Flota  »  Sprzęt / technika  »  Wymiana opon - porady eksperta
Bridgestone Belizzak LM 35

Wymiana opon - porady eksperta

2010-10-29 - P. Grzelak     Tagi: Opony, Bridgestone, Opony zimowe
Sezon wymiany opon ruszył pełną parą. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka wskazówek specjalistów firmy Bridgestone, do których zastosowanie się, jest gwarancją bezpiecznego użytkowania nowego, zimowego ogumienia.Samo określenie właściwego momentu zmiany opon ciągle budzi mnóstwo wątpliwości. Wielu kierowców czeka z wizytą w serwisie do pierwszych opadów śniegu. Powód? Obawy, że przy dodatnich temperaturach, zamontowane opony zimowe w szybkim tempie ulegną zużyciu. Zgodnie z powszechną opinią przyjętą w Polsce, kierowcy zaczynają zmieniać opony, kiedy temperatura na dłuższy okres spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jak mówi Dariusz Mindak, inżynier japońskiego koncernu Bridgestone, temperatura to nie jedyny aspekt skłaniający do zaplanowania wizyty w serwisie oponiarskim. - Opadające liście , duża ilość opadów deszczowych, poranne przymrozki, wszystkie te zjawiska  sygnalizują nam  moment, w którym należy zdecydować się na wymianę  opon na zimowe. Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji "zimówek" stosowana jest bardziej miękka mieszanka gumowa z duża zawartością krzemionki, dzięki której opony zachowują elastyczność, a co za tym idzie - przyczepność, nawet w niskich temperaturach.
Opony lenie UHP, które posiadają wysokie parametry przyczepności ale w warunkach letnich,  stosowane są do mocniejszych, luksusowych samochodów powinny mieć wymienione opony wcześniej. Wtedy kiedy temperatura spada w okolicach 10 stopni Celsjusza. Spadek temperatury pracy opon UHP może spowodować, że opona będzie miała problem z utrzymaniem właściwych parametrów przyczepności. Wpływa to znacząco na bezpieczeństwo podróżujących -
wyjaśnia Dariusz Mindak.Kiedy wiemy już, że nadszedł odpowiedni czas na wymianę opon, warto dobrze przemyśleć wybór ogumienia zimowego do naszego auta. Przy wyborze modelu opony przede wszystkim należy zwrócić się z zapytaniem do  sprzedawcy, który model opony zimowej może zostać zastosowany do naszego  samochodu. Sprzedawcy dysponują wiedzą techniczną pozwalającą na dokonanie najlepszego wyboru, w którym to uwzględnione zostaną parametry opon, tj. np. droga hamowania czy zachowanie na śniegu, lodzie, podczas  hydroplaningu, przyczepność, hałas i na samym końcu cena.

Odwrotna kolejności postępowania przy wyborze  prowadzi do nieudanych kompromisów i często sprawia, że kupione opony nie spełniają naszych oczekiwań. Jak Przekonuje Dariusz Mindak z Bridgestone, tylko w procesie  produkcji opon Premium  wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie. Dają  one najwyższy komfort podróżowania,  najlepszą kontrolę prowadzenia, oszczędności w zużyciu paliwa  wynikające z niskich oporów toczenia, gwarancję najwyższej jakości opon. Obniżenie ceny opon nieodłącznie wiąże się obniżeniem tych parametrów. I tak np. droga hamowania tańszej opony może się wydłużyć o 10 procent.

- Zatrzymanie samochodu w warunkach zimowych  z prędkości 50 km/h nastąpi po ok. 30 - 40 m . Wydłużenie drogi hamowania o następne 10% czyli 4 m spowoduje że zatrzymamy się z przejściem dla pieszych, a nie przed. Taka może być jedna z konsekwencji używania tanich opon - wyjaśnia Dariusz Mindak.

Obok wyboru odpowiedniego modelu opony bardzo istotny jest prawidłowy montaż  Korzystanie z usług nieprofesjonalnych serwisów może się skończyć złym wyważeniem, złym założeniem na feldze  (nie zgodnie z zaleceniem obrotu opony lub nie uwzględnieniem wewnętrznej i zewnętrznej strony w oponach asymetrycznych, czy zniszczeniem stopki opony i w konsekwencji całej opony. Każdorazowo przy wymianie opon powinniśmy zadbać równie o wymianę wentyli w feldze. One również są gumowei często stare  wentyle zawodzą.

Na koniec warto zadbać o zdemontowane opony letnie, które mamy zamiar montować w kolejnym sezonie. Należy je przechowywać w pomieszczeniu wentylowanych, suchym, zamkniętych  z dala od promieni słonecznych, silnych sztucznych oświetleń,  substancji chemicznych, transformatorów energetycznych. Najdoskonalszym sposobem przechowywania byłoby magazynowanie opon wolnych od naprężeń. Najmniej inwazyjne jest przechowywanie opon na podwieszonych  obręczach.

- Kiedy nie mamy takich możliwości, w okresie zimowych musimy niestety zadbać o opony letnie i co pewien czas je przekładać, tak aby uniknąć  trwałej deformacji. Same opony przechowujemy na stojakach w pozycji pionowej, a napompowane koła w pozycji poziomej. Składowane ogumienie winno być czyste. Spełnienie tych warunków pozwoli nam uniknąć przyśpieszonego starzenia się mieszanki gumowej opon i w przyszłości przyśpieszonej wymiany opon - instruuje inżynier Bridgestone.



źródło: Bridgestone

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Wymiana opon - porady eksperta