Flota » Aktualności » Zasady ekojazdy vs. nadmierny pośpiech

Zasady ekojazdy vs. nadmierny pośpiech
2012-08-09 - F. Bednarkiewicz Tagi: Eksploatacja, Paliwa, Eco-driving
Nie od dzisiaj wiadomo, że jazda po polskich drogach przypomina wieczną walką. Walczy się z dziurami, fotoradarami, a przede wszystkim z czasem. Wąskie szosy, pełne ciężarówek, a w tym miesiącu także kombajnów i trakorów, skłaniają wielu kierowców do nerwowej jazdy, pełnej dynamicznego wyprzedzania i maksymalnego przyśpieszania, jeśli tylko jest możliwość.
Nerwowa, szybka jazda tylko pozornie skraca jednak czas dojazdu do celu, realnie wpływając za to na zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska. Dowiódł tego Auto Klub Dziennikarzy Polskich we współpracy ze Szkołą Jazdy Renault, przeprowadzając test, który wykazał, że na trasie 285 kilometrów samochód mierzący się z drugim autem jadącym według zasad ekojazdy dojeżdża na miejsce w czasie o zaledwie 8 minut i 8 sekund krótszym.
Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20% paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasu i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia - podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Prawie 80% Polaków uważa, że stosuje się do zasad ekojazdy, a prawda jest taka, że większość z nich łamie jej podstawowe zasady. Aż 93% nie wie, że zużycie paliwa podczas jazdy po mieście może zwiększyć się nawet o 40%, jeśli samochód nie jest prowadzony w sposób płynny, a aż 42% błędnie uważa, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać rzadziej niż raz na miesiąc.*
Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomicznej i bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku - mówi Zbigniew Weseli.
Oba samochody, które wzięły udział w teście, prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault - założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi - jeździe w stylu eko - płynnej i opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze.
Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 l wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19% więcej paliwa.
19% niższe spalanie wydaje się być w zasięgu niemal każdego kierowcy, jeśli tylko będzie starał się przestrzegać poniższych reguł:
Prowadź płynnie - staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
Odpowiednio zmieniaj biegi - redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Przyspieszaj w kontrolowany sposób - do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.
Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia - zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość.
Dbaj o silnik - nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniu i wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę.
Eksploatuj samochód w racjonalny sposób - sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.
* Źródło: badanie przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Szkoły Jazdy Renault (reprezentatywna próba 1659 Polaków w wieku 18-60 lat, posiadających prawo jazdy minimum kat. B), 2009 r.
Ekojazda pozwala zaoszczędzić nawet do 20% paliwa, poza tym zmniejsza poziom hałasu i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Także ryzyko wypadku staje się mniejsze, między innymi dlatego, że do prowadzenia pojazdu w stylu eko kierowca musi dużo uważniej obserwować drogę. Przy takich plusach zaledwie kilka zaoszczędzonych minut w ogóle nie ma znaczenia - podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Przyzwyczajenia kierowców, szczególnie tych, którzy mają za sobą lata doświadczeń za kierownicą, są zwykle silnie zakorzenione. Oznacza to, że ich zmiana na rzecz jazdy ekologicznej, ekonomicznej i bezpiecznej to w pewnym sensie nauka jazdy od początku - mówi Zbigniew Weseli.
Oba samochody, które wzięły udział w teście, prowadzone były przez instruktorów Szkoły Jazdy Renault - założenie było takie, że kierowcy jadą, przestrzegając przepisów, natomiast jeden koncentruje się na jak najszybszym dotarciu do celu, a drugi - jeździe w stylu eko - płynnej i opartej na jak najlepszym przewidywaniu tego, co może wydarzyć się na drodze.
Trasa pierwszego zajęła 4 godziny, 19 minut i 35 sekund, czyli o zaledwie 8 minut i 8 sekund krócej, mając o 2,04 l wyższe zużycie paliwa i o 4,21 kg/100 km wyższą emisję dwutlenku węgla. Pojazd nieprzestrzegający zasad jazdy ekologicznej i ekonomicznej spalił tym samym o prawie 19% więcej paliwa.
19% niższe spalanie wydaje się być w zasięgu niemal każdego kierowcy, jeśli tylko będzie starał się przestrzegać poniższych reguł:
Prowadź płynnie - staraj się utrzymywać stałą prędkość (powyżej 40 km/h).
Odpowiednio zmieniaj biegi - redukuj je, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniaj bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętaj, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.
Przyspieszaj w kontrolowany sposób - do prędkości 60 km (i do włączenia piątego biegu) staraj się dynamicznie przyspieszać. Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.
Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia - zwolnij na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego, a na zjeździe utrzymuj stałą prędkość.
Dbaj o silnik - nie rozgrzewaj go przed jazdą, nawet w zimie, ruszaj zaraz po jego uruchomieniu i wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę.
Eksploatuj samochód w racjonalny sposób - sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu, regularnie serwisuj pojazd i nie przewoź w nim niepotrzebnych rzeczy, które go obciążają.
* Źródło: badanie przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Szkoły Jazdy Renault (reprezentatywna próba 1659 Polaków w wieku 18-60 lat, posiadających prawo jazdy minimum kat. B), 2009 r.
źródło: Renault; foto: mariandaniells.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Zasady ekojazdy vs. nadmierny pośpiech
Zasady ekojazdy vs. nadmierny pośpiech
AXEL 2012-09-23 09:32
Dlaczego piszecie, żeby od 60 km/h przyspieszać w sposób umiarkowany a do 60 km/h dynamicznie? Na niemieckich stronach ecodrivingu jest napisane, żeby przyspieszać dynamiecznie do osiągnięcia założonej prędkości podróży, a więc z gazem wciśniętym na 3/4 nawet na piątym czy 6 biegu.
Podobne: Zasady ekojazdy vs. nadmierny pośpiech




Podobne galerie: Zasady ekojazdy vs. nadmierny pośpiech



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter