Flota  »  Sprzęt / technika  »  Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
			
			
			
			 
									
					
					Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
							2012-06-25 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Eksploatacja, Opony, Opony zimowe
						
						
						Kluczem do długowieczności opon jest ich przechowywanie w zamkniętym, wentylowanym pomieszczeniu, ochrona przed działaniem promieni słonecznych, substancji chemicznych oraz wysoką temperaturą.
Tak przechowywane opony renomowanych producentów mogą być bezpieczne użytkowanie nawet wiele lat po wyprodukowaniu, nawet przez 10 lat od daty produkcji. Jak przechowywać i eksploatować opony, by służyły jak najdłużej? Eksploatacja a zużycie
Opona składa się z licznych materiałów oraz mieszanek gum, które odpowiadają za jej właściwe funkcjonowanie. Właściwości użytkowe zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, a zwłaszcza sposób użytkowania.
Zmiany w oponie występują głównie w wyniku eksploatacji i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon, naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, stałymi odkształceniami podczas jazdy i licznymi uderzeniami. Zmiany opon podczas ich magazynowania są niezauważalne lub znikome w porównaniu do szybkości zmian związanych z eksploatacją.
 
Szczególnie szkodliwe dla opon jest zbyt niskie ciśnienie. Badania pokazują, że w ciągu jednego tygodnia jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponie zachodzą procesy starzeniowe takie jak w czasie roku magazynowania w odpowiednich warunkach. Jeden rok magazynowania opony ma taki wpływ na jej stan jak trzy tygodnie prawidłowego użytkowania lub tydzień jazdy na zaniżonym ciśnieniu.
	
	
	
	
						Z badań wynika, że opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji.
Bezpieczne przechowywanie w magazynach fabrycznych
Przechowywane opon w magazynach fabrycznych według ściśle określonych metod i warunków (właściwa temperatura, wilgotność, oświetlenie) gwarantuje, że opony nawet kilkuletnie zachowują pełen potencjał osiągów i co z tego wynika, są pełnowartościowe.
"Przechowywanie opon w miejscach spełniających wymagane standardy umożliwia bezpieczne eksploatowanie opony przez 10 lat od daty produkcji - mówi Tomasz Młodawski ekspert produktu linii opon osobowych Michelin Polska. "Przeprowadzanie dorocznej kontroli stanu opon zalecamy po upływie pięciu lat od daty produkcji".
Zasady przechowywania opon
Przechowywanie krótkookresowe:
Przez 4 tygodnie opony można przechowywać położone jedna na drugiej, należy jednak pamiętać, aby wysokość tak ułożonych opon nie przekraczała 1,2 m.
Po około 4 tygodniach opony powinny zostać odwrócone. Jeśli opony są zamontowane na felgach, powinny być napompowane i przechowywane pionowo lub jedna na drugiej do wysokości maksymalnie 4 kół.
Przechowywanie długookresowe:
W dłuższym okresie opony powinny być przechowywane pionowo, na półkach co najmniej 10 cm od podłoża. Aby zminimalizować deformacje, zalecane jest ich obracanie raz na miesiąc.
Jeżeli opony są zamontowane na kołach, powinny być składowane poziomo pojedynczo lub w stosie do 4 sztuk po uprzednim znacznym obniżeniu ciśnienia.
Prawidłowe magazynowanie:
Przy wyborze miejsca przechowywania opon należy sprawdzić, czy nie znajdują się one w pobliżu gorących rur bądź urządzeń elektrycznych takich jak na przykład prostowniki. Podłoże powinno być czyste, bez śladów olejów lub benzyny. Opony narażone na działanie takich substancji mogą ulec nagłemu uszkodzeniu podczas jazdy po ponownym zamontowaniu.
					
Tak przechowywane opony renomowanych producentów mogą być bezpieczne użytkowanie nawet wiele lat po wyprodukowaniu, nawet przez 10 lat od daty produkcji. Jak przechowywać i eksploatować opony, by służyły jak najdłużej? Eksploatacja a zużycie
Opona składa się z licznych materiałów oraz mieszanek gum, które odpowiadają za jej właściwe funkcjonowanie. Właściwości użytkowe zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, a zwłaszcza sposób użytkowania.
Zmiany w oponie występują głównie w wyniku eksploatacji i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon, naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, stałymi odkształceniami podczas jazdy i licznymi uderzeniami. Zmiany opon podczas ich magazynowania są niezauważalne lub znikome w porównaniu do szybkości zmian związanych z eksploatacją.
Szczególnie szkodliwe dla opon jest zbyt niskie ciśnienie. Badania pokazują, że w ciągu jednego tygodnia jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponie zachodzą procesy starzeniowe takie jak w czasie roku magazynowania w odpowiednich warunkach. Jeden rok magazynowania opony ma taki wpływ na jej stan jak trzy tygodnie prawidłowego użytkowania lub tydzień jazdy na zaniżonym ciśnieniu.
Bezpieczne przechowywanie w magazynach fabrycznych
Przechowywane opon w magazynach fabrycznych według ściśle określonych metod i warunków (właściwa temperatura, wilgotność, oświetlenie) gwarantuje, że opony nawet kilkuletnie zachowują pełen potencjał osiągów i co z tego wynika, są pełnowartościowe.
"Przechowywanie opon w miejscach spełniających wymagane standardy umożliwia bezpieczne eksploatowanie opony przez 10 lat od daty produkcji - mówi Tomasz Młodawski ekspert produktu linii opon osobowych Michelin Polska. "Przeprowadzanie dorocznej kontroli stanu opon zalecamy po upływie pięciu lat od daty produkcji".
Zasady przechowywania opon
Przechowywanie krótkookresowe:
Przez 4 tygodnie opony można przechowywać położone jedna na drugiej, należy jednak pamiętać, aby wysokość tak ułożonych opon nie przekraczała 1,2 m.
Po około 4 tygodniach opony powinny zostać odwrócone. Jeśli opony są zamontowane na felgach, powinny być napompowane i przechowywane pionowo lub jedna na drugiej do wysokości maksymalnie 4 kół.
Przechowywanie długookresowe:
W dłuższym okresie opony powinny być przechowywane pionowo, na półkach co najmniej 10 cm od podłoża. Aby zminimalizować deformacje, zalecane jest ich obracanie raz na miesiąc.
Jeżeli opony są zamontowane na kołach, powinny być składowane poziomo pojedynczo lub w stosie do 4 sztuk po uprzednim znacznym obniżeniu ciśnienia.
Prawidłowe magazynowanie:
Przy wyborze miejsca przechowywania opon należy sprawdzić, czy nie znajdują się one w pobliżu gorących rur bądź urządzeń elektrycznych takich jak na przykład prostowniki. Podłoże powinno być czyste, bez śladów olejów lub benzyny. Opony narażone na działanie takich substancji mogą ulec nagłemu uszkodzeniu podczas jazdy po ponownym zamontowaniu.
źródło: Samar
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
Podobne: Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
				 Eksperci Dekra radzą jak odpowiednio przechowywać opony »
Eksperci Dekra radzą jak odpowiednio przechowywać opony »
					
					 Rośnie świadomość polskich kierowców - aż 91 procent z nich wymienia opony na zimowe »
Rośnie świadomość polskich kierowców - aż 91 procent z nich wymienia opony na zimowe »
					
					 Państwo wyznaczy ścisłe terminy Pani Zimie i zmusi kierowców do wymiany opon na zimowe »
Państwo wyznaczy ścisłe terminy Pani Zimie i zmusi kierowców do wymiany opon na zimowe »
					
					 Jak poprawnie odczytywać etykiety na oponach do pojazdów ciężarowych »
Jak poprawnie odczytywać etykiety na oponach do pojazdów ciężarowych »
					
				Podobne galerie: Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
				 Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
					
					 Autonomiczne pługi Mercedesa »
Autonomiczne pługi Mercedesa »
					
					 Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				Tapety na pulpit 
				
				
				
				
				
				
				
			Galerie zdjęć
			Newsletter
			
			
			
			
			
			
			
			
			


 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   Citroen DS4
Citroen DS4  Grand Prix Australii - Melbourne - Pitbabes
Grand Prix Australii - Melbourne - Pitbabes  Tapety Hummer
Tapety Hummer  Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec
Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk
Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim!
Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim! Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! 
 
			
 
 
			