Flota  »  Aktualności  »  TruckForecast - nowe rozwiązanie dla menedżerów flot
Scania serii R

TruckForecast - nowe rozwiązanie dla menedżerów flot

2011-05-31 - P. Grzelak     Tagi: Finansowanie, Amortyzacja
Szacowanie całkowitych kosztów użytkowania pojazdów (tzw. TCO, total cost of ownership) to jedno z podstawowych zadao fleet managerów. Bardzo duże znaczenie w tej kalkulacji ma spadek wartości samochodu.O ile w przypadku samochodów osobowych długofalowy trend rynkowy jest przewidywalny, a wartośd zawsze spada w czasie, do wyliczenia spadku wartości wystarczy program Forecast lub doświadczenie osoby zarządzającej. W przypadku samochodów ciężarowych wartośd jest ściśle związana z koniunkturą w gospodarce, którą bardzo ciężko przewidzied, zmianami w opłatach za przejazd drogami, zależnymi od wysokości normy Euro, oraz dostępnością pojazdów używanych.

Czas użytkowania oraz zmiany modelowe odgrywają drugorzędną rolę. Z tego właśnie wynikają problemy przy wyznaczaniu wartości rezydualnych samochodów ciężarowych. Firma EurotaxGlass’s Polska, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, przygotowała program prognozujący przyszłą wartośd samochodów ciężarowych z uwzględnieniem podstawowych czynników wpływających na nią. Na razie aplikacja oferuje prognozy wyłącznie dla ciągników siodłowych przeznaczonych do transportu międzynarodowego.
Tylko ten sektor rynku zdołał wypracowad czytelne reguły, które decydują o zachowaniu wartości w przypadku zmian wysokości opłat związanych z normą Euro. Rynki pojazdów dystrybucyjnych oraz budowlanych przejdą podobną rewolucję po wprowadzeniu elektronicznego systemu poboru opłat w Polsce (1 lipca b.r.). Dopiero po ustabilizowaniu się sytuacji w tej części rynku będzie można podjąd się ustalania jakichkolwiek prognoz.Program TruckForecast zawiera pełną bazę danych ciągników siodłowych do transportu międzynarodowego znajdujących się w aktualnej ofercie największych importerów. Na razie są to pojazdy z silnikami Euro 5, wersje Euro 6 będą sukcesywnie uzupełniane wraz z ich pojawianiem się na rynku.Oprócz tego oprogramowanie zawiera szereg specyficznych korekt, które dzięki wiedzy fleet managera mogą dostosowad ostateczną wartośd do przewidywanej sytuacji rynkowej. Opracowane zostały dwa modele zachowania się wartości po wprowadzeniu nowej normy Euro do systemu opłat drogowych.Data zmian w systemie myta nie jest znana, w związku z czym można ją indywidualnie skonfigurowad. W ostatecznej wartości można także uwzględnid zakładany przebieg, z odpowiednią korektą, jeśli odbiega od standardowego.

Czytelny wykres pomaga oszacowad wpływ zastosowanych korekt. Ostateczna wartośd rezydualna jest podawana kwotowo w Euro.

Na wartośd procentową można przejśd po wprowadzenia rzeczywistej ceny zakupu pojazdu. Oczywiście, można ją również wyrazid w PLN, jeśli podany zostanie przyszły kurs Euro/PLN. Program oferuje dostęp do notowao zakupu oraz sprzedaży (wartości rynkowych). Wyznaczane prognozy dla różnych marek i modeli można między sobą
porównywad w celu dokładnej analizy.

Podstawowymi założeniami przy tworzeniu oprogramowania były przemyślany algorytm działania, realne i bezpieczne dla właściciela floty wyniki, a także minimalne wymagania sprzętowe oraz prostota obsługi. Wprowadzenie do oferty programu TruckForecast odbyło się na początku maja.



źródło: EurotaxGlass's

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

TruckForecast - nowe rozwiązanie dla menedżerów flot