Flota  »  Aktualności  »  Rynek samochodów ciężarowych: zachwianie koniunktury
Volvo FH

Rynek samochodów ciężarowych: zachwianie koniunktury

2011-04-28 - P. Grzelak     Tagi: Ciężarówki, Raporty, Rynek, Sprzedaż
Szybki wzrost popytu na nowe i uzywane samochody ciezarowe w drugiej połowie 2010 roku dawał nadzieje na kontynuacje trendu takze w roku biezacym. Tymczasem zainteresowanie ciezarówkami lekko spadło, a złozyło sie na to kilka czynników.

Drozejace paliwo podniosło koszty funkcjonowania firm transportowych, które w tej sytuacji wstrzymały sie z zakupami pojazdów i powiekszaniem flot. Z kolei zblizajacy sie termin wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat wyhamował popyt na pojazdy starsze, głównie Euro 3, które do tej pory cieszyły sie sporym zainteresowaniem.

Okres wyczekiwania potrwa zapewne do drugiej połowy roku i wtedy nalezy spodziewac sie bardziej zdecydowanych kroków w kierunku odmładzania taboru. Zaskakujacy jest spadek popytu na ciagniki Euro 5, które jeszcze w ubiegłym roku były poszukiwane przez przewozników miedzynarodowych. Natomiast lepsze nastroje w Europie Zachodniej spowodowały powrót firm transportowych do cyklicznej wymiany flot i na rynku pojawiło sie sporo uzywanych pojazdów z lat 2006-2007.
Wszystko to złozyło sie na pierwszy od czasu kryzysu w 2009 roku spadek wartosci ciagników Euro 5. Nalezy jednak pamietac, ze jest to raczej chwilowa sytuacja.

Po wyczerpaniu aktualnych stoków na kolejne pojazdy uzywane trzeba bedzie czekac około dwóch lat, poniewaz ich sprzedaz w 2008, a szczególnie 2009 roku była katastrofalnie mała.Ze strony krajów afrykanskich i bliskowschodnich wciaz istnieje zainteresowanie ciagnikami Euro 2 i najstarszymi Euro 3. Ich podaz stopniowo maleje, co wpływa na lekki wzrost wartosci. Tradycyjnie wraz z poczatkiem roku i poprawa pogody ozywił sie popyt na pojazdy budowlane.

Póki co ich wartosci utrzymuja sie na mniej wiecej stałym poziomie. Rynek pojazdów dystrybucyjnych praktycznie zamarł, chociaz to własnie on moze przezyc najwieksze ozywienie po wprowadzeniu myta. Czas pokaze, czy tak sie stanie.Rynek autobusowy powoli odradza sie po kryzysie z poprzednich lat, ale dotyczy to głównie nowych autokarów turystycznych oraz autobusów miejskich. Ich sprzedaz lekko rosnie, chociaz popyt jest wyhamowywany przez te same czynniki, które ograniczaja sprzedaz ciezarówek.

Zmiany włascicielskie w PKS-ach drastycznie zmniejszyły zakupy autobusów miedzymiastowych. Najwieksi gracze - Autosan, Solbus, SOR - zostali zmuszenie do dywersyfikacji oferty i wiekszego zainteresowania sektorem autobusów miejskich.Autobusy uzywane na razie sprzedaja sie w normalnym tempie, niezaleznie od przeznaczenia. Nabywcy szukaja wzglednie młodych autokarów turystycznych i wyraznie zaznacza sie juz spora róznica wartosci miedzy pojazdami Euro 3 i Euro 4/5.

Z kolei przewoznicy miedzymiastowi poszukuja tanich autobusów i norma emisji spalin na razie nie ma dla nich wiekszego znaczenia. W drugiej połowie roku, po wprowadzeniu nowego systemu opłat drogowych, moze sie to diametralnie zmienic.



źródło: EurotaxGlass's

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Rynek samochodów ciężarowych: zachwianie koniunktury