Flota  »  Aktualności  »  DAF podsumowuje rok 2009
DAF CF

DAF podsumowuje rok 2009

2010-01-29 - P. Grzelak     Tagi: Dealerzy, Ciężarówki, Raporty
2009 rok z całą pewnością zapisze się jako rok jednego z największych w nowożytnej historii kryzysu na rynkach finansowych. Sprawdziły się najczarniejsze scenariusze dotyczące negatywnego wzrostu PKB największych gospodarek światowych, spadków produkcji i wzrostu bezrobocia.

W starciu z efektami bardzo optymistycznego podejścia do polityki zakupowej w roku 2007 i na początku 2008 zaowocowało to redukcją zapotrzebowania na nowe pojazdy wynoszącą 60% w segmencie powyżej 16t DMC oraz prawie 50% w segmencie 6-16 t DMC, przy czym ostatnie 5 miesięcy zeszłego roku mocno tą statystykę poprawiło, ponieważ pierwsze półrocze 2009 pokazywało spadki przekraczające 70%. W segmencie pojazdów najcięższych (powyżej 16 ton DMC) dostarczono do polskich klientów prawie 6 i pół tysiąca nowych pojazdów ciężarowych i prawie 1700 w segmencie lekkim (6-16t) wobec 16 tyś i prawie 3 i pół tysiąca odpowiednio w roku 2008. Oznacza to, że rynek ciężkich pojazdów uplasował się pomiędzy wynikami 2002 a 2003 r., podczas gdy rynek pojazdów lekkich nie odnotował tak niskiego poziomu sprzedaży przez ostatnie 10 lat. Marka DAF, wzorem lat ubiegłych, została liderem segmentu najcięższych pojazdów ciężarowych dostarczając 1239 nowych pojazdów do polskich klientów, co dało udział w rynku na poziomie 19,5 %. Pomimo że rok miniony należał z pewnością do najtrudniejszych w naszej branży, jak również w historii DAF, wszyscy możemy być dumni, że udało nam się przekuć ogromne wyzwania w wiele wspaniałych osiągnięć, w tym znaczący udział w rynku polskim.
Jako dowód naszego zaangażowania i wkładu może posłużyć tu fakt, że firma DAF zdobyła Złoty Laur Klienta 2009 w kategorii „Samochody ciężarowe”. Tytuł przyznawany jest corocznie przez organizatora konkursu, Grupę Media Partner, wydawcę Przeglądu Gospodarczego Plus, dodatku promocyjno-informacyjnego, ukazującego się na łamach Gazety Prawnej oraz Rzeczy o Biznesie dodatku do Rzeczpospolitej.Wszystko to dlatego, że byliśmy bardziej aktywni, działaliśmy bliżej rynku i klientów oraz lepiej wykorzystywaliśmy możliwości. Wynik ten z całą pewnością jest dowodem, że cała organizacja DAF ma siłę, ducha, gotowość, jakość i odporność, by przetrwać najsilniejsze burze.

Nasi dealerzy widzą perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF na rynku, co przekłada się na intensywną politykę inwestycyjną. Tylko w roku 2009 oddaliśmy do użytku 4 nowe obiekty serwisowe. Na terenie Lubelszczyzny od kwietnia 2009 działa nowy obiekt serwisowy firmy DAF należący do Grupy Wanicki.Serwis znajduje się w Świdniku, przy 614 kilometrze drogi nr 12, 17 w kierunku Zamość - Chełm - kilometr od granicy Lublina. Położony jest na działce o powierzchni 1,7 ha. Powierzchnia dwukondygnacyjnego budynku to około 1500 m2, kubatura 11 000 m3. Serwis w Świdniku to lubelski oddział Grupy Wanicki, który został przeniesiony z budynku w Lublinie.Warsztat posiada 4 przelotowe, w pełni wyposażone stanowiska obsługowo-naprawcze o szerokości 6 metrów i długości 27 metrów. Na dwóch z nich znajdują się kanały robocze, a jedno przygotowane jest pod montaż uniwersalnego podnośnika stemplowego.

Serwis prowadzi działalność w zakresie napraw bieżących samochodów ciężarowych i osobowych, przeglądów okresowych, naprawy i kalibracji tachografów cyfrowych, naprawy i montażu agregatów chłodniczych, montażu urządzeń do poboru myta za korzystanie z autostrad w Niemczech - Toll Collect.Również firma DBK, kolejny autoryzowany dealer DAF Trucks Polska, otworzyła dwie nowe stacje serwisowe w Koszalinie i Szczecinie. Wiosną rozpoczął działalność szósty już autoryzowany serwis DAF firmy DBK w Koszalinie. Obiekt serwisowy usytuowany jest na powierzchni działki 26 000 m2 w miejscowości Kretomino, koło Koszalina i znajduje się przy drodze krajowej numer 11, przy trasie wylotowej z Koszalina na Szczecinek, Bydgoszcz i Piłę.Warsztat posiada cztery w pełni wyposażone stanowiska obsługowo-naprawcze oraz Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Zajmuje 600 m2. W najbliższej przyszłości serwis DAF będzie świadczył również usługi w zakresie legalizacji tachografów oraz montażu Toll Collect.

Wyposażony jest w najnowsze urządzenia niezbędne do przeprowadzania napraw pojazdów na najwyższym poziomie tj. nowoczesny komputer diagnostyczny DAVIE, pozwalający na diagnozowanie pojazdów marki DAF oraz magazyn części zamiennych o powierzchni 300m2. Warsztat, jak każdy autoryzowany serwis firmy DAF, przeznaczony jest do obsługi wszystkich marek pojazdów ciężarowych przyczep i naczep oraz autobusów.Drugi nowy serwis DAF to szczeciński oddział DBK, przeniesiony do całkowicie nowego obiektu w Radziszewie. W nowym budynku znajduje się stacja serwisowo diagnostyczna samochodów ciężarowych z zapleczem biurowo socjalnym i magazynem części. Obiekt powstał na działce o łącznej powierzchni 38 380m2.Powierzchnia zabudowy wynosi 4405m2, z czego 2300 m2 zajmuje warsztat. Podobnie jak serwis w Koszalinie budynek wyposażony jest we wszystkie urządzenia, niezbędne do obsługi serwisowej samochodów ciężarowych i dostawczych oraz ich diagnostyki. Serwis samochodów ciężarowych stanowi oddzielną bryłę z siedmioma stanowiskami naprawczymi i jednym diagnostycznym.Znajduje się tu również myjnia i lakiernia, stanowisko do napraw blacharskich, urządzenie do prostowania ram i kabin, profesjonalny serwis ogumienia, centralny system dystrybucji olejów wraz z monitoringiem oraz hydrauliczne podnośniki podpodłogowe.

Czwartym serwisem uruchomionym w roku 2009 jest obiekt serwisowy firmy WTC, mieszczący się w Ozimku koło Opola, dysponujący 4 stanowiskami przejazdowymi i pełnym wyposażeniem umożliwiającym naprawę pojazdów wszystkich marek.Jeśli chodzi o rynek europejski to od września 2008 roku musieliśmy zmierzyć się z bezprecedensowym i nagłym jego załamaniem. Liczba rejestrowanych ciężarówek spadła o 50%, a ponieważ rejestrowane były głownie pojazdy stokowe z zapasów dealerów, ogólna liczba zamówień w branży w 2009 roku spadła o 70 do 80% w porównaniu z rokiem 2008.Wolumen produkcji na rok 2009 był o 70% niższy niż w roku 2008. Ze względu na masowe anulowania nasz wypełniony portfel zamówień błyskawicznie się skurczył z ponad 50 000 do niecałych 7 000 sztuk. Cały rok 2009 naznaczony był nieustanną walką, aby zdobyć zamówienia wystarczające na kontynuowanie produkcji. Brakowało nam horyzontu w jej planowaniu.Dlatego też rok 2009 zdecydowanie wymagał od naszej organizacji wyjątkowej elastyczności. Pomimo tak wielu przeciwności osiągnęliśmy rekordowy udział w rynku europejskim zostając po raz kolejny liderem w dostawie ciężkich ciągników siodłowych.

Pomimo znacznego załamania rynku również amerykańskiego, choć wyniki PACCAR na rok 2009 nie zostały jeszcze ogłoszone, ale w pierwszych dziewięciu miesiącach roku firma wypracowała zysk netto wynoszący 65,8 miliona dolarów oraz osiągnęła obroty w wysokości 5,8 miliarda dolarów. Jest to wielkie osiągnięcie, z którego wszyscy możemy być dumni.Oznacza to, że firma i marka, którą reprezentujemy, ma mocną pozycję finansową i jest rzetelnym partnerem dla dealerów, klientów, dostawców.

Kluczem do sukcesu naszej firmy jest profesjonalna sieć dealerów składająca się z ponad tysiąca punktów sprzedaży i usług, z czego jedynie niewielka część to placówki należące do firmy. Nasza polityka zakłada współpracę z niezależnymi dealerami - prawdziwymi przedsiębiorcami będącymi blisko klienta.Jeśli chodzi o rok 2010, to, jak w czerwcu European Intelligence Unit wciąż przewidywał tegoroczny wzrost PKB w Unii Europejskiej na minus 4,3%, a w roku 2010 na minus 0,5%, ale prognoza wrześniowa została skorygowana do minus 4,2 na 2009 rok i niewielkiego dodatniego wzrostu 0,4% na rok 2010. Zgodnie z Instytutem Badań Gospodarczych zaufanie zarówno przedsiębiorstw, jak i konsumentów wzrosło od rekordowej zapaści w marcu.Liczba zamówień w branży ciężarówek lekko się poprawiła, rośnie także aktywność w segmencie ciężarówek używanych, a ceny stabilizują się, choć na niskich poziomach. Operatorzy transportu informują o niewielkim wzroście popytu na transport, głównie w północno-zachodniej Europie. Jednakże znaczącego ożywienia na rynku Unii Europejskiej oczekuje się nie wcześniej niż w ostatnich miesiącach 2010 roku.Wciąż utrzymują się zagrożenia ekonomiczne, które mogą spowolnić ożywienie rynku ciężarówek. Należą do nich zakończenie pakietów stymulacyjnych, wzrost bezrobocia w Europie i wynikająca z tego stagnacja wydatków konsumpcyjnych.

Tak naprawdę nie spodziewamy się znaczącego ożywienia rynku przed końcem 2010 roku. Zgodnie z prognozami wolumen rynku w Unii Europejskiej będzie porównywalny z wolumenem z roku 2009. Jednakże zapasy dealerów w ciągu kilku miesięcy wrócą do normalnego poziomu, przewidujemy także, że w ciągu roku będziemy mogli znów zwiększyć produkcję.Utrzymają się jednakże nadwyżki zdolności produkcyjnych w naszej branży, w wyniku czego nacisk na marże wciąż będzie silny.

Dzięki odpowiednim zdolnościom produkcyjnym zarówno w Eindhoven, jak i Leyland oraz wdrożonym lub opracowywanym działaniom widzimy szanse na dalszy wzrost naszego udziału w rynku. Będzie temu sprzyjać większe skupienie się na ciężarówkach małych i specjalistycznych.Aby utrzymać produkcję, musimy nadal koncentrować się na zamówieniach krótkoterminowych. Wreszcie, ale co warte podkreślenia, absolutnym priorytetem dla nas wszystkich w organizacji DAF będzie poprawa zadowolenia klienta!

Jeśli chodzi o 2010 rok, naszym celem jest również dalsze zwiększenie udziału w rynku Unii Europejskiej do 10% w segmencie 6-15 ton i 15,5% w segmencie powyżej 15 ton.Główne cele w zakresie rozwoju produktów w latach 2009 i 2010 są związane z projektami silników i pojazdów spełniających wymogi przyszłych przepisów w dziedzinie emisji. Projekt silnika EPA’10 realizowany w Ameryce Północnej znajduje się w końcowej fazie i obecnie na rynek północnoamerykański wprowadzany jest MX (rozpoczęcie produkcji planowane jest na czerwiec 2010).Jeśli chodzi o Europę, realizowany tu projekt Euro 6 to największy projekt w zakresie rozwoju produktu w całej historii DAF. Euro 6, obejmujący SCR, EGR i technologię filtrowania cząsteczek, ma ogromny wpływ na cały pojazd i wymaga szeroko zakrojonych prac naukowo-badawczych.Ponadto planujemy wiele innych udoskonaleń produktów, zwłaszcza w dziedzinie osi i zawieszenia, co pomoże osiągnąć cel w zakresie udziału w rynku w segmencie ciężarówek kompaktowych i specjalistycznych.

Jesteśmy najlepszym partnerem w biznesie dla firm transportowych i oferujemy najlepsze w swojej klasie produkty i wiodące usługi. Dzięki doskonałej ocenie, jaką uzyskał PACCAR w ratingu S&P, możemy oferować konkurencyjne usługi finansowe, systematycznie zwiększa się udział kontraktów Multisupport w ogólnej sprzedaży a logistyka części jest najlepszą w branży dając nam możliwość konkurowania również z niezależnymi sieciami sprzedaży części zamiennych oferując części i akcesoria do pojazdów DAF i pozostałych marek.



źródło: DAF Trucks Polska, fot. DAF

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

DAF podsumowuje rok 2009