Flota  »  Aktualności  »  Zabójcze zimówki ze wschodniej Azji

Zabójcze zimówki ze wschodniej Azji

2009-01-03 - P. Łukasiewicz     Tagi: Bezpieczeństwo, Opony
Opony zimowe sprzedawane po praktycznie bezkonkurencyjnych cenach w ramach tzw. taniego importu, stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników dróg. Niemiecka agencja dozoru technicznego DEKRA dokładnie zbadała konsekwencje wypadków drogowych samochodów wyposażonych w ogumienie dobrej i kiepskiej jakości. Okazało się, że tanie opony stanowią bardzo często przyczynę poważnych urazów u osób podróżujących samochodem a zwłaszcza kierowców. Eksperci motoryzacyjni doradzają właścicielom aut, aby trzymali się z daleka od azjatyckich tanich opon. Zagrożenia zostały potwierdzone w testach opon, przeprowadzonych przez dziennikarzy czołowych pism motoryzacyjnych.

Nadwyżki produkcyjne tanich opon z Azji Wschodniej importowane są także do Europy. Ich poziom zaawansowania konstrukcyjno-technologicznego odpowiada europejskim standardom sprzed 20 lat - dlatego w ekstremalnych warunkach, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, droga hamowania wydłuża się nieprawdopodobnie. Konsekwencje złych parametrów opon zostały przeanalizowane przez agencję dozoru technicznego DEKRA na podstawie wyników testów zderzeniowych. Z przeprowadzonej przez agencję DEKRA analizy przyczyn wypadków wynika, że około połowy wszystkich wypadków to kolizje z udziałem aut osobowych i/lub ciężarowych na mokrych nawierzchniach, przy średniej prędkości kolizyjnej 58 km/h. Do testów zderzeniowych przeprowadzanych w takich właśnie warunkach użyto dwóch identycznych egzemplarzy Audi A4 model B6 z 2000 r., wyposażonych w różne zestawy ogumienia. Test przeprowadzono w standardowych warunkach. Jeden z pojazdów skierowano na sztywną przeszkodę z prędkością 58 km/h, a drugi z prędkością 68,8 km/h. - Różnica ta odpowiada 24% utracie skuteczności hamowania pojazdu wyposażonego w niskiej jakości opony importowane i została obliczona jako średnia na podstawie wewnętrznych testów oraz wyników testów czołowych czasopism motoryzacyjnych - wyjaśnia dr Andreas Topp, jeden z konstruktorów opon Continental. Test zderzeniowy przeprowadzono zgodnie z normą ECE-P 94, stosując 40% przesunięcie osi symetrii pojazdów względem przeszkody oraz manekiny na miejscu kierowcy i pasażera.

- Jak należało oczekiwać, obydwa pojazdy zostały mocno zdeformowane, aczkolwiek konsekwencje dla osób podróżujących nimi znacznie różniły się w obydwu przypadkach. O ile słupek A, krawędź dachu, krawędź drzwi oraz próg i słupek B w pojeździe wyposażonym w europejskie ogumienie dobrej marki pozostały nietknięte, a przedział pasażerski został tylko minimalnie zdeformowany, o tyle w pojeździe wyposażonym w tanie azjatyckie opony konsekwencje kolizji były znacznie poważniejsze. - Zarówno słupek A, jak i krawędź dachu, a także próg drzwi uległy znacznej deformacji - relacjonuje dr Andreas Topp. - Osoby znajdujące się w pojeździe miałyby trudności z otwarciem drzwi, a służby ratownicze na miejscu zdarzenia musiałby użyć sprzętu technicznego do ich odblokowania. Jeszcze poważniejsze konsekwencje dla kierowcy i pasażerów miałoby uderzenie z większą prędkością.
Test pozwolił dokładnie ocenić konsekwencje wypadku dla kierowcy i pasażerów. Siła działająca na manekiny umieszczone w samochodzie, który skuteczniej wytracał prędkość, mogłaby spowodować jedynie drobne urazy, a pasy bezpieczeństwa i poduszka powietrzna pochłonęłyby energię bezwładnego ruchu. Osoby w drugim pojeździe ucierpiałyby znacznie bardziej. Największe obrażenia odniosłyby wskutek sił działających w okolicy miednicy i bioder. - Kierowcy groziłoby prawdopodobnie kalectwo” - powiedział dr Rainer Zipser, specjalista w dziedzinie urazów komunikacyjnych. Obrażenia mogłyby obejmować między innymi uszkodzenie stawu biodrowego, wymagające wszczepienia protezy, oraz pęknięcie śledziony.

W związku z powyższym, eksperci agencji dozoru technicznego DEKRA stanowczo odradzają montowanie tzw. tanich opon z Dalekiego Wschodu. Pozorna oszczędność jest niewspółmierna do ryzyka związanego z zagrożeniem bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów podróżujących po zimowych drogach.



źródło: Continental Tyres

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zabójcze zimówki ze wschodniej Azji