Flota » Aktualności » Polska powinna wdrożyć najtańszy system poboru opłat drogowych

Polska powinna wdrożyć najtańszy system poboru opłat drogowych
2010-08-31 - P. Grzelak Tagi: Autostrady, Raporty
Instytut Globalizacji uważa, że Polska powinna wprowadzić jak najtańszy system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg ekspresowych i autostrad dla samochodów pow. 3,5 tony.
- Wprowadzenie opłat drogowych spowoduje wzrost kosztów transportu, dlatego rząd powinien zdecydować się na najtańszy wariant dla uczestników rynku - uważa dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. W podobnym tonie wypowiada się Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) w Polsce w stanowisku przesłanym Instytutowi Globalizacji: „Wprowadzenie Krajowego Systemu Poboru Opłat jest zagrożeniem dla przewoźników bo oznacza wzrost kosztów przedsiębiorstw. Najważniejszym zadaniem decydentów jest wybór takich rozwiązań, które są tanie w użyciu, sprawdzone i nie generują niepotrzebnych kosztów obsługi. Przewoźnicy będą jedynymi płatnikami w nowym systemie, mają więc prawo domagać się, żeby na nich nie eksperymentowano. Rząd zapewnia nas, że wprowadzenie elektronicznego myta nie wywoła negatywnych skutków dla gospodarki. Tymczasem wystarczy użyć zwykłego kalkulatora, żeby obliczyć, że opłaty za korzystanie z dróg mogą drastycznie wzrosnąć. To oznacza wzrost kosztów transportu w Polsce.
W konsekwencji może to spowodować wzrost cen towarów i usług oraz obniżyć wpływy z podatków. Właśnie dlatego w przetargu trzeba wybrać ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie. Korzystną dla gospodarki a nie dla urzędników. Taką, która pozwoli uniknąć wzrostu kosztów systemu w przyszłości.
Powodzenie projektu zależy w znacznym stopniu od systemu, który zostanie wybrany w drodze przetargu. Nowy system powinien być oparty na sprawdzonej już technologii, która gwarantuje prostą eksploatację. Chodzi o to, żeby kierowca mógł sobie łatwo i szybko, samodzielnie założyć w samochodzie, tanie, niewielkie i łatwe w obsłudze urządzenie pokładowe.
ZMPD wnioskuje o określenie potencjalnego poziomu ryzyka. Brak technicznej i organizacyjnej gotowości systemu nie tylko zagrozi funkcjonowaniu międzynarodowego transportu drogowego ale może wywrzeć również poważne skutki na całą gospodarkę i handel europejski. Niedawny przykład Słowacji dowodzi jakie mogą być konsekwencje złych wyborów w tym zakresie. Nam potrzeba pewnego rozwiązania” - pisze w komentarzu Jana Buczek - prezes ZMPD.
Zdaniem Instytutu Globalizacji kwestia kosztów jest kluczowa dla polskich przewoźników, którzy i tak borykają się z wysokimi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju.
- Wprowadzenie opłat drogowych spowoduje wzrost kosztów transportu, dlatego rząd powinien zdecydować się na najtańszy wariant dla uczestników rynku - uważa dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. W podobnym tonie wypowiada się Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) w Polsce w stanowisku przesłanym Instytutowi Globalizacji: „Wprowadzenie Krajowego Systemu Poboru Opłat jest zagrożeniem dla przewoźników bo oznacza wzrost kosztów przedsiębiorstw. Najważniejszym zadaniem decydentów jest wybór takich rozwiązań, które są tanie w użyciu, sprawdzone i nie generują niepotrzebnych kosztów obsługi. Przewoźnicy będą jedynymi płatnikami w nowym systemie, mają więc prawo domagać się, żeby na nich nie eksperymentowano. Rząd zapewnia nas, że wprowadzenie elektronicznego myta nie wywoła negatywnych skutków dla gospodarki. Tymczasem wystarczy użyć zwykłego kalkulatora, żeby obliczyć, że opłaty za korzystanie z dróg mogą drastycznie wzrosnąć. To oznacza wzrost kosztów transportu w Polsce.
W konsekwencji może to spowodować wzrost cen towarów i usług oraz obniżyć wpływy z podatków. Właśnie dlatego w przetargu trzeba wybrać ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie. Korzystną dla gospodarki a nie dla urzędników. Taką, która pozwoli uniknąć wzrostu kosztów systemu w przyszłości.
ZMPD wnioskuje o określenie potencjalnego poziomu ryzyka. Brak technicznej i organizacyjnej gotowości systemu nie tylko zagrozi funkcjonowaniu międzynarodowego transportu drogowego ale może wywrzeć również poważne skutki na całą gospodarkę i handel europejski. Niedawny przykład Słowacji dowodzi jakie mogą być konsekwencje złych wyborów w tym zakresie. Nam potrzeba pewnego rozwiązania” - pisze w komentarzu Jana Buczek - prezes ZMPD.
Zdaniem Instytutu Globalizacji kwestia kosztów jest kluczowa dla polskich przewoźników, którzy i tak borykają się z wysokimi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju.
źródło: Instytut Globalizacji
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Polska powinna wdrożyć najtańszy system poboru opłat drogowych
Podobne: Polska powinna wdrożyć najtańszy system poboru opłat drogowych



Podobne galerie: Polska powinna wdrożyć najtańszy system poboru opłat drogowych



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć