Flota » Aktualności » Polska motoryzacja ma za sobą udane półrocze

Wyniki polskiego rynku motoryzacyjnego w II kw. 2014 roku okazały się dobre, nawet pomimo zamknięcia tzw. „okienka derogacyjnego”. W całej I poł. 2014 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 19,3% r/r (rok do roku) i wyniosła 175,9 tys. sztuk. Wzrosły, choć nieznacznie, rejestracje samochodów dostawczych (o 3,5% r/r) oraz ciężarowych (o 3,3%). Z kolei znacząco wzrósł rynek autobusów (wzrost o 12,5%) oraz przyczep i naczep (24,9%). Bardzo dobre wyniki odnotował polski przemysł motoryzacyjny, w szczególności w segmencie części i akcesoriów. Ogółem produkcja sprzedana fabryk motoryzacyjnych w I poł. 2014 roku zwiększyła się o 4,9% r/r i wyniosła 58,0 mld zł.
Krajobraz po „kratce”: wzrost wyhamował, jednak wyniki wciąż lepsze niż rok temu
W II kw. 2014 roku zarejestrowano w Polsce 78,3 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 19,3 tys. mniej niż w okresie tzw. okienka derogacyjnego (styczeń-marzec 2014). Ogółem w pierwszym półroczu rejestracje wzrosły o 19,3% r/r i osiągnęły poziom 175,9 tys. szt. Wyniki te zaskoczyły pozytywnie. Trudno oczekiwać, żeby utrzymane zostały wyniki z I kw. 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali zakupy korzystając z tymczasowej możliwości całkowitego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Najważniejsze, że ta wzmożona sprzedaż nie wyparła późniejszego popytu. Liczba rejestracji w II kw. była ogółem wyższa o 9,1% niż rok wcześniej- komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W I poł. 2014 roku wolumen rejestracji marek popularnych wzrósł o 18,0% r/r (do 158,5 tys. szt.). Znacznie lepszy wzrost wypracowały marki premium+. Liczba ich rejestracji zwiększyła się o 32%, do poziomu 17,4 tys. szt.
Zakończenie okresu derogacyjnego nie zatrzymało wzrostu rejestracji marek premium, a jedynie zmniejszyło jego dynamikę. Wygląda na to, że nowe regulacje w zakresie odliczenia VAT od nabycia samochodów obowiązujące od 1 kwietnia br. sprzyjają rozwojowi tego segmentu. Wcześniej obowiązywał limit odliczenia w kwocie 6000 zł, w zasadzie nieadekwatny do kosztu pojazdów tej klasy. Obecnie, nawet zakładając 50-procentowe odliczenie wynikające z użycia pojazdu do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych, kwota odliczenia jest dla przedsiębiorcy znacznie bardziej atrakcyjna. A mówimy o segmencie, w którym 80% zakupów dokonują firmy, a za znaczną część pozostałych 20% odpowiadają osoby prowadzące działalność gospodarczą- komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku największy wzrost rejestracji pośród znaczących segmentów odnotowały duże SUVy i crossovery (83% r/r) oraz auta średniej wielkości: segment C (25%), segment D (39%) oraz małe/średnie SUVy i crossovery (22%). Wzrosty widoczne są także w klasie limuzyn z segmentu E (17%) oraz F (64%). W segmencie najmniejszych aut (A i B) wystąpiło lekkie przyhamowanie.Umiarkowany wzrost rejestracji samochodów użytkowych, dobre wyniki segmentu przyczep i naczep
Po silnym impulsie zakupowym w końcu 2013 roku i na początku 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali inwestycje flotowe korzystając z okazji zakupienia tańszych pojazdów zgodnych z normą EURO V, większość segmentów rynku samochodów użytkowych wróciła do podobnych poziomów jak w latach 2011-2012 czy I połowie 2013 roku.W II kw. 2014 roku zarejestrowano 10 208 samochodów dostawczych o DMC<=3,5t, tj. 71 sztuk mniej niż rok wcześniej. Ogółem w I poł. 2014 roku rejestracje wzrosły o 3,5% r/r, do 20 659 sztuk. Podobnie zachowywał się rynek samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, który w I półroczu 2014 roku wzrósł o 3,3%, do poziomu 8 353 pojazdów.Na rynku nowych autobusów I poł. 2014 roku zamknęła się na poziomie 685 szt., tj. wyższym o 12,5% niż rok wcześniej. Pomógł tutaj dobry drugi kwartał, w którym zarejestrowano 388 autobusów, o 22,8% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. W dużej mierze za wzrost odpowiada segment autobusów mini (poniżej 8t).Boom na rynku samochodów ciężarowych ogółem w końcu 2013 roku oraz wzrost rejestracji ciągników drogowych w 2014 roku przełożyły się na bardzo dobre wyniki segmentu przyczep i naczep, zarówno w IV kw. 2013 roku, jak i I poł. 2014 roku. Ogółem rejestracje w pierwszych sześciu miesiącach 2014 roku wzrosły o 24,9%, do 8 739 sztuk.Sezon wiosenny przyniósł rozczarowanie w segmencie jednośladów
Po obiecującym początku roku, II kw. 2014 roku przyniósł spadek rejestracji nowych jednośladów o 23,1% r/r, co przełożyło się na spadek w skali półrocza o 11,7%.
W całej pierwszej połowie roku, pomimo sprzyjającej pogody, zarejestrowano niemal tyle samo motocykli co rok wcześniej - łącznie 4 868 sztuk. W segmencie motorowerów sytuacja jest trudniejsza - w I poł. 2014 roku zarejestrowano jedynie 24 090 pojazdów, o 13,7% mniej niż w I poł. 2013 roku.Wprowadzenie możliwości użytkowania jednośladów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych na podstawie prawa jazdy kat. B powinno dać pozytywny impuls do rozwoju tego segmentu. Miejmy nadzieję, że dzięki temu uda się w końcu przełamać trend spadku rejestracji nowych pojazdów, który obserwujemy od wielu lat- komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.Przemysł motoryzacyjny
Polski przemysł motoryzacyjny na dużym plusie
W I poł. 2014 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła 58,0 mld zł. To nominalnie o 4,9% więcej niż w I poł. 2013 roku. Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 6,3%. Dostępne dane finansowe wskazują, że wzrost wypracowali przede wszystkim producenci części i akcesoriów.Produkcja samochodów użytkowych dalej rośnie, koniec spadków w segmencie osobowym
W I poł. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 323,3 tys. pojazdów silnikowych - o 3,3% więcej niż rok wcześniej. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe (59,8 tys. szt., +6,0% r/r). Pozytywnym sygnałem jest stabilizacja produkcji samochodów osobowych (261,3 tys. szt., +2,6%), to jednak wciąż bardzo mało w porównaniu z latami 2008-2012. O 26,6% (do 2 180 sztuk) wzrosła produkcja autobusów.Polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu pomaga stopniowa odbudowa popytu na pojazdy w Unii Europejskiej. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w UE wzrosła o 6,5%, zaś użytkowych o 9,3%. Nie są to oczywiście wolumeny nawet zbliżone do lat przed kryzysem, ale kierunek zmian jest dobry. Widać także wzrost popytu na części i akcesoria- mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Bardzo dobre wyniki eksportu części i akcesoriów
W I kw. 2014 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 6,6% r/r i wyniósł 6,3 mld euro. Motorem wzrostu były podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których wyeksportowano o 9,4% więcej niż w I kw. 2013 roku (wartość 4,2 mld euro). Wzrósł m.in. eksport szkła do pojazdów (o 63,9% r/r), podzespołów i części elektrycznych (16,2%), mechanicznych części silników spalinowych (8,1%), filtrów (21,5%), układów napędowych i ich części (20,8%), systemów hamulcowych i ich części (17,6%), układów zawieszenia i ich części (11,6%) czy poduszek powietrznych (25,4%).
W II kw. 2014 roku zarejestrowano w Polsce 78,3 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 19,3 tys. mniej niż w okresie tzw. okienka derogacyjnego (styczeń-marzec 2014). Ogółem w pierwszym półroczu rejestracje wzrosły o 19,3% r/r i osiągnęły poziom 175,9 tys. szt. Wyniki te zaskoczyły pozytywnie. Trudno oczekiwać, żeby utrzymane zostały wyniki z I kw. 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali zakupy korzystając z tymczasowej możliwości całkowitego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Najważniejsze, że ta wzmożona sprzedaż nie wyparła późniejszego popytu. Liczba rejestracji w II kw. była ogółem wyższa o 9,1% niż rok wcześniej- komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Zakończenie okresu derogacyjnego nie zatrzymało wzrostu rejestracji marek premium, a jedynie zmniejszyło jego dynamikę. Wygląda na to, że nowe regulacje w zakresie odliczenia VAT od nabycia samochodów obowiązujące od 1 kwietnia br. sprzyjają rozwojowi tego segmentu. Wcześniej obowiązywał limit odliczenia w kwocie 6000 zł, w zasadzie nieadekwatny do kosztu pojazdów tej klasy. Obecnie, nawet zakładając 50-procentowe odliczenie wynikające z użycia pojazdu do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych, kwota odliczenia jest dla przedsiębiorcy znacznie bardziej atrakcyjna. A mówimy o segmencie, w którym 80% zakupów dokonują firmy, a za znaczną część pozostałych 20% odpowiadają osoby prowadzące działalność gospodarczą- komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku największy wzrost rejestracji pośród znaczących segmentów odnotowały duże SUVy i crossovery (83% r/r) oraz auta średniej wielkości: segment C (25%), segment D (39%) oraz małe/średnie SUVy i crossovery (22%). Wzrosty widoczne są także w klasie limuzyn z segmentu E (17%) oraz F (64%). W segmencie najmniejszych aut (A i B) wystąpiło lekkie przyhamowanie.Umiarkowany wzrost rejestracji samochodów użytkowych, dobre wyniki segmentu przyczep i naczep
Po silnym impulsie zakupowym w końcu 2013 roku i na początku 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali inwestycje flotowe korzystając z okazji zakupienia tańszych pojazdów zgodnych z normą EURO V, większość segmentów rynku samochodów użytkowych wróciła do podobnych poziomów jak w latach 2011-2012 czy I połowie 2013 roku.W II kw. 2014 roku zarejestrowano 10 208 samochodów dostawczych o DMC<=3,5t, tj. 71 sztuk mniej niż rok wcześniej. Ogółem w I poł. 2014 roku rejestracje wzrosły o 3,5% r/r, do 20 659 sztuk. Podobnie zachowywał się rynek samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, który w I półroczu 2014 roku wzrósł o 3,3%, do poziomu 8 353 pojazdów.Na rynku nowych autobusów I poł. 2014 roku zamknęła się na poziomie 685 szt., tj. wyższym o 12,5% niż rok wcześniej. Pomógł tutaj dobry drugi kwartał, w którym zarejestrowano 388 autobusów, o 22,8% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. W dużej mierze za wzrost odpowiada segment autobusów mini (poniżej 8t).Boom na rynku samochodów ciężarowych ogółem w końcu 2013 roku oraz wzrost rejestracji ciągników drogowych w 2014 roku przełożyły się na bardzo dobre wyniki segmentu przyczep i naczep, zarówno w IV kw. 2013 roku, jak i I poł. 2014 roku. Ogółem rejestracje w pierwszych sześciu miesiącach 2014 roku wzrosły o 24,9%, do 8 739 sztuk.Sezon wiosenny przyniósł rozczarowanie w segmencie jednośladów
Po obiecującym początku roku, II kw. 2014 roku przyniósł spadek rejestracji nowych jednośladów o 23,1% r/r, co przełożyło się na spadek w skali półrocza o 11,7%.
W całej pierwszej połowie roku, pomimo sprzyjającej pogody, zarejestrowano niemal tyle samo motocykli co rok wcześniej - łącznie 4 868 sztuk. W segmencie motorowerów sytuacja jest trudniejsza - w I poł. 2014 roku zarejestrowano jedynie 24 090 pojazdów, o 13,7% mniej niż w I poł. 2013 roku.Wprowadzenie możliwości użytkowania jednośladów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych na podstawie prawa jazdy kat. B powinno dać pozytywny impuls do rozwoju tego segmentu. Miejmy nadzieję, że dzięki temu uda się w końcu przełamać trend spadku rejestracji nowych pojazdów, który obserwujemy od wielu lat- komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.Przemysł motoryzacyjny
Polski przemysł motoryzacyjny na dużym plusie
W I poł. 2014 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła 58,0 mld zł. To nominalnie o 4,9% więcej niż w I poł. 2013 roku. Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 6,3%. Dostępne dane finansowe wskazują, że wzrost wypracowali przede wszystkim producenci części i akcesoriów.Produkcja samochodów użytkowych dalej rośnie, koniec spadków w segmencie osobowym
W I poł. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 323,3 tys. pojazdów silnikowych - o 3,3% więcej niż rok wcześniej. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe (59,8 tys. szt., +6,0% r/r). Pozytywnym sygnałem jest stabilizacja produkcji samochodów osobowych (261,3 tys. szt., +2,6%), to jednak wciąż bardzo mało w porównaniu z latami 2008-2012. O 26,6% (do 2 180 sztuk) wzrosła produkcja autobusów.Polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu pomaga stopniowa odbudowa popytu na pojazdy w Unii Europejskiej. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w UE wzrosła o 6,5%, zaś użytkowych o 9,3%. Nie są to oczywiście wolumeny nawet zbliżone do lat przed kryzysem, ale kierunek zmian jest dobry. Widać także wzrost popytu na części i akcesoria- mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Bardzo dobre wyniki eksportu części i akcesoriów
W I kw. 2014 roku eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 6,6% r/r i wyniósł 6,3 mld euro. Motorem wzrostu były podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tym silniki), których wyeksportowano o 9,4% więcej niż w I kw. 2013 roku (wartość 4,2 mld euro). Wzrósł m.in. eksport szkła do pojazdów (o 63,9% r/r), podzespołów i części elektrycznych (16,2%), mechanicznych części silników spalinowych (8,1%), filtrów (21,5%), układów napędowych i ich części (20,8%), systemów hamulcowych i ich części (17,6%), układów zawieszenia i ich części (11,6%) czy poduszek powietrznych (25,4%).
źródło: KPMG
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Polska motoryzacja ma za sobą udane półrocze
Podobne: Polska motoryzacja ma za sobą udane półrocze




Podobne galerie: Polska motoryzacja ma za sobą udane półrocze



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit