Flota  »  Drogi  »  Naczelna Izba Kontroli sprawdziła system viaToll - sprawdź listę uwag i wniosków

Naczelna Izba Kontroli sprawdziła system viaToll - sprawdź listę uwag i wniosków

2013-10-29 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Przepisy, Drogi, Opłaty drogowe, ViaTOLL
System elektronicznych opłat drogowych od początku budzi duże kontrowersje związane przede wszystkim z niesamowicie wysokimi karami nakładanymi na kierowców ciężarówek. Naczelna Izba Kontroli postanowiła go więc dokładnie sprawdzić. Efekt tych kontroli był oczywisty - wykryto mnóstwo uchybień, a ponadto odkryto, że cały system może zagrażać życiu kierowców.
Za to zagrożenie odpowiedzialne są nieprawidłowo skonstruowane bramownice, wykonane z materiałów niespełniających norm, a ponadto dopuszczone do obrotu na podstawie sfałszowanych dokumentów. Ponadto inspektorzy NIK zwrócili uwagę na brak metrologicznej kontroli całego układu pomiarowego, wyłączenie z jednolitej sieci elektronicznego poboru opłat autostrad koncesyjnych oraz błędy w naliczeniach kar dla kierowców.

Poniżej prezentujemy pełną listę uwag sporządzoną przez NIK:
  1. Ok. 100 bramownic na drogach woj. śląskiego i małopolskiego oraz na odcinku autostrady A2 zostało  wykonanych z materiałów, niespełniających norm, (pęknięte zgrzewane szwy metalowych kształtowników) wprowadzonych do obrotu na podstawie sfałszowanych świadectw odbioru
  2. Sieć viaTOLL tworząca układ pomiarowy nie była i dotąd nie jest objęta kontrolą metrologiczną.
  3. Sieć viaTOLL nie funkcjonuje na autostradach koncesyjnych, opłaty są tam pobierane manualnie.
  4. Wielokrotnie nakładano niesłuszne kary pieniężne na kierowców, z powodu nieuiszczenia opłaty elektronicznej Wysokość kar za przejazd bez opłaty po tej samej drodze krajowej była bowiem uzależniona od liczby bramownic, przez które przejechał pojazd.
  5. Odbiory techniczne bramownic wraz ze wszystkimi urządzeniami przeprowadzono dopiero po upływie 10 - 14 miesięcy od uruchomienia sieci viaTOLL.
  6. Użytkowanie sieci viaTOLL rozpoczęto mimo braku wymaganego przepisami oznakowania dróg.
  7. Sieć viaTOLL została uruchomiona pomimo niezakończenia budowy wszystkich planowanych punktów elektronicznego poboru opłaty (uruchomiono ok. 100 z ponad 400 bramownic).
  8. Bramownice zostały nieprawidłowo zakwalifikowane do kategorii urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W konsekwencji ponad 500 bramownic wzniesiono na drogach bez uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ urządzenia z kategorii BRD takich pozwoleń nie wymagają.
Kontrole NIK poszły ponadto w parze ze złożeniem następujących wniosków:
  1. Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się z wnioskiem do ministra gospodarki o zainicjowanie prac, które doprowadzą do objęcia sieci viaTOLL (układu pomiarowego służącego do poboru i kontroli prawidłowości uiszczania opłaty elektronicznej) prawną kontrolą metrologiczną, co zabezpieczy możliwość weryfikacji poprawności naliczania i poboru opłaty zarówno ze strony państwa jak i przedsiębiorców transportowych i kierowców.
  2. NIK zwróciła się z wnioskiem do ministra transportu o wprowadzenie zmian w ustawie o drogach publicznych, które jednoznacznie uregulują zasady wymierzania kar za nieuiszczenie opłaty elektronicznej i tym samym wyeliminują ostatecznie niesłuszne karanie kierowców.
  3. NIK wnioskuje do Prezesa Rządowego Centrum Legislacji, aby zainicjował opracowanie ostatecznej wersji zmian w ustawie o drogach publicznych, które umożliwią wprowadzenie do prawa krajowego europejskiej usługi opłaty elektronicznej. Pozwoli to kierowcom na używanie jednego urządzenia do naliczania opłat za przejazdy po drogach w całej UE.
  4. NIK uważa, że należy zintensyfikować prace podjęte przez ministra transportu w celu stworzenia rozwiązań prawnych umożliwiających funkcjonowanie sieci viaTOLL także na autostradach koncesyjnych.



źródło: Naczelna Izba Kontroli; foto: DKV

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Naczelna Izba Kontroli sprawdziła system viaToll - sprawdź listę uwag i wniosków