
Zbyt niskie ciśnienie w oponach zagraża bezpieczeństwu
Szybsze zużycie powoduje, że kierowcy wyrzucają około 56 milionów opon, obciążają środowisko dodatkowymi 18 milionami ton CO2 i marnują około 15 miliardów €. Takie właśnie wnioski wyciągnięto z kontroli opon przeprowadzonych na 20 300 samochodach osobowych w 19 krajach UE w 2006r. Tylko 6,5% kierowców miało prawidłowe ciśnienie we wszystkich oponach, 54% miało nieco za niskie ciśnienie w oponach, a 39,5% miało co najmniej jedną oponę, która miała bardzo niski poziom ciśnienia (<1,5 Bara). 1 na 8 samochodów był zagrożony uszkodzeniem opon z powodu zbyt niskiego ciśnienia.
W Polsce za niskie ciśnienie w oponach miała prawie połowa przebadanych aut (43%). Stan bieżnika przedstawiał się dużo lepiej. U prawie 70% kierowców był prawidłowy.
Bezpłatne kontrole opon przeprowadzano w centrach handlowych oraz na parkingach publicznych w ramach kampanii na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach - „Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą”. Akcja pod auspicjami Bridgestone i Fundacji FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) jest realizowana na całym świecie od 2005 r.
Akcja po raz drugi przeprowadzona będzie także w Polsce. „Twarzą” kampanii jest manekin testowy - „Dummy” - pełniący rolę „eksperta od bezpieczeństwa drogowego” i przekazujący zasady bezpiecznej jazdy:
- zawsze używaj fotelika do przewożenia dzieci
- zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa
- wyreguluj zagłówki
- regularnie sprawdzaj stan opon
Kampania promuje proste zalecenia, które mogą znacząco wpłynąć nie tylko na ograniczenie ilości wypadków z poważnymi obrażeniami, ale i ograniczyć ilość samych wypadków. Kampania wskazuje też wyraźnie na zagrożenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość czy jazda pod wpływem alkoholu.
Podczas akcji, bezpłatnie sprawdzana jest głębokość bieżnika i ciśnienie opon w samochodach kierowców odwiedzających centra handlowe. Kierowcy otrzymują ulotki informacyjne dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poradę w zakresie konieczności wymiany opon i najlepszego ich wyboru. Będzie można także z bliska podziwiać bolid Formuły 1.
Akcja rozpoczęła się 18 maja i potrwa do 7 października w wybranych miastach Polski.
Wyniki przeprowadzonych kontroli świadczą o
tym, że wielu kierowców nie jest świadomych faktu, że ciśnienie w oponie z
czasem maleje, uchodzi jak z balonu, a także że nieodpowiednie ciśnienie w
oponach sprawia, że jazda samochodem może być niebezpieczna. Ryzyko utraty
kontroli nad pojazdem znacznie wzrasta, przy zbyt niskim ciśnieniu w oponach.
Ponadto, niskie ciśnienie w oponach ma bardzo niekorzystny wpływ na wytrzymałość
opony z powodu powstawania nadmiernych naprężeń i nagrzewania. 12% kierowców, u
których stwierdzono bardzo niskie ciśnienie w oponach, naraża się na uszkodzenia
opon wynikające z powyższych przyczyn.
Znaczne zmniejszenie wytrzymałości opony
Wpływ
niskiego ciśnienia na wytrzymałość opony jest również istotny: zużycie opony w
samochodzie osobowym jest o połowę szybsze, jeśli ciśnienie wynosi w granicach
2,2 Bara do 1,0 Bara. W oparciu o badanie przeprowadzone w 2006r. Europejskie
Centrum Techniczne Bridgestone szacuje, że w przypadku prawie 40% pojazdów
wytrzymałość opony jest mniejsza o 19,3%, czyli średnio o około 9 700 km lub 9
miesięcy (w oparciu o założenie, że wytrzymałość opony wynosi 50 000km przy
rocznym przebiegu wynoszącym 13 600 km). Wytrzymałość opon w przypadku 54%
pojazdów jest mniejsza o 5,2%, czyli o około 2 500 km lub 2 miesiące. Po
zsumowaniu powyższych wyników stwierdzono, że w Europie wytrzymałość opon jest
mniejsza o 24,5% z powodu zbyt niskiego ciśnienia.
Większe zagrożenie środowiska spowodowane dodatkową emisją dwutlenku
węgla
Ciśnienie w oponach ma również duży wpływ na opór
toczenia, który jest decydującym czynnikiem przy określaniu zużycia paliwa. W
zależności od rodzaju nawierzchni oraz stylu prowadzenia samochodu, opór
toczenia wynosi od 18% do 26%. Biorąc pod uwagę fakt, że niskie ciśnienie
zwiększa opór toczenia, czynnik ten wpływa bezpośrednio na poziom zużycia paliwa
oraz emisję dwutlenku węgla. W oparciu o dane z 2006r. Europejskie Centrum
Techniczne szacuje, że 40% pojazdów notuje zwiększone zużycie paliwa o 2,8% ze
względu na zbyt niskie ciśnienie w oponach, co oznacza marnotrawstwo 8,1
miliarda litrów paliwa o wartości 9,5 miliarda €. Ostateczną cenę takiego
niepotrzebnego spalania paliwa ponosi środowisko - dodatkowe 18,4 milionów ton
C02 jest emitowane do atmosfery co rok. Oznacza to, że każdy samochód
na europejskich drogach emituje dodatkowe 93,2 CO2 na rok lub 6,9
g/km!
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Zbyt niskie ciśnienie w oponach zagraża bezpieczeństwu


