Flota » Sprzęt / technika » Volvo Dynamic Steering, czyli hybrydowy układ kierowniczy dla nowego FH

Volvo Dynamic Steering, czyli hybrydowy układ kierowniczy dla nowego FH
2013-02-20 - F. Bednarkiewicz Tagi: Volvo, Ciężarówki, Technologia
Zaledwie kilka miesięcy po rynkowej premierze nowej serii FH, wyposażonej w rewolucyjne, niezależne zawieszenie przedniej osi, Volvo Trucks prezentuje kolejną nowinkę. Jest nią Volvo Dynamic Steering - połączenie konwencjonalnego, hydraulicznego wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej. Efektem stworzenia tej hybrydy ma być niespotykana w klasie najcięższych pojazdów precyzja kierowania.
- Ta opatentowana technologia zapewnia kierowcom korzyści w każdych warunkach jazdy. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy gwarantuje niezrównaną stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym, dosłownie jednym palcem - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks. Najważniejszą innowacją w Volvo Dynamic Steering jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, rozwija maksymalny moment obrotowy 25 Nm i jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.
- Zadaniem silnika elektrycznego jest zapewnianie właściwych reakcji na kole kierownicy w każdej sytuacji. Na przykład, gdy układ, za pośrednictwem czujników, wykryje zamiar kierowcy jazdy na wprost, automatycznie eliminuje jakiekolwiek zakłócenia zwrotne na kole kierownicy, pochodzące od nierówności drogi - wyjaśnia Gustav Neander, menedżer projektu ds. Volvo Dynamic Steering. Ponadto, dodaje: - Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny wzmacnia efekt wspomagania, dzięki czemu kierowanie samochodem ciężarowym staje się wyjątkowo łatwe. Nawet mocno obciążonym pojazdem budowlanym, poruszającym się w trudnym terenie, można kierować bez najmniejszego wysiłku. Kierowcy, którzy testowali ten układ w fazie projektowej, byli pod ogromnym wrażeniem.
Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy, podczas cofania automatycznie ustawia koła w pozycji na wprost, natomiast na drodze szybkiego ruchu ma pomagać w utrzymaniu stabilności. Pozostaje mieć więc tylko nadzieje, że cały układ okaż się działać na tyle subtelnie, że nie zrazi do siebie kierowców zawodowych, tak często niechętnych sztucznej inteligencji za kierownicą. Z tym większa niecierpliwością czekamy na pierwsze opinie szoferów...
- Ta opatentowana technologia zapewnia kierowcom korzyści w każdych warunkach jazdy. Na drodze szybkiego ruchu aktywny układ kierowniczy gwarantuje niezrównaną stateczność kierunkową pojazdu. Z kolei przy małych prędkościach możliwe jest kierowanie, nawet w pełni obciążonym samochodem ciężarowym, dosłownie jednym palcem - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks. Najważniejszą innowacją w Volvo Dynamic Steering jest elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, rozwija maksymalny moment obrotowy 25 Nm i jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę.
- Zadaniem silnika elektrycznego jest zapewnianie właściwych reakcji na kole kierownicy w każdej sytuacji. Na przykład, gdy układ, za pośrednictwem czujników, wykryje zamiar kierowcy jazdy na wprost, automatycznie eliminuje jakiekolwiek zakłócenia zwrotne na kole kierownicy, pochodzące od nierówności drogi - wyjaśnia Gustav Neander, menedżer projektu ds. Volvo Dynamic Steering. Ponadto, dodaje: - Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny wzmacnia efekt wspomagania, dzięki czemu kierowanie samochodem ciężarowym staje się wyjątkowo łatwe. Nawet mocno obciążonym pojazdem budowlanym, poruszającym się w trudnym terenie, można kierować bez najmniejszego wysiłku. Kierowcy, którzy testowali ten układ w fazie projektowej, byli pod ogromnym wrażeniem.
źródło: Volvo Trucks
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Volvo Dynamic Steering, czyli hybrydowy układ kierowniczy dla nowego FH
Podobne: Volvo Dynamic Steering, czyli hybrydowy układ kierowniczy dla nowego FH



Podobne galerie: Volvo Dynamic Steering, czyli hybrydowy układ kierowniczy dla nowego FH



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Volvo
Newsletter
Galerie zdjęć