Flota » Aktualności » Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny

Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny
2011-01-18 - P. Grzelak Tagi: Volvo, Bezpieczeństwo
Łączenie pojazdów w kolumny może już w ciągu najbliższych dziesięciu lat zrewolucjonizować sposób poruszania się po autostradach. Na torze testowym Volvo niedaleko Goeteborga, w Szwecji, odbyła się pierwsza udana prezentacja technologii opracowywanej w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu SARTRE. Projekt SARTRE przewiduje formowanie konwojów, w których za pojazdem prowadzącym, kierowanym przez zawodowego kierowcę, podąża kilka samochodów osobowych. Każdy samochód monitoruje prędkość, odległość i kierunek, dostosowując swoje parametry jazdy do pojazdu poprzedzającego. Pojazdy nie są w żaden sposób ze sobą połączone i w każdej chwili mogą opuścić konwój.
Volvo planuje rewolucję, czyli zalety jazdy w kolumnie
Volvo planuje rewolucję, czyli zalety jazdy w kolumnie
Kierowcy pojazdów tworzących kolumnę mogą odpoczywać lub wykonywać inne czynności, podczas gdy cała kolumna podąża w ustalonym kierunku.
- SARTRE to bardzo ekscytujący projekt, który może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Volvo planuje rewolucję, czyli zalety jazdy w kolumnie
Volvo planuje rewolucję, czyli zalety jazdy w kolumnie
Testy przeprowadzono z udziałem prowadzącego samochodu ciężarowego i jednego samochodu osobowego, który płynnie podążał za pojazdem prowadzącym po wyznaczonej na torze testowym trasie reprezentującej drogę powiatową.
Po raz pierwszy badacze realizujący finansowany przez Unię Europejską projekt SARTRE testowali swoje rozwiązania poza symulatorem.
- To duży przełom w tym ważnym europejskim projekcie - mów koordynator projektu Tom Robinson z Ricardo UK Ltd. - Łączenie pojazdów w kolumny daje możliwość poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywniejszego wykorzystania miejsca na drodze, zwiększenie komfortu kierowców odbywających długie podróże, a także redukcji zużycie paliwa, tym samym redukcji emisji CO2. Wykorzystując doświadczenia poszczególnych uczestników projektu, SARTRE w sposób namacalny urzeczywistnia ideę bezpiecznych i efektywnych pociągów drogowych.Większe bezpieczeństwo i wygoda
Pociągi drogowe mają szereg zalet: Po pierwsze, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, ponieważ ograniczają czynnik ludzki, który jest przyczyną co najmniej 80 procent wszystkich wypadków drogowych. Po drugie, umożliwiają zredukowanie zużycia paliwa, a więc także emisji CO2, nawet o 20 procent.Są również wygodnym rozwiązaniem dla kierowców jadących w kolumnie, ponieważ zwalniają ich z obowiązku kierowania pojazdem. Ponadto, dzięki temu, że pojazdy poruszają się z dużą, „autostradową" prędkością, w odległościach zaledwie kilku metrów od siebie, kolumna zajmuje mniej miejsca na drodze w porównaniu z grupą pojazdów poruszających się niezależnie od siebie.Technologia ta znajduje się w już na tyle zaawansowanym stadium, że w ciągu kilku lat może trafić do produkcji seryjnej. O wiele dłużej natomiast może potrwać zyskanie publicznej akceptacji i uchwalenie niezbędnych, zharmonizowanych przepisów we wszystkich 25 krajach członkowskich UE.
Volvo Truck Corporation uczestniczy w projekcie SARTRE za pośrednictwem Volvo Technology Corporation, spółki z Grupy Volvo, zajmującej się rozwojem nowych technologii i koncepcji. Pojazdem prowadzącym podczas testów był samochód ciężarowy Volvo.
- Ważnym czynnikiem w kontekście zapewniania bezpieczeństwa w projekcie jest dobrze wyszkolony kierowca zawodowy, kierujący pojazdem prowadzącym kolumnę - mówi Erik Nordin z Volvo Technology.
Co więcej, w samochodzie ciężarowym Volvo kierowca ten korzysta z pomocy najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, takich jak alkomat blokujący rozruch silnika, układ monitorowania reakcji kierowcy, układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i układ stabilizacji toru jazdy, ograniczających ryzyko dekoncentracji i wypadku.
- Volvo Technology pracuje również nad szeregiem innych systemów, które przyczynią się do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - konkluduje Erik Nordin.


- SARTRE to bardzo ekscytujący projekt, który może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.


Po raz pierwszy badacze realizujący finansowany przez Unię Europejską projekt SARTRE testowali swoje rozwiązania poza symulatorem.
Pociągi drogowe mają szereg zalet: Po pierwsze, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, ponieważ ograniczają czynnik ludzki, który jest przyczyną co najmniej 80 procent wszystkich wypadków drogowych. Po drugie, umożliwiają zredukowanie zużycia paliwa, a więc także emisji CO2, nawet o 20 procent.Są również wygodnym rozwiązaniem dla kierowców jadących w kolumnie, ponieważ zwalniają ich z obowiązku kierowania pojazdem. Ponadto, dzięki temu, że pojazdy poruszają się z dużą, „autostradową" prędkością, w odległościach zaledwie kilku metrów od siebie, kolumna zajmuje mniej miejsca na drodze w porównaniu z grupą pojazdów poruszających się niezależnie od siebie.Technologia ta znajduje się w już na tyle zaawansowanym stadium, że w ciągu kilku lat może trafić do produkcji seryjnej. O wiele dłużej natomiast może potrwać zyskanie publicznej akceptacji i uchwalenie niezbędnych, zharmonizowanych przepisów we wszystkich 25 krajach członkowskich UE.
Volvo Truck Corporation uczestniczy w projekcie SARTRE za pośrednictwem Volvo Technology Corporation, spółki z Grupy Volvo, zajmującej się rozwojem nowych technologii i koncepcji. Pojazdem prowadzącym podczas testów był samochód ciężarowy Volvo.
- Ważnym czynnikiem w kontekście zapewniania bezpieczeństwa w projekcie jest dobrze wyszkolony kierowca zawodowy, kierujący pojazdem prowadzącym kolumnę - mówi Erik Nordin z Volvo Technology.
Co więcej, w samochodzie ciężarowym Volvo kierowca ten korzysta z pomocy najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, takich jak alkomat blokujący rozruch silnika, układ monitorowania reakcji kierowcy, układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i układ stabilizacji toru jazdy, ograniczających ryzyko dekoncentracji i wypadku.
- Volvo Technology pracuje również nad szeregiem innych systemów, które przyczynią się do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - konkluduje Erik Nordin.
źródło: Volvo
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
4
Komentarze do:
Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny
Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny
pirat 2011-01-18 12:26
Tiry i osobówki na tory ciekawi mnie ile musiała by kosztować taka podróż osobówką gdybyśmy mogli np zaparkować autko na platformie i zjechać z niej w miejscu docelowym. Jeżeli było by to porównywalne z kosztami paliwa to bardzo chętnie bym korzystał z takich udogodnień.
Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny
Piter46 2011-01-24 16:41
W Polsce to sie nie uda. Po pierwsze u nas nie ma autostrad. Po drugie jakby zawodowy polski kierowca juz wiechal na tą autostrade, na pewno w pewnym momecie cos podkorciloby go zeby wyprzedzic tira jadącego przed nim. Wtedy nie mowiac juz o tym ze cala kolumna zaczelaby zmieniac pas i nawet nie chce wiedziec co dzialo by sie z samochodami juz jadącymi na lewym pasie, to co ważniejsze, zanim cała kolumna wyprzedzilaby tira jadącego 85km/h, sama jadąc 90, to wtedy powstał by dopiero ładny koreczek. No i kwestia dojechania do celu. Musielibysmy przyzwyczaic sie do tego ze co jakis czas cala kolumna zatrzymywalaby sie na przyleśne atrakcje.

Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny
Marsellus 2011-01-27 14:04
u nas się nie uda, ale sama inicjatywa jest bardzo dobra i widać że Volvo od momentu "uwolnienia się" od Forda odżyło - wypusciło V60, S60, C30 BEV, przygotowuje XC30, V30 , jednoczesnie rozwija systemy bezpieczeństwa i takie jak ten opisany powyżej
Podobne: Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny




Podobne galerie: Volvo planuje rewolucję, czyli łączenie pojazdów w kolumny



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Volvo
Galerie zdjęć
Newsletter