Flota  »  Aktualności  »  Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
			
			
			
			 
									
					
					Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
							2012-01-08 - P. Grzelak     Tagi: Ciężarówki, E-myto, Opłaty drogowe, Viabox, ViaTOLL
						
						
						Krajowa Izba Gospodarcza z zadowoleniem przyjęła zapowiedzi Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczące zmiany przepisów w zakresie poboru opłat tzw. e-myta. 
Już w marcu 2011 r. KIG zwracała uwagę, że błędna definicja pojazdu samochodowego użyta w ustawie o drogach publicznych spowoduje konieczność uiszczania e-myta także przez kierowców aut osobowych z przyczepą, których masa całkowita przekracza 3,5 tony. Półroczny okres, jaki minął od wejścia w życie nowych uregulowań, pokazał, że sformułowane zastrzeżenia były słuszne i niektórzy kierowcy prowadzący samochody osobowe z przyczepą zostali ukarani mandatem karnym w wysokości 3000 zł za przejazd bez uiszczenia opłaty w formie elektronicznej. W stanowisku z 24 marca 2011 r. Krajowa Izba Gospodarcza przedstawiała zarówno argumenty prawne jak i faktyczne przemawiające za tym, że przyjęte przez ustawodawcę rozwiązanie jest błędne.
Kontrowersyjny przepis stanowi, że korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
	
	
	
	
						Taka redakcja spowodowała jednak duże problemy praktyczne z naliczaniem opłat.
W powszechnej opinii społecznej utrwaliła się informacja, że opłaty elektroniczne są naliczane wyłącznie za przejazd - po określonych drogach - samochodów ciężarowych i autobusów.
Taka interpretacja jest zgodna z założeniami ustawy o drogach publicznych i jej uzasadnieniem, w którym stwierdzono, że „projekt ustawy przewiduje możliwość objęcia systemem opłaty elektronicznej tych samych kategorii pojazdów, które są objęte systemem winietowym (pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz autobusy)”.Zatem sam ustawodawca nie miał zamiaru objęcia systemem elektronicznego poboru opłat zespołu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy, którego łączna dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony.
Niestety, błędna redakcja przepisów, w szczególności art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych w związku z art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, spowodowała niezgodne z intencją ustawodawcy działanie służb uprawnionych do nakładania mandatów za brak uiszczenia e-myta.W stanowisku z 24 marca 2011 r. wskazano, że definicja „pojazdu samochodowego” użyta wart 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych jest zbyt szeroka i powinna być wyłączona w stosunku do pojazdów o nadwoziu osobowym.
Takie rozwiązanie pozwoliłoby również uniknąć niejasności związanych z poborem opłat z tytułu przejazdu pojazdu o nadwoziu osobowym, posiadającym homologację ciężarową.
					
Już w marcu 2011 r. KIG zwracała uwagę, że błędna definicja pojazdu samochodowego użyta w ustawie o drogach publicznych spowoduje konieczność uiszczania e-myta także przez kierowców aut osobowych z przyczepą, których masa całkowita przekracza 3,5 tony. Półroczny okres, jaki minął od wejścia w życie nowych uregulowań, pokazał, że sformułowane zastrzeżenia były słuszne i niektórzy kierowcy prowadzący samochody osobowe z przyczepą zostali ukarani mandatem karnym w wysokości 3000 zł za przejazd bez uiszczenia opłaty w formie elektronicznej. W stanowisku z 24 marca 2011 r. Krajowa Izba Gospodarcza przedstawiała zarówno argumenty prawne jak i faktyczne przemawiające za tym, że przyjęte przez ustawodawcę rozwiązanie jest błędne.
Kontrowersyjny przepis stanowi, że korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
W powszechnej opinii społecznej utrwaliła się informacja, że opłaty elektroniczne są naliczane wyłącznie za przejazd - po określonych drogach - samochodów ciężarowych i autobusów.
Taka interpretacja jest zgodna z założeniami ustawy o drogach publicznych i jej uzasadnieniem, w którym stwierdzono, że „projekt ustawy przewiduje możliwość objęcia systemem opłaty elektronicznej tych samych kategorii pojazdów, które są objęte systemem winietowym (pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz autobusy)”.Zatem sam ustawodawca nie miał zamiaru objęcia systemem elektronicznego poboru opłat zespołu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy, którego łączna dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony.
Niestety, błędna redakcja przepisów, w szczególności art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych w związku z art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, spowodowała niezgodne z intencją ustawodawcy działanie służb uprawnionych do nakładania mandatów za brak uiszczenia e-myta.W stanowisku z 24 marca 2011 r. wskazano, że definicja „pojazdu samochodowego” użyta wart 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych jest zbyt szeroka i powinna być wyłączona w stosunku do pojazdów o nadwoziu osobowym.
Takie rozwiązanie pozwoliłoby również uniknąć niejasności związanych z poborem opłat z tytułu przejazdu pojazdu o nadwoziu osobowym, posiadającym homologację ciężarową.
źródło: ViaBOX
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
Podobne: Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
				 Nie będzie wyjątku od opłacania e-myta dla aut osobowych z przyczepami »
Nie będzie wyjątku od opłacania e-myta dla aut osobowych z przyczepami »
					
					 System viaTOLL - efektywny czy efektowny? »
System viaTOLL - efektywny czy efektowny? »
					
					 Na braku możliwości płacenia za autostrady elektronicznie tracą i kierowcy, i państwo »
Na braku możliwości płacenia za autostrady elektronicznie tracą i kierowcy, i państwo »
					
					 System viaTOLL już zmieniony - nowe kary są znacznie sensowniejsze »
System viaTOLL już zmieniony - nowe kary są znacznie sensowniejsze »
					
				Podobne galerie: Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
				 Koncepcyjne ciężarówki Audi z napędem elektrycznym »
Koncepcyjne ciężarówki Audi z napędem elektrycznym »
					
					 Iveco Eurocargo - z dużym uśmiechem w rok 2016 »
Iveco Eurocargo - z dużym uśmiechem w rok 2016 »
					
					 100 lat historii firmy MAN na siedemnastu zdjęciach »
100 lat historii firmy MAN na siedemnastu zdjęciach »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				Tapety na pulpit 
				
				
				
				
				
				
				
			Newsletter
			
Galerie zdjęć
 Czytnik E-myta
Czytnik E-myta Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian
Czy samochód osobowy może być ciężarówką? - e-myto wymaga zmian Czytnik E-myta
Czytnik E-myta DKV ViaBOX
DKV ViaBOX DKV ViaBOX
DKV ViaBOX DKV ViaBOX
DKV ViaBOX 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim!
Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim! Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących
Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory
Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory Epic EV Torq
Epic EV Torq  GP Wielkiej Brytanii - Silverstone - Wyścig
GP Wielkiej Brytanii - Silverstone - Wyścig  Tapety AC Cobra
Tapety AC Cobra  
 
			
 
 
			