Flota » Zarządzanie » Jakim pickupem zaoszczędzimy VAT, czyli krótki poradnik dla oszczędnych

Jakim pickupem zaoszczędzimy VAT, czyli krótki poradnik dla oszczędnych
2012-07-24 - F. Bednarkiewicz Tagi: Eksploatacja, Podatki, VAT, Pickup
Z nadejściem stycznia 2011 roku przedsiębiorcy stracili możliwość pełnego odliczenia VAT od samochodów z kratką. Korzyści podatkowe wciąż można jednak uzyskać nabywając odpowiednio skonfigurowany samochód typu pick-up. Również i tym przypadku trzeba jednak pamiętać o podstawowych trzech warunkach.
Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing, podkreśla, że zgodnie z definicją ustawową, pick-up to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków. W myśl przepisów zarówno o podatku VAT, jak i podatku dochodowym PIT i CIT, taki pojazd jest samochodem ciężarowym ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami podatkowymi - mówi ekspert.
A konsekwencje te oznaczają spore oszczędności dla przedsiębiorców, którzy pick-upa wyleasingują. Nie ma bowiem żadnych ograniczeń w odliczeniu podatku VAT od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy, jak i w zakresie zwrotu VAT od paliwa do pick-upa. Ponadto, do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorca zaliczy zarówno całą opłatę leasingową i koszty ubezpieczenia, jak i wydatki związane z eksploatacją takiego pojazdu.
Decydując się na zakup lub leasing pick-upa, przedsiębiorca musi pamiętać, że pełne odliczenie w zakresie VAT przysługuje tylko wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione trzy podstawowe warunki. Po pierwsze, wydatki związane z użytkowaniem pick-upa muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.Po drugie, konieczne jest posiadanie pełnej dokumentacji potwierdzającej, że leasingowany samochód jest pick-upem. Kwalifikację pojazdu, a tym samym wpis do dowodu rejestracyjnego, uzyskuje się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów.Warto podkreślić, że nie ma obowiązku dostarczania kopii zaświadczenia wydanego przez stację do Urzędu Skarbowego, ale US może np. podczas kontroli zawsze o takie zaświadczenie poprosić. Nawet przez pięć lat po zakończeniu użytkowania samochodu - mówi Włodarczyk.
Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej, może to oznaczać problemy (np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku).Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pick-upa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów. "Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne, firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pick-upa".Z danych IBRM Samar wynika, że w pierwszym półroczu sprzedano w Polsce 1 367 pick-upów, a więc o prawie 5% więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejszymi modelami były tu Nissan Navara, Toyota Hilux oraz Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast Volkswagen Amarok (+107%) oraz Dacia Logan Pick-up (+53%).Zainteresowanie pick-upami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety mini-ciężarówki (spora część ładunkowa) oraz osobówki (przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób) - mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.
Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej, może to oznaczać problemy (np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku).Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pick-upa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów. "Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne, firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pick-upa".Z danych IBRM Samar wynika, że w pierwszym półroczu sprzedano w Polsce 1 367 pick-upów, a więc o prawie 5% więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejszymi modelami były tu Nissan Navara, Toyota Hilux oraz Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast Volkswagen Amarok (+107%) oraz Dacia Logan Pick-up (+53%).Zainteresowanie pick-upami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety mini-ciężarówki (spora część ładunkowa) oraz osobówki (przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób) - mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.
źródło: BZ WBK, foto: Dacia, Toyota
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Jakim pickupem zaoszczędzimy VAT, czyli krótki poradnik dla oszczędnych
Podobne: Jakim pickupem zaoszczędzimy VAT, czyli krótki poradnik dla oszczędnych




Podobne galerie: Jakim pickupem zaoszczędzimy VAT, czyli krótki poradnik dla oszczędnych



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter