Flota » Aktualności » Cyber Tire - inteligentna opona przyszłości

Cyber Tire - inteligentna opona przyszłości
2009-02-03 - P. Łukasiewicz Tagi: Bezpieczeństwo, Opony, Technologia
Włoskie trio: Pirelli, Brembo i Magneti Marelli będzie wspólnie pracować nad "najnowocześniejszą i najbezpieczniejszą oponą świata".
Pirelli chce opracować oponę, która będzie w stanie nie tylko mierzyć swoje ciśnienie, ale również temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana, a następnie przekazywać te informacje bezprzewodowo do komputera w pojeździe. Aby podołać temu wyzwaniu, firma oponiarska zaprosiła do współpracy dwóch włoskich producentów firmę Brembo (układy hamulcowe) i Magneti Marelli (układy wtryskowe i elektroniczne).
Nowo opracowywana opona składa się z piezoelektrycznego systemu generowania energii i układu scalonego, które zamontowane są na jej wewnętrznej stronie. Ruch obrotowy koła generuje energię elektryczną potrzebną systemowi do funkcjonowania, a to oznacza, że dopóki pojazd się porusza, opona jest w stanie zbierać wszystkie dane ze swoich czujników. Ponadto technologia bezprzewodowej identyfikacji opony, pozwala systemowi przechowywać jej rodzaj, datę i miejsce produkcji. Założeniem Cyber Tyre jest dostarczanie układowi ABS i systemom kontroli trakcji informacji, które pozwolą im działać w sposób jak najbardziej precyzyjny i skuteczny.
Największym zaawansowaniem cechuje się miernik pionowych i poziomych przyspieszeń działających na oponę, który dostarcza w czasie rzeczywistym pełnych danych dotyczących m.in. tego jak ustawione są koła, jakie jest ich wychylenie, uślizg, a także jakie jest ich wzajemne położenie wobec siebie. Bogaty zasób informacji dostarczany ma być na bieżąco do komputera i pozwalać układowi ABS i systemom kontroli trakcji, działać efektywniej w chwilach zagrożenia. Co więcej, informacje te pozwalają zapobiegać niebezpieczeństwu zanim jeszcze ono wystąpi i zostanie zauważone przez kierowcę, a dodatkowo przygotować systemy kontroli trakcji na nadchodzące zagrożenie.
Kompletne koło z układem hamulcowym Brembo, oponą Pirelli oraz czujnikami i układami elektronicznymi Magneti Marelli ma zadebiutować na rynku w 2010 r., najpierw jako "Cyber Tire Lean", przeznaczona dla motocykli. Jej samochodowa wersja "Cyber Tire" ma pojawić się nieco później, bo na przełomie 2011/2012 r. Wielką zaletą gotowego produktu będzie możliwość zastosowania go nie tylko w nowo opracowywanych pojazdach, ale również w tych z bieżącej produkcji.
Pirelli chce opracować oponę, która będzie w stanie nie tylko mierzyć swoje ciśnienie, ale również temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana, a następnie przekazywać te informacje bezprzewodowo do komputera w pojeździe. Aby podołać temu wyzwaniu, firma oponiarska zaprosiła do współpracy dwóch włoskich producentów firmę Brembo (układy hamulcowe) i Magneti Marelli (układy wtryskowe i elektroniczne).
Nowo opracowywana opona składa się z piezoelektrycznego systemu generowania energii i układu scalonego, które zamontowane są na jej wewnętrznej stronie. Ruch obrotowy koła generuje energię elektryczną potrzebną systemowi do funkcjonowania, a to oznacza, że dopóki pojazd się porusza, opona jest w stanie zbierać wszystkie dane ze swoich czujników. Ponadto technologia bezprzewodowej identyfikacji opony, pozwala systemowi przechowywać jej rodzaj, datę i miejsce produkcji. Założeniem Cyber Tyre jest dostarczanie układowi ABS i systemom kontroli trakcji informacji, które pozwolą im działać w sposób jak najbardziej precyzyjny i skuteczny.
Największym zaawansowaniem cechuje się miernik pionowych i poziomych przyspieszeń działających na oponę, który dostarcza w czasie rzeczywistym pełnych danych dotyczących m.in. tego jak ustawione są koła, jakie jest ich wychylenie, uślizg, a także jakie jest ich wzajemne położenie wobec siebie. Bogaty zasób informacji dostarczany ma być na bieżąco do komputera i pozwalać układowi ABS i systemom kontroli trakcji, działać efektywniej w chwilach zagrożenia. Co więcej, informacje te pozwalają zapobiegać niebezpieczeństwu zanim jeszcze ono wystąpi i zostanie zauważone przez kierowcę, a dodatkowo przygotować systemy kontroli trakcji na nadchodzące zagrożenie.
Kompletne koło z układem hamulcowym Brembo, oponą Pirelli oraz czujnikami i układami elektronicznymi Magneti Marelli ma zadebiutować na rynku w 2010 r., najpierw jako "Cyber Tire Lean", przeznaczona dla motocykli. Jej samochodowa wersja "Cyber Tire" ma pojawić się nieco później, bo na przełomie 2011/2012 r. Wielką zaletą gotowego produktu będzie możliwość zastosowania go nie tylko w nowo opracowywanych pojazdach, ale również w tych z bieżącej produkcji.
źródło: Mototarget
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Cyber Tire - inteligentna opona przyszłości
Podobne: Cyber Tire - inteligentna opona przyszłości




Podobne galerie: Cyber Tire - inteligentna opona przyszłości



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć