Flota  »  Aktualności  »  Nowy Ford Fiesta Van: dostawczak z pazurem
Ford Fiesta Van

Nowy Ford Fiesta Van: dostawczak z pazurem

2009-09-11 - P. Grzelak     Tagi: Ford, Ford Fiesta
Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej gamy małych samochodów dostawczych Ford Fiesta Van, europejska oferta modelowa Forda wzbogaciła się o kompletną rodzinę niezwykle praktycznych i funkcjonalnych kompaktowych samochodów dostawczych o stylowej linii.  
Zupełnie nowy Ford Fiesta Van to samochód, dzięki któremu w europejskim segmencie małych aut dostawczych pojawił się model łączący walory praktyczne z elegancją i autentyczną przyjemnością użytkowania. 

- Dostawcza odmiana nowego Forda Fiesta o nowoczesnej, atrakcyjnej linii podkreślającej profesjonalizm samej konstrukcji, jak i użytkownika.
- Walory praktyczne, przyjemność użytkowania i niskie koszty utrzymania - największe atuty nowej propozycji Forda w segmencie lekkich samochodów dostawczych.  
- Ford Fiesta Van spala 4,2 l paliwa na 100 km* emitując CO2 na poziomie 110g/km.
- Wersje Ford Fiesta Van i Fiesta Sport Van już dostępne w salonach.
- Przyjazna środowisku wersja Ford Fiesta Van ECOnetic, legitymująca się wiodącym w tej klasie wskaźnikiem emisji CO2 na poziomie 98g/km, pojawi się pod koniec 2009 roku. 

Pod względem konstrukcyjnym Ford Fiesta Van jest oparty na najnowszej generacji Forda Fiesta, który miał swoją europejską premierę jesienią 2008 roku i w zamyśle twórców ma być samochodem spełniającym oczekiwania użytkowników zarówno chcących korzystać z samochodu w pracy jak i prywatnie. Dla użytkowników poszukujących samochodu o nieco bardziej sportowym wyglądzie przygotowano nową wersję Ford Fiesta Sport Van. Obie wersje są niedrogie w eksploatacji, przede wszystkim dzięki niskiemu zużyciu paliwa, które według oceny producenta będzie wynosiło zaledwie 4,2 l/100 km*. Zużycie to odpowiada średniej emisji CO2 na poziomie zaledwie 110 g/km. 
Ford poszerza także gamę przyjaznych środowisku wersji ECOnetic o modele użytkowe i najnowszy Ford Fiesta ECOnetic w wersji dostawczej pojawi się w sprzedaży w drugiej połowie 2009 roku. Najbardziej oszczędna wersja Forda Fiesta Van przejeżdżając 100 km spala zaledwie 3,7 litra paliwa* (wynik średni mierzony w europejskim tzw. mieszanym cyklu jazdy). Temu imponująco niskiemu zużyciu paliwa towarzyszy należąca do najniższych w tej klasie wartość emisji CO2 wynosząca zaledwie 98 g na każdy przejechany kilometr. Tym samym Ford Fiesta Van ECOnetic emituje najmniej dwutlenku węgla wśród samochodów użytkowych nie tylko w swoim segmencie, ale także w całej europejskiej gamie samochodów Forda. 
Niewielkie gabaryty i wielkie walory praktyczne
W swoim najnowszym, niezwykle atrakcyjnym wcieleniu dostawczy Ford Fiesta idzie znacznie dalej i oferuje znacznie więcej niż tylko zaspokojenie typowych wymagań i oczekiwań użytkowników poszukujących niedużego lecz zarazem praktycznego i funkcjonalnego vana. Dzięki niewielkim wymiarom zewnętrznym, praktycznie i funkcjonalnie zaprojektowanej przestrzeni ładunkowej oraz niskim kosztom eksploatacji, nowy Ford Fiesta Van idealnie nadaje się do wykorzystania jako samochód do szybkich przewozów w mieście, jako środek transportu dla służb serwisowych, a także jako idealny samochód dla rzemieślników i osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą, którzy od czasu do czasu muszą przewozić niewielkie ładunki, bądź dojechać do klienta. W takich sytuacjach największym atutem Forda jest niezwykle praktyczne i funkcjonalne nadwozie van, które wyróżnia się stylową linią i komfortem typowymi dla samochodu osobowego.Nowy model oczywiście ma wiele tych samych zalet jak samochód, na podstawie którego powstał. Niezwykle sztywna i wytrzymała, lecz zarazem lekka konstrukcja trzydrzwiowego nadwozia stanowi solidny fundament dla wielu innych rozwiązań zapewniających zwrotność, doskonałe własności manewrowe i bezpieczną jazdę. Inne zalety, nieodzowne w samochodzie tego rodzaju, to bardzo wysoka trwałość, niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji zanieczyszczeń w spalinach, a także ładowność netto przekraczająca 400 kg.Najnowszy dostawczy Ford Fiesta jest samochodem o wyjątkowo eleganckiej linii 3-drzwiowego nadwozia dzięki stylistyce kinetic design. Otwory szyb bocznych z tyłu pojazdu zastąpiono panelami w kolorze nadwozia. Tylna kanapa pasażerska ustąpiła miejsca specjalnie powiększonej przestrzeni ładunkowej o równo przebiegającej podłodze i ścianach bocznych, bez uciążliwego tylnego progu. Wszystkie wersje dostawczego Forda Fiesta Van mają przestrzeń ładunkową o pojemności 1004 litrów. Maksymalna użyteczna długość przedziału ładunkowego może wynosić 1327 mm, zaś największa użyteczna szerokość wynosi 1278 mm (1004 mm pomiędzy nadkolami), przy czym tylny otwór przedziału ładunkowego jest pozbawiony progu, który utrudniałby załadunek i wyładunek ciężkich przedmiotów. Maksymalna wysokość przestrzeni ładunkowej wynosi do 936 mm. 

Obszerną przestrzeń ładunkową od kierowcy oddziela standardowo montowana przegroda pełna sięgająca do połowy wysokości wnętrza, a w górnej części wykonana ze specjalnej siatki. W standardowym wyposażeniu znajdują się także solidne zaczepy do mocowania ładunku, spełniające wymogi normy DIN.

Niskie koszty utrzymania
Oferta silników dla nowego Forda Fiesta Van została starannie opracowana z uwzględnieniem parametrów, które są najważniejsze dla podmiotów eksploatujących samochody użytkowe: niskiego zużycia paliwa oraz niskich kosztów utrzymania pojazdu.

W ofercie silników znalazły się następujące jednostki: 1,25-litrowy silnik benzynowy Duratec 16V (moc 82 KM), bardzo oszczędny Diesel z turbodoładowaniem Duratorq TDCi o pojemności 1,4 litra (68 KM) oraz najmocniejsza jednostka: wysokoprężny silnik Duratorq TDCi z turbodoładowaniem o pojemności 1,6 litra (90 KM).

Wskaźniki zużycia paliwa dla wersji dostawczej są bardzo zbliżone do parametrów uzyskiwanych przez Forda Fiesta w 3-drzwiowej wersji osobowej. Przy średnim spalaniu na poziomie 4,2 l/100 km i średniej emisji CO2 wynoszącej zaledwie 110 g/km, samochody z silnikami Diesel są bardzo oszczędne, pozwalając użytkownikom notującym duże przebiegi na znaczące oszczędności. Samochody wyposażone w 1,25-litrowy silnik benzynowy Duratec uzyskują średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km, zaś średni wskaźnik emisji CO2 wynosi 133 g/km.

Nowoczesna technologia pomaga spełniać oczekiwania
Dzięki wykorzystaniu 3-drzwiowego nadwozia nowego osobowego Forda Fiesta jako podstawy do opracowania wersji dostawczej, użytkownicy Forda Fiesta Van mogą korzystać z licznych rozwiązań i udogodnień zapewniających wyższe bezpieczeństwo oraz większą wygodę i przyjemność prowadzenia:

- Nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy EPAS (Electric Power Assisted Steering) zapewnia bardzo wysoką precyzję sterowania i przyczynia się pośrednio do zmniejszenia zużycia paliwa ze względu na brak urządzenia hydraulicznego, które zwiększałoby bezwładność układu i którego napęd wymagałby spalania dodatkowych ilości paliwa.

- Coraz popularniejszy wlew paliwa Ford EasyFuel pozbawiony tradycyjnego korka również jest oferowany w standardzie. Wlew Ford EasyFuel to rozwiązanie, które chroni przed zabrudzeniem rąk, a dzięki specjalnemu wykonaniu otworu wlewu, uniemożliwia nalanie niewłaściwego paliwa. To element bardzo przydatny w przypadku firm dysponujących większą liczbą pojazdów różnych typów, a także samochodów, którymi jeździ większa liczba kierowców.

Ford Fiesta Van jest oferowany w dwóch wersjach wyposażeniowych - w obu przypadkach lista wyposażenia standardowego jest bardzo długa i z pewnością będzie miłym zaskoczeniem dla użytkowników tradycyjnie korzystających z małych samochodów dostawczych. Już w wersji podstawowej Ford Fiesta Van ma w wyposażeniu tak użyteczne elementy zwiększające funkcjonalność jak: centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby, czy elektrycznie ogrzewane lusterka boczne. Z kolei inne seryjnie montowane elementy wyposażenia jak: sterowanie funkcjami audio z kolumny kierownicy, dodatkowe gniazdko AUX do podłączania zewnętrznych odtwarzaczy muzyki, czy filtr przeciwpyłkowy czynią pracę kierowcy znacznie przyjemniejszą.

Wyposażenie standardowe wersji Trend jest jeszcze bogatsze i obejmuje takie elementy jak: światła przeciwmgielne, elektrycznie składane lusterka boczne w obudowach lakierowanych w kolorze nadwozia, podgrzewana przednia szyba, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczny włącznik reflektorów z czujnikiem zmierzchu oraz komputer pokładowy.

Oprócz tego, w ofercie znalazła się szeroka gama dodatkowych opcji i akcesoriów, łącznie z kilkoma wersjami systemów informacji i rozrywki oraz radioodtwarzaczy, a także stacja dokująca umożliwiająca korzystanie z przenośnych urządzeń nawigacji satelitarnej.

Spełniać oczekiwania w dobrym stylu
Zupełnie nowy Ford Fiesta w wersji dostawczej to nie tylko względy praktyczne i walory czysto użytkowe. Ponieważ konstrukcja została oparta na nowej generacji osobowego Forda Fiesta, otrzymujemy pierwszy samochód użytkowy marki Ford, którego nadwozie zaprojektowano zgodnie ze stylistyką kinetic design. Wszystkie wersje tego modelu, począwszy od najuboższej wersji podstawowej, mają zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, w czym nawiązują do pozostałych modeli europejskiej rodziny Forda.

- Dziś samochód użytkowy przestał być wyłącznie narzędziem do przewozu towarów w możliwie najbardziej efektywny i niezawodny sposób. Dziś to także wizytówka właściciela i użytkownika - podkreśla Steve Adams, dyrektor pionu pojazdów użytkowych w Ford of Europe. - Najnowszy Ford Fiesta Van jest samochodem, który ma swój prawdziwy styl, dzięki nowoczesnej i wpadającej w oko linii nadwozia, które przy tym nic nie traci ze swoich wysokich walorów praktycznych i użytkowych - dodaje S. Adams.

W sportowym stylu - Ford Fiesta Sport Van
Wraz z powrotem wersji Ford Fiesta Sport Van Ford of Europe rozszerza gamę wersji dostawczych Forda Fiesta i zarazem wypełnia lukę w swojej kolekcji aut dostawczych o wyraźnie sportowym obliczu. Warto wspomnieć, że Ford Fiesta Sport Van był modelem, który zapoczątkował nową gamę „sportowych” vanów Forda jeszcze w kwietniu 2006 roku.

Najnowszy Ford Fiesta Sport w wersji dostawczej udanie łączy wyrafinowany, indywidualny styl, względy praktyczne oraz walory użytkowe normalnej wersji dostawczej Forda Fiesta z charakterystycznym sportowym obliczem i bardzo bogatym wyposażeniem standardowym. W efekcie użytkownik może cieszyć się jeszcze wyższym komfortem, wyższym poziomem bezpieczeństwa, jednocześnie czerpiąc autentyczną radość z użytkowania tego samochodu.

Najnowszy Ford Fiesta Sport Van przejął od najnowszej generacji Forda Fiesta ciekawą, dynamiczną stylistykę i - przede wszystkim - bardzo dobre własności jezdne, dzięki którym prowadzenie samochodu sprawia kierowcy wielką radość. Dzięki 16-calowym aluminiowym obręczom kół, obniżonemu zawieszeniu, zderzakom lakierowanym w kolorze nadwozia, sportowej kracie wlotu powietrza i dużemu spojlerowi z tyłu, ten kompaktowy samochód musi wzbudzać uznanie. We wnętrzu uwagę zwracają specjalnie wyprofilowane sportowe fotele, doskonale podtrzymujące ciało, oraz trójramienna kierownica pokryta skórą. We wnętrzu znajduje się także standardowo montowana klimatyzacja oraz wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego.

Nowy Ford Fiesta Sport Van jest standardowo napędzany topową wersją 1,6-litrowego silnika Diesel Duratorq TDCi z turbodoładowaniem o mocy 90 KM. Moment obrotowy o wartości 212 Nm przy 1750 obr/min pozwala na łatwe ruszanie z miejsca bez względu na stopień obciążenia pojazdu.

Ford Fiesta Sport Van jest nie tylko oszczędny, ale także przyjazny dla środowiska; średnie zużycie paliwa, mierzone w europejskim cyklu jazdy, wynosi 4,2 l/100 km *, zaś poziom emisji CO2 - 110 g/km. Dla użytkowników wyniki te oznaczają niskie koszty eksploatacji pojazdu i niski stopień uciążliwości dla środowiska.

Starannie wyważona charakterystyka układu jezdnego standardowej wersji dostawczego Forda Fiesta, z kolumnami MacPhersona z przodu i z tylnym zawieszeniem opartym na belce skrętnej, została dodatkowo zmodyfikowana w wersji Sport Van dla uzyskania bardziej sportowej charakterystyki jezdnej, bardziej odpowiadającej sportowemu wyglądowi nowego samochodu.

Obniżone „sportowe” zawieszenie o sztywniejszej charakterystyce sprzyja dynamicznej i bezpieczniejszej jeździe. Dodatkowym elementem zwiększającym bezpieczeństwo jest standardowy układ ABS współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD), układem stabilizacji toru jazdy (ESP), układem kontroli trakcji (TCS) oraz układem wspomagającym nagłe hamowanie (EBA). Odpowiedni poziom bezpieczeństwa biernego zapewniają: standardowo montowane czołowe poduszki powietrzne z przodu oraz poduszki boczne w oparciach foteli oraz - po stronie kierowcy - poduszka chroniąca okolice kolan, co jest zupełną nowością w tym segmencie pojazdów.

Mimo iż jest to wersja Sport, w niczym nie umniejsza to jej walorów użytkowych jako małego samochodu dostawczego. Podobnie jak standardowy Ford Fiesta Van, także i w tym przypadku przestrzeń ładunkowa ma pojemność 1004 litrów, a w dostępie do ładowni przez unoszone tylne drzwi nadwozia nie przeszkadza próg.

Długa lista standardowego wyposażenia Forda Fiesta Sport Van ma przyjemnie zaskoczyć potencjalnych odbiorców, którzy do tej pory jeździli normalnymi autami dostawczymi. W wyposażeniu znalazły się: światła przeciwmgielne, podgrzewana przednia szyba, elektrycznie składane lusterka boczne, a także automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatyczny włącznik reflektorów z czujnikiem zmierzchu. Na tym lista się nie kończy, gdyż użytkownik otrzymuje także bezprzewodowy interfejs BluetoothŸ do telefonu komórkowego oraz dodatkowe gniazdo AUX, dzięki którym może korzystać w samochodzie z wyjątkowo szerokiej palety telefonów i zewnętrznych odtwarzaczy muzyki.

- Wersje Sport takich modeli jak Ford Transit i Ford Transit Connect, czy też sportowa wersja poprzedniej generacji Forda Fiesta Van cieszyły się sporym powodzeniem u nabywców poszukujących „czegoś trochę innego” - potwierdza Henrik Nenzen, dyrektor działu sprzedaży i marketingu pojazdów użytkowych Ford of Europe. - Sportowa konwencja stylistyczna pasuje jak ulał do nowego Forda Fiesta Van, więc nie wątpię, że już wkrótce ujrzymy na drogach całkiem sporo tych niepowtarzalnych aut dostawczych!

Bliżej czystego środowiska - Ford Fiesta ECOnetic Van
Udana próbą połączenia stylowego nadwozia, walorów funkcjonalnych i jeszcze skuteczniejszej walki o obniżenie emisji CO2 jest najoszczędniejszy samochód użytkowy, jaki kiedykolwiek znalazł się w ofercie Ford of Europe. Mowa o nowej wersji Forda Fiesta Van w wersji ECOnetic, która zadebiutuje na rynku pod koniec 2009 roku.

Źródłem napędu będzie 90-konny silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra o specjalnie dobranej charakterystyce pracy. Silnik będzie współpracował z filtrem cząstek stałych cDPF ze specjalną powłoką regeneracyjną. Do przejechania 100 km najbardziej ekonomiczna wersja Forda Fiesta Van potrzebuje zaledwie 3,7 litra paliwa* (wynik średni mierzony w tzw. europejskim mieszanym cyklu jazdy). Temu imponująco niskiemu zużyciu paliwa towarzyszy należąca do najniższych w tej klasie wartość emisji CO2 wynosząca zaledwie 98 g na każdy przejechany kilometr. Tym samym Ford Fiesta Van ECOnetic emituje najmniej dwutlenku węgla wśród samochodów użytkowych nie tylko w swoim segmencie, ale także w całej europejskiej gamie samochodów Forda.

W porównaniu z poprzednią generacją tego modelu napędzaną 1,6-litrową jednostką Duratorq TDCi, Ford Fiesta Van w wersji ECOnetic spali 160 litrów paliwa mniej na dystansie ponad 20 tys. km, co w przypadku samochodu eksploatowanego na co dzień oznacza realne oszczędności, i to w czasach gdy oszczędzanie paliwa oznacza znacznie więcej niż tylko mniejsze wydatki. Jeszcze lepiej wyglądają wskaźniki dla jazdy na szosie: do przejechania 100 km Ford Fiesta ECOnetic Van potrzebuje zaledwie 3,2 litra paliwa. 

Aby uzyskanie takich efektów stało się możliwe, poczyniono szereg zmian w zakresie aerodynamiki: m.in. obniżono prześwit i dodano szereg detali poprawiających aerodynamikę pojazdu, takich jak profile poprawiające opływ strumienia powietrza wokół kół jezdnych. Zabiegi te pozwoliły na dalszą poprawę już i tak korzystnego współczynnika oporu aerodynamicznego Cx, który w przypadku Forda Fiesta wynosi 0,33. 

Jednocześnie obniżone opory toczenia opon o profilu 175/65 R14 pozwalające na niższe zużycie paliwa oraz „dłuższe” przełożenie przekładni głównej sprzyjają efektywniejszej i oszczędniejszej pracy układu napędowego, szczególnie podczas długotrwałej jazdy na autostradzie.

Dzięki wszystkim tym modyfikacjom nowy Ford Fiesta Van ECOnetic uzyskuje wiodące w tej klasie współczynniki niskiego zużycia paliwa, bez jakiegokolwiek uszczerbku dla jakości jazdy i walorów użytkowych czy efektownego wyglądu samochodu dostawczego, które są najważniejszymi atutami Forda Fiesta Van.

Względy ekologiczne nie tylko w poważnym stopniu wpłynęły na założenia konstrukcyjne nowego Forda Fiesta Van, ale również były mocno brane pod uwagę podczas przygotowywania bazy produkcyjnej. Silniki wysokoprężne Duratorq TDCi do Forda Fiesta powstają w centrum produkcji silników Diesla Forda w Dagenham pod Londynem - zakład ten dzięki dwóm już działającym turbinom wiatrowym i trzeciej znajdującej się w budowie, w całości pozyskuje energię elektryczną ze źródeł odnawialnych.

Również pełne zapotrzebowanie na energię elektryczną zakładu produkcyjnego i montażowego w Kolonii, gdzie produkowany jest nowy Ford Fiesta, jest w całości zaspokajane ze źródeł odnawialnych. Dzięki tym inicjatywom Ford zmniejsza emisję CO2 do atmosfery aż o 190 tys. ton w skali roku.

Nowy Ford Fiesta Van w wersji ECOnetic pojawi się w sprzedaży w całej Europie w drugiej połowie bieżącego roku, podobnie jak Ford Transit ECOnetic. Poważnie rozważane jest dalsze rozszerzanie gamy przyjaznych środowisku modeli Forda.

*Uwaga: Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata, gdzie pomiaru zużycia paliwa dokonuje się w nieco inaczej skonstruowanych cyklach.



źródło: Ford, fot. Ford

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Nowy Ford Fiesta Van: dostawczak z pazurem