Flota  »  Aktualności  »  Scania wprowadza nowe silniki SCR - ma być taniej i trwalej
Scania serii R

Scania wprowadza nowe silniki SCR - ma być taniej i trwalej

2012-06-29 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Eksploatacja, Ciężarówki, Scania, Silniki
Oferta Scania powiększyła się o pojazdy z silnikami 9- i 13-litrowymi wyposażonymi w pompowtryskiwacze PDE i układ SCR. Ich głównym atutem ma być duża tolerancja na paliwo o większej zawartości siarki oraz bardzo jego zużycie.

Nowe silniki pojawiają się w miejsce 9- i 12-litrowych silników Euro 5 z SCR dotychczas oferowanych przez Scania. Główną zaletą silników jest ich prosta budowa, duża wytrzymałość oraz odporność na paliwo o zwiększonej ilości siarki. Paliwo takie jest nadal popularne w Rosji i krajach Europy Wschodniej. Blok cylindrów tak jak w przypadku silników XPI posiada pojemność 9 lub 13 dm3. Średnica cylindra jest taka sama i wynosi 130 mm. Silniki 9-litrowe mają skok tłoka 140 mm, a 13-litrowe - 160 mm. W 13-litrowych silnikach DC13 wał karbowy jest większej średnicy i wytrzymalszy. Został podparty powiększonymi łożyskami głównymi. Powiększeniu uległa również pojemność układu smarowania. Tłoki wyposażono w nowy pierścień zgarniający (taki jak w silniku Scania 730 KM). Dzięki zastosowaniu nowego sposobu obróbki cieplnej gładzi cylindrów podwyższona została ich wytrzymałość, co ma skutkować ograniczeniem zużycia oleju i lepszym smarowaniem. W porównaniu z wcześniejszym silnikiem 12-litrowym z SCR kolektor wydechowy jest sztywniejszy i lepiej uszczelniony. Wprost z silników XPI został natomiast przeniesiony sterowany elektronicznie wentylator. Pompa płynu chłodzącego ma mocniejsze łożysko i obudowę. Dzięki tym rozwiązaniom i zwartej konstrukcji silnika układ chłodzenia zyskał dodatkową wydajność, a pod niską kabiną P może być zamontowany silnik o mocy nawet 440 KM.
Z myślą o większej trwałości układu zasilania ciśnienie w układzie wtryskowym ograniczono do 1800 bar. Panujące w układzie wtryskowym niskie ciśnienie podwyższane jest do pożądanej wysokości dopiero w pompowtryskiwaczu. Scania obiecuje także, że poprawiona została skuteczność hamulca wydechowego, zwłaszcza w niskim i średnim zakresie obrotów.



źródło: Samar; foto: Scania

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Scania wprowadza nowe silniki SCR - ma być taniej i trwalej