Flota  »  Temat miesiąca  »  100 % odliczenia kwoty VAT, czyli propozycja Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

100 % odliczenia kwoty VAT, czyli propozycja Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

2013-01-21 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Eksploatacja, Podatki, VAT, Przepisy
Odliczenie całej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodu przez firmę jest
korzystniejsze dla budżetu państwa i przedsiębiorców niż obecna propozycja
ministerstwa finansów - wynika jednoznacznie z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przygotowanej we współpracy z kancelarią MDDP. Resort finansów zakłada wprowadzenie 50 proc. limitu odliczeń, nie więcej jednak niż 8 tys. złotych.
Wbrew obawom ministerstwa finansów odliczenie 100% kwoty VAT przy zakupie samochodu nie tylko nie przynosi uszczerbku w dochodach państwa, ale wręcz przeciwnie - w dłuższym okresie generuje dodatkowy dochód. Różnica w szacowanych dochodach budżetu w skali roku w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów wynosi nieco ponad +200 mln zł. W porównaniu do nowej propozycji rządowej, która ma obowiązywać od 2014 roku, różnica ta urasta do kwoty +1,09 mld zł.

Propozycja IBRM SAMAR przewiduje umożliwienie przedsiębiorcom odliczenia
100% kwoty podatku VAT od zakupu auta oraz od kosztów związanych z jego
obsługą eksploatacyjną i serwisową, jednak z wyłączeniem możliwości odliczenia VAT przy zakupie paliwa. To najkorzystniejsze i najprostsze rozwiązanie, zarówno dla budżetu, jak i dla przedsiębiorców, dla których z założenia podatek VAT ma być neutralny.
Koszt wprowadzenia propozycji ministerstwa finansów (tj. różnica w dochodach budżetu w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów) sięga prawie -853 mln zł, podczas gdy pełne odliczenie podatku VAT (bez możliwości odliczenia VAT przy zakupie paliwa) generuje w tym samym okresie dochód w wysokości ponad 234 mln zł. Co więcej, obciążenie przedsiębiorców i pracowników (po uwzględnieniu prywatnego użytkowania samochodów przez pracowników), biorąc pod uwagę wszystkie konsekwencje podatkowe, jest większe w stosunku do propozycji rządowej o ponad 64,5 mln zł.

Jednocześnie realny średni koszt przedsiębiorcy związany z zakupem samochodu firmowego (jednej sztuki), który obecnie wynosi 69 561 zł, w przypadku propozycji rządowej zmniejszyłby się do kwoty 68 577 zł (a więc o 984 zł), a w ramach propozycji IBRM SAMAR - do 62 734 zł (czyli byłby niższy aż o 6 827 zł w stosunku do stanu obecnego oraz o 5 843 zł wobec propozycji ministerstwa finansów). (patrz: tabela str. 4 ostatni wiersz).


Dlaczego odliczenie kwoty VAT jest tak istotne? Ponieważ przedsiębiorcy są dziś
jedyną grupą nabywców, na których można liczyć. Nikt nie jest w stanie nakłonić klientów indywidualnych do zakupu nowych aut, gdy ich portfele świecą pustką. Można jednak w taki sposób stymulować rozwój rynku, aby skorzystali nie tylko przedsiębiorcy, ale także zwykli konsumenci. Kwestia wielkości odliczenia kwoty podatku VAT od zakupionych przez firmy samochodów osobowych jest więc niezwykle ważna z uwagi na konsekwencje jakie niesie dla:
- gospodarki państwa,
- przemysłu motoryzacyjnego w Polsce,
- rozwoju i przyszłości rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych,
- możliwości rozwoju podmiotów gospodarczych.

Niniejsza analiza została przygotowana w oparciu o rzeczywiste, aktualne dane
rejestracyjne pochodzące z Centralnej Ewidencji Pojazdów, oraz ceny aut kupowanych przez przedsiębiorców z uwzględnieniem polityki rabatowej producentów. Jest to pierwsza publicznie prezentowana analiza, która wszechstronnie wykorzystuje twarde dane liczbowe, opisujące rzeczywisty obraz rynku motoryzacyjnego. Pokazujemy jak zmiana przepisów wpływa na zmianę kosztów i dochodów budżetu oraz jakie korzyści mogą być udziałem przedsiębiorców przy założeniu, iż w obu analizowanych wariantach poziom sprzedaży nie ulega zmianie.

Stan aktualny przepisów dot. odliczenia kwoty podatku VAT i nowe propozycje
27 września 2010 r. polski rząd uzyskał zgodę Rady Unii Europejskiej na zawieszenie do końca 2013 r. możliwości pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów z „kratką” (możliwe jest odliczenie jedynie 60 proc. naliczonego podatku VAT, ale w kwocie nie większej niż 6 tys. zł. Jednocześnie nie można odliczyć kwoty podatku VAT od zakupionego paliwa do pojazdu firmowego).

Ministerstwo Finansów proponuje, by nowy limit odliczeń wyniósł 50 proc. kwoty podatku naliczonego, przy jednoczesnym podwyższeniu limitu kwotowego do 8 tys. zł. Resort finansów planuje wprowadzenie możliwości dokonania 50 proc. odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz pozostałych wydatków związanych z ich eksploatacją.

Branża motoryzacyjna proponuje natomiast, by przy zakupie każdego samochodu wykorzystywanego następnie do celów służbowych, kupujący mógł odliczać 100% kwoty VAT zawartej w cenie auta. Postuluje również pełne odliczenie podatku VAT od serwisu i części zamiennych, a także od zakupionego na potrzeby danego auta paliwa.

Według IBRM SAMAR najkorzystniejszym rozwiązaniem, zarówno dla budżetu, jak i dla przedsiębiorców jest umożliwienie odliczenia 100% kwoty podatku VAT od zakupu auta oraz od kosztów związanych z jego obsługą eksploatacyjną i serwisową, jednak z wyłączeniem możliwości odliczenia VAT przy zakupie paliwa.

TABELKA !!!!!!!!!!!!!!

Propozycja IBRM SAMAR nie przewiduje pełnego odliczenia podatku VAT od paliwa. Z kolei odliczenie podatku VAT przy nabyciu paliwa na poziomie 50% proponowanym przez ministerstwo finansów przynosi stosunkowo niewielki zysk jednostkowy dla przedsiębiorcy - szacowana średnia kwota odliczenia w wysokości ok. 1100 zł rocznie, przy jednoczesnym bardzo wysokim koszcie dla budżetu państwa. Odliczenie podatku VAT od obsługi aut firmowych nie stanowi natomiast znacznego obciążenia budżetu państwa, dla przedsiębiorców zaś może być argumentem przeciwdziałającym ucieczce z obsługą pojazdu do warsztatów działających w „szarej strefie”.

Należy jednak wziąć pod uwagę, że wprowadzenie w życie tego rozwiązania, podobnie zresztą jak rozwiązania proponowanego przez rząd, wymagałoby skierowania wniosku derogacyjnego do Komisji UE, gdyż nie przewiduje ono odliczenia VAT-u od paliwa. W odniesieniu do użytkowników aut z „kratką” (około 300 tys. zarejestrowanych samochodów) utrzymanie zakazu odliczania VAT przy nabyciu paliw po 31 grudnia 2013 roku wymagałoby uzyskania przez Polskę kolejnej decyzji derogacyjnej. Co prawda liczba aut z „kratką” stopniowo zmniejsza się i wszystko wskazuje na to, że wraz z pojawieniem się możliwości odliczenia 100% kwoty podatku VAT dla aut osobowych, liczba nowych aut z „kratką” nie będzie przyrastać ze względu na ich ograniczoną „atrakcyjność” i uwarunkowania homologacyjne. Mimo to, Polska powinna taką decyzję o derogacji uzyskać.

Analiza IBRM SAMAR przygotowana we współpracy z kancelarią MDDP, dla celów przeprowadzenia kalkulacji opiera się na założeniu ryczałtowego opodatkowania tzw. prywatnego użytkowania samochodów służbowych (czy to w związku z nieodpłatnym, czy odpłatnym świadczeniem tego rodzaju przez pracodawcę). Jest to jednak jeden z możliwych wariantów rozwiązania kwestii prywatnego użytkowania aut. Ryczałt jest najprostszą formą, jednak zastosowanie dla tych celów określonego procentu wartości użytkowanego auta jest zdecydowanie formą sprawiedliwszą. Jest to temat do dalszej dyskusji, z tym że przeprowadzona analiza pokazuje, iż w dłuższym okresie opodatkowanie związane z tzw. prywatnym użytkiem może stać się źródłem przychodów budżetu o skali przekraczającej koszty związane z pełnym odliczeniem VAT przy nabyciu samochodów.

Propozycja IBRM Samar przewiduje również możliwość wprowadzenia ograniczonych w czasie pewnych modyfikacji, np. stopniowego zwiększania poziomu odliczenia kwotowego VAT, aż do uzyskania odliczenia na poziomie 100%, co w początkowej fazie, przy odpowiednim ustawieniu kwot odliczenia, może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności aut produkowanych w Polsce. Modyfikacja zapewniłaby większe wpływy do budżetu do momentu, gdy na rynku wtórnym pojawiłyby się pierwsze samochody używane z parku flotowego objętego nowymi przepisami.

Założenia przyjęte przy opracowaniu analizy

Zakup
- średni rabat flotowy - 15%;
- średnia cena zakupu auta firmowego pomniejszona o średni rabat flotowy
wynoszący 15% ceny detalicznej auta - 77 163 zł
- Prognozowana wielkość sprzedaży firmowej w 2012 roku (aproksymowana dnia 14 grudnia na podstawie bieżących danych rejestracyjnych) 150 620 szt. (wynik
potwierdzony za cały 2012 rok - 151 270 szt.)
- Założony park aut firmowych w Polsce z uwzględnieniem aut będących w
posiadaniu osób fizycznych prowadzących działalność oraz spółek cywilnych 1 000 000 szt.

Eksploatacja
- założony średni roczny przebieg samochodu eksploatowanego przez firmę - 25 tys. km;
- średnie zużycie paliwa wykazywane przez auta firmowe wg danych producentów zawartych w katalogu prezentowanych w serwisie www.samar.pl - 5,87 l/100 km
- przyjęte do obliczeń powiększone w stosunku do średniego zużycie paliwa
samochodu eksploatowanego przez firmę - 8,0 l/100km
- ilość paliwa niezbędna do pokonania założonego średniego dystansu
pokonywanego rocznie przez auto firmowe - 2000 l
- średni roczny koszt obsługi auta firmowego (w tym opony zimowe) - 2000 zł
- cena litra paliwa wykorzystywanego przez firmę - 5,62 zł (przyjęto średnią cenę
oleju napędowego z dnia 12.12.2012 roku)
- wartość podatku VAT zawartego w cenie paliwa - 1,05 zł

Analiza materiału wskazuje, że propozycja IBRM Samar jest korzystniejsza dla skarbu państwa niż propozycja ministerstwa finansów, nawet jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, iż dochody budżetu z tytułu odsprzedaży aut firmowych na rynku wtórnym pojawią się dopiero po mniej więcej trzech latach. Do ostatecznego uregulowania pozostaje oczywiście kwestia prywatnego użytkowania, które generuje dodatkowy dochód.

Pełne odliczenie podatku VAT od samochodu oraz obsługi serwisowej jest korzystniejszą alternatywą niż propozycja ministerstwa finansów. „Zysk” przedsiębiorców wynikający z propozycji ministerstwa finansów w stosunku do aktualnie obowiązujących przepisów byłby znikomy w przypadku niemal połowy aut zakupionych przez nich w 2012 roku. Szczególnie rażąco niski poziom „zysku” dotyczyłby nabywców tańszych samochodów. W przypadku tej grupy, obejmującej w dużym stopniu także auta produkowane w Polsce, poziom odliczenia zwiększyłby się zaledwie od +0,24% do +5,6% w porównaniu do kwoty odliczenia obliczonej wg obecnie obowiązujących przepisów. (patrz: zaznaczona pozycja 5 w tabeli zaprezentowanej na str. 6). Tego rodzaju „zysk” nie będzie istotnym czynnikiem zachęcającym przedsiębiorców do intensyfikacji zakupów, co negatywnie wpłynie na segment sprzedaży samochodów tańszych, w tym większości aut produkowanych w Polsce. Pełne odliczenie podatku dla tej grupy pojazdów przyniesie więc znacznie większe korzyści przedsiębiorcom stając się tym samym mocniejszym orężem w walce o wygenerowanie większych wzrostów sprzedaży.

Jakie zalety zapewnia pełne odliczenie podatku VAT w wersji proponowanej przez IBRM Samar:
- Pozwoli na generowanie większych dochodów budżetowych.
- Jest znacznie skuteczniejszym stymulatorem sprzedaży niż propozycja rządowa, która przynosi relatywnie niewielką korzyść przedsiębiorcom, co ogranicza szanse na dynamiczny wzrost rynku.
- Zapewnia przedsiębiorcy realne obniżenie kosztów zakupu auta.
- Jest narzędziem ostatecznym, czyli stabilniejszym niż rozwiązanie proponowane
przez rząd, które ma obowiązywać przez 5 lat.
- Pozwala na stabilizację przepisów, co ma niezwykle istotne znaczenie przy
planowaniu zakupów przez przedsiębiorców. Stabilizacja podatkowa jest wszakże jedną z podstaw rozwoju ekonomicznego.
- Uwzględnia rozwiązanie kwestii prywatnego użytku samochodu służbowego.
Odliczenie podatku VAT dotyczy przedsiębiorcy, a prywatny użytek - pracownika,
który w sposób pośredni uzyskuje dodatkowy przychód. Obowiązujące obecnie
oraz przyjęte w propozycji ministerstwa finansów ograniczone odliczenie podatku
VAT jest swoistą karą dla przedsiębiorcy, dla którego zgodnie z założeniem VAT
powinien być podatkiem neutralnym.
- Zapewnia zrównoważony rozwój.
- Sprzyja ograniczeniu importu samochodów używanych poprzez większą podaż aut firmowych na wewnętrznym rynku wtórnym (szybsza rotacja parku flotowego w stosunku do aut będących w posiadaniu osób prywatnych) - bez sztucznych barier, przy zachowaniu konkurencyjnych cen.
- Zapewnia Ministerstwu Finansów lepszą kontrolę nad obrotem samochodami - auto sprzedawane przez firmę jest pod kontrolą MF, w przeciwieństwie do aut
sprowadzanych, o których wiadomo niewiele.
- Sprzyja przyspieszeniu procesu wymiany parku samochodowego w kraju.
- Sprzyja poprawie stanu technicznego aut na polskich drogach, gdyż większa część parku flotowego podlega określonemu reżimowi w tej materii.
- Daje możliwość wpływu na kształt rynku.
- Sprzyja wzrostowi sprzedaży samochodów produkowanych w kraju (czego nie
zapewnia propozycja rządowa).

Istotnym argumentem w poszukiwaniu właściwego narzędzia jest stymulacja
zakupów przedsiębiorców, czyli powiększanie rynku sprzedaży. Bez tego nie da się poprawić sytuacji producentów. Działania rządu idące m.in. w kierunku
uelastycznienia czasu pracy, czy współfinansowania miejsc pracy nie odniosą
pełnego sukcesu, jeżeli nie będą towarzyszyły im działania wspierające sprzedaż.

Ochrona zakładów motoryzacyjnych działających na polskim rynku wymaga rozwoju rynku sprzedaży aut i zwiększenia udziału krajowej produkcji w rynku lokalnym. W przemyśle motoryzacyjnym obowiązuje zasada, że produkcja podąża za sprzedażą. Dziś niemal w 100% produkcja aut w Polsce jest uzależniona od kondycji rynków zagranicznych. Proponowane przez IBRM Samar rozwiązanie pozwoli na stopniowe zwiększanie udziału produktów wytwarzanych przez polskie zakłady w krajowym rynku sprzedaży samochodów, a jednocześnie stworzy szansę na zmniejszenie owej zależności od rynków europejskich. Bez rozwoju rynku szansa na utrzymanie dotychczasowych inwestorów i przyciągnięcie kolejnych jest w dłuższej perspektywie czasowej niewielka.



źródło: IBRM Samar

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

100 % odliczenia kwoty VAT, czyli propozycja Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

100 % odliczenia kwoty VAT, czyli propozycja Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
jam 2013-01-21 09:23
Vincent zabierając odliczenie VAT-u zrobił rozbój w biały dzień na przedsiębiorcach. VAT z założenia miał być neutralny dla przedsiębiorców, a tu jest jako dodatkowy haracz. Dobrze, że wciąż są instytucje takie jak Samar, które ten temat poruszają i nie zapominają o tym
100 % odliczenia kwoty VAT, czyli propozycja Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Dagmara 2014-11-05 15:43
Należy pamiętać , że aby odzyskać pełne odliczenie VAT od samochodu służbowego , należy prowadzić pełna dokumentację jego przebiegu. Przydatny w tym może być program Rinelo. Jest to darmowy program , który rozliczy każdą delegację, wyliczy diety , a do tego pomoże prowadzić ewidencję pojazdów. Zapraszamy na stronę http://www.rinelo.pl