Flota  »  Aktualności  »  Koncern Daimler - Chysler w obliczu podziału

Koncern Daimler - Chysler w obliczu podziału

2007-05-16 - Miesięcznik Auto Firmowe     Tagi:
Koniec jednej z największych fuzji producentów aut na świecie. Amerykański fundusz inwestycyjny Cerberus przejmie 80,1 proc. akcji Chryslera za 5,5 mld dolarów. Niemcy pozbyli się filii w USA ze względu na jej gigantyczne straty.

Trudno ukryć, że to ich porażka - Daimler zapłacił przecież za Chryslera aż 36 mld dolarów. Rozstanie jest dla koncernu z Europy początkiem nowej ery. Chce on się skoncentrować na Mercedesie, czyli marce luksusowych aut i ciężarówek, oraz na miejskim Smarcie. Dzięki temu ma się zwiększyć jego rentowność. Dlaczego Daimler zachowa 19,9 proc. papierów Chryslera? By nie tracić możliwości współpracy przemysłowej z Amerykanami. Do transakcji powinno dojść szybko - w trzecim kwartale.

Koniec związku obu grup to ponadto osobista porażka obecnego prezesa Dietera Zetsche, który wcześniej kierował Chryslerem i nie udało mu się wydobyć go spod kreski. Zetsche podkreślił, że teraz chce uczynić ze swojej firmy światowego lidera w zakresie pojazdów i usług we wszystkich segmentach rynku, gdzie Daimler jest obecny. Giełda przyklasnęła decyzji ze Stuttgartu: akcje Daimlera skoczyły o 5,35 proc., do 63,85 euro.

Oddając kontrolę nad filią, Niemcy rozstają się ze znanymi markami: Chrysler, Dodge i Jeep, obrotami 47 mld euro (jedna trzecia całości) i 80 tys. osób. Najważniejsze jednak, że pozbędą się strat koncernu. Od mariażu Daimlera-Benza z Chryslerem w 1998 r. koncern borykał się w USA z ostrą konkurencją Azjatów. Ponieważ produkował duże samochody z napędem na cztery koła, a klienci woleli pojazdy bardziej oszczędne, jego biznes przynosił straty. Chcąc ratować Chryslera, Niemcy wydali ponad 4 miliardy euro i zlikwidowali 39 tys. miejsc pracy. Nic to nie dało, koncern nadal ponosił straty.
W lutym Daimler poddał się: ogłosił, że rozważa wszelkie opcje strategiczne, włącznie ze sprzedażą filii. Teraz Niemcy pozbywają się dodatkowego ciężaru - zobowiązań koncernu wobec funduszu emerytalnego i systemu ochrony zdrowia załogi. A to kosztowało 18 mld dolarów.



źródło:

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Koncern Daimler - Chysler w obliczu podziału

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit