Flota  »  Aktualności  »  Niepewność na rynku samochodów ciężarowych
Mercedes Actros

Niepewność na rynku samochodów ciężarowych

2011-12-12 - P. Grzelak     Tagi: Rynek, Sprzedaż, EurotaxGlass
Nadzieje na ożywienie rynku używanych samochodów ciężarowych po wakacjach na razie się nie spełniają. Nadal widoczna jest duża ostrożność wśród firm transportowych przy podejmowaniu decyzji o zakupie pojazdów.

Zobacz także: Mercedes Actros - galeria »
Nastroje na rynku są zmienne, wywołane niepewnością, w którą stronę podąży gospodarka polska i europejska. Dodatkowo wahania kursu Euro oraz cen paliw nie ułatwiają podjęcia decyzji o rozbudowie flot. Sytuacja zaczyna się też odbijać na poziomie sprzedaży nowych samochodów. Pomimo znacznego wzrostu w stosunku do roku poprzedniego, popyt wyhamowuje.
 
W ofercie krajowej przeważają ciągniki Euro 5 z początkowych lat produkcji, czyli 2006 i 2007. Duża podaż powoduje, że ich ceny są stosunkowo niskie. Samochody młodsze są już znacznie mniej dostępne, ale należy pamiętać, że pochodzą z okresu drastycznego spadku sprzedaży. Z biegiem czasu dostępność ciągników Euro 5 będzie z pewnością maleć. Już w tej chwili odczuwalne jest ograniczenie oferty samochodów w dobrym stanie technicznym w Europie Zachodniej. Dotyczy to przede wszystkim Scanii z silnikami Euro 5, której ceny zaczynają rosnąć.

Paradoksalnie, w Polsce lekko drożeją najmłodsze ciągniki Euro 3. Popyt na nie wciąż istnieje, a jest ich niewiele na rynku. Koszty ich sprowadzenia znacznie wzrosły ze względu na wysoki kurs Euro.
Jeśli nadal się utrzyma na obecnym poziomie to do końca roku należy spodziewać się także wzrostu cen ciągników Euro 5. Oznacza to powrót do uzależnienia cen używanych ciężarówek w Polsce od aktualnych wahań kursu Euro, co nie było odczuwalne przez ostatnie 2-3 lata.

Na rynku pojazdów dystrybucyjnych wciąż trwa zastój, ale i podaż samochodów jest ograniczona przez popyt na najmłodsze pojazdy w Europie Zachodniej. Samochody budowlane sprzedają się w normalnym tempie, a rynek ten jest w miarę stabilny.Wprowadzony w lipcu bieżącego roku system myta na razie w stosunkowo niewielki sposób wpływa na strukturę rynku samochodów używanych do transportu krajowego.

Na razie nie sprawdziły się założenia, że absolutnym standardem stanie się norma Euro 5. Może to wynikać z wyższych cen samochodów z wysokimi normami, a może ze zwykłej kalkulacji kosztów.Dodatkowo system klasyfikacji pojazdów rocznik/norma Euro jest dosyć liberalny i zachęca do użytkowania starszych pojazdów. Statystyki jednak pokazują, że dochody z viaTOLL rosną z miesiąca na miesiąc, a system jest uszczelniany i wciąż rozwijany. W dłuższej perspektywie z pewnością zmieni to preferencje przewoźników.



źródło: EurotaxGlass's

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Niepewność na rynku samochodów ciężarowych