Flota  »  Aktualności  »  Budżet: co szósta złotówka dzięki temu, że jeździmy
Volkswagen Passat

Budżet: co szósta złotówka dzięki temu, że jeździmy

2011-02-18 - P. Grzelak     Tagi: Raporty, Rynek, Sprzedaż
Polskie fabryki motoryzacyjne należą do najnowocześniejszych w Europie. Inwestycje branży pojazdów to nie tylko nowe miejsca pracy, ale i jedno z najistotniejszych źródeł innowacji dla polskiej gospodarki.

Dobra kondycja finansowa ogromnej rzeszy Polaków i stabilnośd budżetu paostwa zależy od tego, czy światowe koncerny pozostaną w Polsce i będą inwestowad w naszym kraju. Awangarda Europy
Nasze zakłady są najbardziej efektywne i najnowocześniejsze w Europie. Wydajnośd pracy w branży motoryzacyjnej w roku 2009 była blisko dwukrotnie większa od przeciętnej dla polskiego przemysłu!

Pracownik branży motoryzacyjnej wypracował w skali roku 610 tys. zł (średnia w sektorze produkcyjnym to 348 tys.), co pokazuje skalę innowacyjności tej gałęzi przemysłu - większa wydajnośd wynika bowiem z zastosowania nowoczesnych technologii i automatyzacji.

Motoryzacja na rynku pracy

Fabryki motoryzacyjne to w regionie często największy lub nawet jedyny liczący się pracodawca. Ponad 5,7 proc. ogółu zatrudnionych w przemyśle pracuje w sektorze motoryzacyjnym. Wzrost zatrudnienia w branży motoryzacyjnej przekracza średnią dla rynku w obszarze produkcji. W 2010 zatrudnienie ogółem w przemyśle zwiększyło się o 2,4 proc. w stosunku rocznym, w branży motoryzacyjnej zaś tempo wzrostu było trzykrotnie wyższe i osiągnęło 7,2 proc.

Jeśli do zatrudnienia w wąsko rozumianej motoryzacji (w roku 2010 − 142 tys.) doliczyd pracowników branż okołomotoryzacyjnych (w samym sektorze paliwowym zatrudnionych jest około 90 tys. osób!), ubezpieczeo i innych usług finansowych (np. leasingu czy bankowości) działających na rzecz motoryzacji, okaże się, że w Polsce najwięcej miejsc pracy powstało dzięki faktowi produkcji, sprzedaży i eksploatacji samochodów.
Motoryzacja - filar budżetu
Motoryzacja jest jednym z największych źródeł dochodów budżetu. Dzięki produkcji samochodów, części oraz paliw do budżetu trafiają spore kwoty z tytułu VAT oraz akcyzy. Szacuje się, że w roku 2010 blisko 45 proc. akcyzy wpłynęło doo za przyczyną naszych samochodów - nabywanych i eksploatowanych (paliwo).Same podatki z paliw, obejmujące akcyzę i VAT, to ponad 15 proc. wpływów budżetu paostwa w roku 2009. Co najmniej co szósta złotówka trafia więc do wspólnej kasy dzięki temu, że Polacy jeżdżą samochodami. Kolejny strumieo podatkowy ma swoje źródło w sprzedaży pojazdów.

Głód inwestycji
Motoryzacja rozwija się − i będzie się rozwijad, niezależnie od działao instytucjonalnych czy ewentualnych zaniechao. Czy jednak nie można by lepiej wykorzystad potencjału całych segmentów gospodarki pracujących na rzecz motoryzacji? Jak wspomóc siłę branży, żeby nad Wisłą łatwiej było o pracę, a Polakom żyło się lepiej?W Polsce potrzeba systemowych zachęt do inwestowania - zarówno w skali krajowych regulacji, jak i na poziomie lokalnym, na przykład poprzez złagodzenie kryteriów inwestowania w ramach specjalnych stref ekonomicznych, których firmy motoryzacyjne są najczęstszym gościem.

W roku 2009 udział inwestycji branży motoryzacyjnej w SSE wyniósł 26,2 proc. Chod z roku na rok ich poziom się zwiększa,, udział motoryzacji w łącznej wartości środków zainwestowanych w strefach - systematycznie spada. Tymczasem inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym to sposób zarówno na modernizację kraju poprzez napływ nowych technologii, jak i na kreowanie miejsc pracy i redukcję bezrobocia.

Zielone światło dla nowych rozwiązań

W obecnych warunkach motoryzacja to w Polsce przemysł o jednym z najniższych parametrów rentowności, a jednocześnie jeden z kluczowych sektorów dla utrzymania polskich rodzin.W minionej dekadzie produkcja samochodów w Czechach, Rumunii oraz na Słowacji potroiła się, a w Polsce wzrosła jedynie o jedną czwartą! W ostatnich latach nie weszła do Polski żadna większa inwestycja motoryzacyjna. Dlaczego koncerny wybierają inne kraje, (np. Węgry, Ukrainę, Słowację)?Potrzeba sprawdzonych w innych krajach rozwiązao stymulujących rodzimą produkcję motoryzacyjną. W Czechach na przykład motoryzacja w pełni oparła się kryzysowi, a nawet odnotowała 22-procentowy wzrost w ubiegłym roku.

Tak znaczny wzrost sprzedaży w czasie globalnego kryzysu nastąpił w tym kraju po wprowadzeniu „podatku ekologicznego” i pełnego odpisu VAT od samochodów firmowych - rozwiązao od dawna postulowanych u nas nie tylko przez branżę motoryzacyjną, ale i szerokie kręgi biznesowe.Rozwiązania te, kluczowe dla wsparcia rynku wewnętrznego, stanowiącego nasz największy potencjał niezagospodarowany i gwarancję uniezależnienia od światowych koniunktur − powinny byd poważnie brane pod uwagę również w Polsce.

Tymczasem, mimo rosnącej produkcji, trend w strukturze sprzedaży pojazdów nie napawa optymizmem. Udział eksportu w produkcji krajowej samochodów stale wzrasta − w segmencie samochodów osobowych zwiększył się do 98,03 proc. w roku 2010 z 97,99 proc. w roku poprzednim. Rynek wewnętrzny nadal czeka na zielone światło.ŹRÓDŁA DANYCH LICZBOWYCH:
  • PZPM, KPMG, Baker&McKenzie, Raport branży motoryzacyjnej 2010.
  • Opracowania własne i zestawienia szacunkowe Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, 2011.
  • Dane ze stron internetowych Specjalnych Stref Ekonomicznych.
  • Przewidywania Ministerstwa Finansów za rok 2010.



źródło: PZPM

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Budżet: co szósta złotówka dzięki temu, że jeździmy