Flota  »  Sprzęt / technika  »  Jak poprawnie odczytywać etykiety na oponach do pojazdów ciężarowych

Jak poprawnie odczytywać etykiety na oponach do pojazdów ciężarowych

2012-05-21 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Eksploatacja, Opony, Opony zimowe, Samochody użytkowe
Od 1 listopada 2012 r. nabywcy opon do pojazdów ciężarowych wyprodukowanych po 1 lipca 2012 r. i wprowadzonych do obrotu na terenie Unii Europejskiej będą w przystępny sposób otrzymywać informacje na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz generowanego przez opony hałasu. Całość tej niezbędnej wiedzy ma być gromadzona między innymi na specjalnych etykietach, dlatego też poniżej zamieszczamy kilka praktycznych rad, które w przyszłości pomogą ową etykietę odczytać tak, żeby wyciągnąć z niej jak najwięcej przydatnych informacji.
Lewy górny róg etykiety - informacje dotyczące oporu toczenia: W lewej górnej części etykiety znajdzie się piktogram przedstawiający oponę obok dystrybutora paliwa. Ten wskaźnik dotyczy efektywności paliwowej, którą określa się poprzez pomiar współczynnika oporu toczenia. Poniżej znajduje się szereg kolorowych pasków, oznaczonych literami od A do G, w kolorach od zielonego do czerwonego. A oznacza najwyższą, a G najniższą wydajność - przy czym poziom G nie będzie stosowany w odniesieniu do opon do pojazdów ciężarowych, zatem najniższym wskaźnikiem w tym przypadku będzie F. Im niższy opór toczenia, tym mniej energii zużywa opona podczas kontaktu z podłożem, a tym samym pojazd spala mniej paliwa i emituje mniej CO2. Różnica między kompletem opon klasy A a opon klasy F może oznaczać zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazd ciężarowy nawet o 15% - w zależności m.in. od rodzaju pojazdu i warunków jazdy. Oznacza to oszczędność sięgającą nawet 7125 euro rocznie (obliczenia wykonane przy następujących założeniach: średnie zużycie paliwa 32,3 l / 100 km → 323 l / 1000 km → 14,7% potencjalnej oszczędności = 47,5 l mniej zużytego paliwa na 1000 km → cena paliwa 1,50 EUR/litr = 71,25 EUR / 1000 km → 100 000 km przebiegu rocznie = 7125 EUR oszczędności rocznie)

Prawy górny róg etykiety - informacje dotyczące przyczepności na mokrej nawierzchni: W prawej kolumnie etykiety widnieje wizerunek opony obok deszczowej chmury. Symbol ten ilustruje przyczepność na mokrej nawierzchni, zatem bezpośrednio dotyczy bezpieczeństwa jazdy. Poniżej znajduje się skala od A do G, gdzie A oznacza najlepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, a G najsłabszą wydajność - przy czym poziom G także nie będzie stosowany w odniesieniu do opon do pojazdów ciężarowych, zatem najniższym wskaźnikiem również w tym przypadku będzie F. Im lepszy wskaźnik, tym krótsza droga hamowania na mokrej nawierzchni. Różnica między oponą klasy A a oponą klasy F może przekładać się na drogę hamowania krótszą o nawet 30%. Oznacza to, że 40-tonowy pięcioosiowy ciągnik z naczepą jadący 80 km/h będzie potrzebował nawet o 25 metrów mniej, by się zatrzymać.
Dolna część etykiety - informacje dotyczące poziomu hałasu: Na dole etykiety znajduje się symbol opony i głośnika emitującego trzy fale. Liczba czarnych fal symbolizuje poziom hałasu emitowany przez oponę. Trzy czarne fale oznaczają, że opona mieści się w aktualnej normie określonej przepisami[2]. Dwie czarne fale oznaczają, iż opona jest do trzech decybeli (dB(A)) cichsza niż limit, który będzie obowiązywał w momencie wprowadzenia obowiązkowego etykietowania opon. Jedna fala oznacza zaś, że opona jest cichsza o kolejne trzy decybele. Niższy poziom hałasu to z kolei korzyść dla środowiska naturalnego.

Takie zawarcie informacji na etykietach, materiałach promocyjnych, a nawet fakturach dołączonych do zakupu opon może okazać się bezcenną pomocą dla fleet managerów oraz właścicieli firm transportowych. Jednym z powodów, dla których tak wiele flot nie wybierało energooszczędnych opon, jest to, że do tej pory nie zawsze było wiadomo, jakie parametry mają poszczególne modele opon. Oznakowanie opon wyeliminuje ten problem - komentuje sprawę Boris Stevanovic, Dyrektor marketingu opon do pojazdów ciężarowych Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.



źródło: Goodyear

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Jak poprawnie odczytywać etykiety na oponach do pojazdów ciężarowych