Flota  »  Aktualności  »  Volvo poznaje zachowania kierowców ciężarówek
Volvo FM

Volvo poznaje zachowania kierowców ciężarówek

2010-07-07 - P. Grzelak     Tagi: Volvo, Ciężarówki, Badania
Rozpoczyna się realizacja dużego projektu badawczego w dziedzinie bezpieczeństwa, przy udziale firm transportowych DHL Tradeteam z Wielkiej Brytanii oraz Nijhof-Wassink z Holandii. Celem projektu jest poznanie zachowań kierowców w różnego rodzaju sytuacjach i określenie wpływu systemów bezpieczeństwa w pojeździe na te zachowania.

Zobacz także: Volvo FM - galeria »
Projekt EuroFOT (European Field Operational Test) skupia 28 europejskich firm i instytucji. Ma na celu zebranie informacji o reakcjach kierowców samochodów ciężarowych w codziennych sytuacjach drogowych i zbadanie związków między tymi reakcjami, a pokładowymi systemami bezpieczeństwa w pojeździe. Metodologia badań polega na filmowaniu kierowców i rejestrowaniu określonych parametrów, takich jak np. prędkość. W badaniach, które potrwają rok, bierze udział 30 samochodów ciężarowych Volvo, użytkowanych przez dwie firmy transportowe. Każdy samochód jest wyposaży w pięć kamer rejestrujących wszystko, co dzieje się wokół pojazdu.

- Realizacja projektu umożliwi nam szczegółowe zidentyfikowanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Pozwoli również ocenić zalety naszych nowych elementów systemu bezpieczeństwa czynnego i zdobyć rozległą wiedzę, którą wykorzystamy przy opracowywaniu nowych systemów -
mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
70 milionów megabajtów danych do analizy
Pięć kamer w każdym z 30 samochodów ciężarowych Volvo zarejestruje łącznie 70 000 godzin materiału filmowego, czyli 70 milionów megabajtów danych. Analiza tak obszernego materiału jest prawie niemożliwa.

Dlatego opracowano automatyczny system oceny, reagujący na określone zdarzenia, np. ostre hamowanie, pojazdy nagle pojawiające się w pobliżu samochodu ciężarowego, nieregularne ruchy gałek ocznych kierowcy i inne sygnały wskazujące na zmianę sytuacji drogowej lub sytuacji w kabinie.- Na przykład, analizując ruchy gałek ocznych, możemy lepiej poznać bodźce rozpraszające uwagę kierowców i ich wpływ na bezpieczeństwo - wyjaśnia Almqvist.

Pojazdy wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa
Wszystkie samochody ciężarowe uczestniczące w badaniu będą wyposażone w elementy systemu bezpieczeństwa czynnego Volvo Trucks.- Nowe systemy, takie jak np. aktywny tempomat, czy system monitorujący martwe pola, znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa kierowców, innych użytkowników drogi, samochodu ciężarowego i ładunku. Projekt euroFOT stanowi dla nas kolejną szansę potwierdzenia tego w praktyce - mówi Carl Johan Almqvist.EuroFOT jest jednym z głównych projektów badawczych Komisji Europejskiej w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Maxime Flament z Ertico-ITS Europe odpowiada za obszar projektu dotyczący bezpieczeństwa pojazdów.

- Współczesne pojazdy są wyposażone w zaawansowane technologicznie systemy, które żeby były skuteczne, wymagają od kierowcy określonego poziomu wiedzy. Jednym z ważnych aspektów projektu jest zrozumienie mechanizmów poznawania nowych systemów bezpieczeństwa przez kierowców i zagwarantowanie jak największej efektywności tego procesu - wyjaśnia Flament.Pokładowe systemy bezpieczeństwa w testowych pojazdach Volvo:
  • Aktywny tempomat, ACC (Adaptive Cruise Control)
  • Tempomat uzupełniony o czujnik radarowy, automatycznie utrzymujący zadaną odległość od pojazdu poprzedzającego.
  • Układ Monitorowania Pasa Ruchu, LKS (Lane Keeping Support)
  • Układ ostrzegający kierowcę w przypadku niekontrolowanego przekroczenia linii wyznaczających pas ruchu
  • Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu, LCS (Lane Changing Support)
  • Układ wspomagający kierowcę podczas manewru zmiany pasa ruchu
  • Elektronicznie sterowany układ hamulcowy, EBS (Electronic Brake System)
  • Układ elektroniczny zapewniający bezpieczne i skuteczne działanie hamulców
  • Układ stabilizacji toru jazdy, ESP (Electronic Stability Program)
  • Układ zwiększający stateczność jazdy, którego działanie polega na ograniczaniu ryzyka poślizgu i przewrócenia się pojazdu.
  • Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy, DAS (Driver Alert Support)
  • Układ monitorujący i ostrzegający zmęczonych kierowców
Pięć kamer w każdym samochodzie ciężarowym
W każdym testowym samochodzie ciężarowym zamontowano centralny procesor i pięć kamer wideo:
  • Kamera skierowana do przodu, filmująca to, co widzi kierowca w kierunku jazdy
  • Kamera obejmująca swoim zasięgom martwe pole po stronie pasażera
  • Kamera filmująca prawą stopę kierowcy
  • Kamera filmująca reakcje kierowcy, zamontowana w przednim słupku kabiny
  • Kamera skierowana na twarz kierowcy, rejestrująca ruchy gałek ocznych



źródło: Volvo

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Volvo poznaje zachowania kierowców ciężarówek