Flota » Sprzęt / technika » Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji

Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
2012-06-25 - F. Bednarkiewicz Tagi: Eksploatacja, Opony, Opony zimowe
Kluczem do długowieczności opon jest ich przechowywanie w zamkniętym, wentylowanym pomieszczeniu, ochrona przed działaniem promieni słonecznych, substancji chemicznych oraz wysoką temperaturą.
Tak przechowywane opony renomowanych producentów mogą być bezpieczne użytkowanie nawet wiele lat po wyprodukowaniu, nawet przez 10 lat od daty produkcji. Jak przechowywać i eksploatować opony, by służyły jak najdłużej? Eksploatacja a zużycie
Opona składa się z licznych materiałów oraz mieszanek gum, które odpowiadają za jej właściwe funkcjonowanie. Właściwości użytkowe zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, a zwłaszcza sposób użytkowania.
Zmiany w oponie występują głównie w wyniku eksploatacji i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon, naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, stałymi odkształceniami podczas jazdy i licznymi uderzeniami. Zmiany opon podczas ich magazynowania są niezauważalne lub znikome w porównaniu do szybkości zmian związanych z eksploatacją.
Szczególnie szkodliwe dla opon jest zbyt niskie ciśnienie. Badania pokazują, że w ciągu jednego tygodnia jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponie zachodzą procesy starzeniowe takie jak w czasie roku magazynowania w odpowiednich warunkach. Jeden rok magazynowania opony ma taki wpływ na jej stan jak trzy tygodnie prawidłowego użytkowania lub tydzień jazdy na zaniżonym ciśnieniu.
Z badań wynika, że opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji.
Bezpieczne przechowywanie w magazynach fabrycznych
Przechowywane opon w magazynach fabrycznych według ściśle określonych metod i warunków (właściwa temperatura, wilgotność, oświetlenie) gwarantuje, że opony nawet kilkuletnie zachowują pełen potencjał osiągów i co z tego wynika, są pełnowartościowe.
"Przechowywanie opon w miejscach spełniających wymagane standardy umożliwia bezpieczne eksploatowanie opony przez 10 lat od daty produkcji - mówi Tomasz Młodawski ekspert produktu linii opon osobowych Michelin Polska. "Przeprowadzanie dorocznej kontroli stanu opon zalecamy po upływie pięciu lat od daty produkcji".
Zasady przechowywania opon
Przechowywanie krótkookresowe:
Przez 4 tygodnie opony można przechowywać położone jedna na drugiej, należy jednak pamiętać, aby wysokość tak ułożonych opon nie przekraczała 1,2 m.
Po około 4 tygodniach opony powinny zostać odwrócone. Jeśli opony są zamontowane na felgach, powinny być napompowane i przechowywane pionowo lub jedna na drugiej do wysokości maksymalnie 4 kół.
Przechowywanie długookresowe:
W dłuższym okresie opony powinny być przechowywane pionowo, na półkach co najmniej 10 cm od podłoża. Aby zminimalizować deformacje, zalecane jest ich obracanie raz na miesiąc.
Jeżeli opony są zamontowane na kołach, powinny być składowane poziomo pojedynczo lub w stosie do 4 sztuk po uprzednim znacznym obniżeniu ciśnienia.
Prawidłowe magazynowanie:
Przy wyborze miejsca przechowywania opon należy sprawdzić, czy nie znajdują się one w pobliżu gorących rur bądź urządzeń elektrycznych takich jak na przykład prostowniki. Podłoże powinno być czyste, bez śladów olejów lub benzyny. Opony narażone na działanie takich substancji mogą ulec nagłemu uszkodzeniu podczas jazdy po ponownym zamontowaniu.
Tak przechowywane opony renomowanych producentów mogą być bezpieczne użytkowanie nawet wiele lat po wyprodukowaniu, nawet przez 10 lat od daty produkcji. Jak przechowywać i eksploatować opony, by służyły jak najdłużej? Eksploatacja a zużycie
Opona składa się z licznych materiałów oraz mieszanek gum, które odpowiadają za jej właściwe funkcjonowanie. Właściwości użytkowe zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, a zwłaszcza sposób użytkowania.
Zmiany w oponie występują głównie w wyniku eksploatacji i są powodowane wewnętrznym nagrzewaniem się opon, naprężeniami związanymi z ciśnieniem, obciążeniem, stałymi odkształceniami podczas jazdy i licznymi uderzeniami. Zmiany opon podczas ich magazynowania są niezauważalne lub znikome w porównaniu do szybkości zmian związanych z eksploatacją.
Szczególnie szkodliwe dla opon jest zbyt niskie ciśnienie. Badania pokazują, że w ciągu jednego tygodnia jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponie zachodzą procesy starzeniowe takie jak w czasie roku magazynowania w odpowiednich warunkach. Jeden rok magazynowania opony ma taki wpływ na jej stan jak trzy tygodnie prawidłowego użytkowania lub tydzień jazdy na zaniżonym ciśnieniu.
Bezpieczne przechowywanie w magazynach fabrycznych
Przechowywane opon w magazynach fabrycznych według ściśle określonych metod i warunków (właściwa temperatura, wilgotność, oświetlenie) gwarantuje, że opony nawet kilkuletnie zachowują pełen potencjał osiągów i co z tego wynika, są pełnowartościowe.
"Przechowywanie opon w miejscach spełniających wymagane standardy umożliwia bezpieczne eksploatowanie opony przez 10 lat od daty produkcji - mówi Tomasz Młodawski ekspert produktu linii opon osobowych Michelin Polska. "Przeprowadzanie dorocznej kontroli stanu opon zalecamy po upływie pięciu lat od daty produkcji".
Zasady przechowywania opon
Przechowywanie krótkookresowe:
Przez 4 tygodnie opony można przechowywać położone jedna na drugiej, należy jednak pamiętać, aby wysokość tak ułożonych opon nie przekraczała 1,2 m.
Po około 4 tygodniach opony powinny zostać odwrócone. Jeśli opony są zamontowane na felgach, powinny być napompowane i przechowywane pionowo lub jedna na drugiej do wysokości maksymalnie 4 kół.
Przechowywanie długookresowe:
W dłuższym okresie opony powinny być przechowywane pionowo, na półkach co najmniej 10 cm od podłoża. Aby zminimalizować deformacje, zalecane jest ich obracanie raz na miesiąc.
Jeżeli opony są zamontowane na kołach, powinny być składowane poziomo pojedynczo lub w stosie do 4 sztuk po uprzednim znacznym obniżeniu ciśnienia.
Prawidłowe magazynowanie:
Przy wyborze miejsca przechowywania opon należy sprawdzić, czy nie znajdują się one w pobliżu gorących rur bądź urządzeń elektrycznych takich jak na przykład prostowniki. Podłoże powinno być czyste, bez śladów olejów lub benzyny. Opony narażone na działanie takich substancji mogą ulec nagłemu uszkodzeniu podczas jazdy po ponownym zamontowaniu.
źródło: Samar
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji
Podobne: Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji




Podobne galerie: Opona starzeje się 17 razy wolniej w magazynie niż w eksploatacji



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć