd o klasycznym położeniu silnika. Podstawowym zabiegiem było przedłużenie ramy pojazdu i przesunięcie kabiny bardziej do tyłu. Oprócz tego modernizacji wymagały także poszczególne podzespołu - wał napędowy, układ kierownicy oraz filtr powietrza. Co ciekawe, ten ostatni postanowiono sprowadzić z Australii, jako gotowy element przeznaczony do Powerstara. Na tak przerobione auto nałożono dodatkowe, wzorowane na Powerstarze elementy karoseryjne i postał gotowy Strator.Dzięki odpowiednio dobranym materiałom, Strator okazał się być tylko 200 kilogramów cięższy od Stralisa przed modernizacją. Ponadto auto prowadzi się znacznie przyjemniej niż krótkonosy brat i ma płaską podłogę w kabinie, co oprócz nietuzinkowego wyglądu oznacza kolejne atuty pojazdu. Jedynym problemem jest rozmiar wydłużonej o 130 centymetrów maszyny - w połączeniu z typową naczepą skrzyniową auto przekracza dopuszczalne w Europie 16,5 metra długości całkowitej zestawu drogowego. Z drugiej jednak strony istnieje mnóstwo zastosowań, przy których dłuższy ciągnik w niczym nie przeszkadza, jak chociażby ciąganie cystern, kontenerów, czy wywrotek.Auto uzyskało pełną aprobatę firmy Iveco, która zgodziła się sygnować auta własnym logiem. Pojazd zaczął być oferowany jako ciągnik siodłowy oraz podwozie pod zabudowę, w dwu i trzyosiowej konfiguracji. W ciągu czterech lat auto znalazło całkiem sporą rzeszę nabywców, głównie w rodzimej Holandii. Z racji atrakcyjnego wyglądu zadomowiło się również w świecie sportu. Strator jest wykorzystywany przez Ferrari jako ciągnik siodłowy firmowego zespołu Formuły 1, a jego zmodernizowany krewny z sukcesami startował w tegorocznym rajdzie Dakar.



źródło: truckstar.nl foto: Iveco, CFG, carsbase.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Strator Trucks - nowa marka ciężarówek