Flota  »  Aktualności  »  Zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 na rynku europejskim
Fiat Punto

Zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 na rynku europejskim

2012-03-21 - P. Grzelak     Tagi: Auta hybrydowe, Ekologia, Paliwa, Auta elektryczne, CO2

Zgodnie z najnowszymi analizami JATO Dynamics, wiodącego dostawcy informacji o światowej branży motoryzacyjnej, średni poziom emisji CO2 dla samochodów fabrycznie nowych w Europie spadł z 140,9 g/km w roku 2010 − do 136,1 g/km w roku ubiegłym.


Zobacz także: Fiat Punto 2012 - galeria »

Z analiz tych również wynika, iż niemal 30% sprzedawanych w Europie samochodów nowych kwalifikuje się do kategorii „niskiej emisji CO2” (101-120 g/km). 

Informacje te ukazują się wraz najnowszym raportem JATO zatytułowanego „Sytuacja w zakresie emisji CO2  przez samochody nowe w Europie 2011”, który obejmuje 21 rynków europejskich i pokazuje, że wartości docelowe 130 g/km wyznaczone na rok 2015 osiągnęło już osiem marek (producentów) samochodów osobowych. Stała poprawa w sektorze marek wielkoseryjnych
Ze średnią emisją CO2 na poziomie 118,2 g/km liderem wśród marek wielkoseryjnych w Europie pozostaje Fiat, na drugie zaś miejsce wysunęła się w roku 2011 marka SEAT, osiągając średni poziom 125,2 g/km. Wykazując od roku 2010 tylko nieznaczną redukcję emisji CO2 z drugiego miejsca na czwarte spadła natomiast Toyota.
Pomimo pewnej poprawy, w przypadku marek niemieckich klasy Premium (Audi, BMW i Mercedes) utrzymuje się wciąż wysoka  średnia emisji dwutlenku węgla, wynosząca  odpowiednio 146,2 g/km, 149,3 g/km oraz 162,4 g/km.

Mówi Gareth Hession, wiceprezes ds. badań w JATO: „Producenci są świadomi konieczności osiągnięcia wartości docelowych emisji CO2 przy jednoczesnym utrzymaniu sprzedaży samochodów większych, a więc bardziej rentownych. Wyważenie tych czynników będzie więc dla nich poważnym wyzwaniem, albowiem na spełnienie limitów 2015 pozostaje okres zaledwie trzech lat.” Największy postęp w zakresie ograniczenia emisji CO2 jest jednak udziałem marek spoza powyższej listy. I tak na przykład, największy, bo 28-procentowy spadek emisji CO2 − ze 166,7 g/km do 120 g/km - osiągnął   Lexus, choć w znacznej mierze jest to zasługa wprowadzenia do sprzedaży mniejszego modelu o napędzie hybrydowym.Wyniki w segmentach rynkowych
Oba segmenty − B i C, które łącznie odpowiedzialne są za niemal 50% sprzedaży samochodów nowych w Europie wykazały obniżenie emisji CO2: w segmencie B (samochody małe) do średniego poziomu 120,9 g/km, a w segmencie C − do poziomu 130,2 g/km.Dobre wyniki zanotowały też marki segmentu luksusowego i sportowego, m.in. Aston Martin, w którego przypadku emisja CO2 spadła w ciągu ubiegłego roku o 10,2 procent.

Mówi dalej Gareth Hession: „Producenci, których działalność koncentruje się w segmentach samochodów pełnowymiarowych i sportowych są wciąż pod stałym naciskiem, aby skuteczniej niż dotąd ograniczać emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Nie możemy jednak lekceważyć już  dokonanych postępów, choćby na przykładzie Ferrari, które od roku 2007 zdołało zredukować średnią emisję CO2  o ponad 25 procent.”Rynki europejskie − zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2
Pozycję kraju o najmniejszym skażaniu powietrza w Europie utrzymuje Portugalia; jedynym krajem europejskim, w którym średnia emisja CO2 przekracza 150 g/km pozostaje wciąż Szwajcaria.

Spośród rynków „Wielkiej Piątki” redukcja średniej emisji poniżej 130 g/km powiodła się we Francji i Włoszech. Wciąż w tyle za większością krajów europejskich plasują się Niemcy, pomimo obniżenia emisji CO2  ze 151,5 g/km w roku 2010 do 145,6 g/km w 2011.Wyraźnych postępów dokonało także kilka innych krajów Europy, szczególnie Holandia, która z siódmego miejsca w roku 2010 przeskoczyła na drugie już w rok później. Tak wyraźna zmiana jest  zasługą lokalnej polityki podatkowej, faworyzującej sprzedaż pojazdów o niskiej emisji CO2.Ogromny sukces osiągnięto także w Szwecji i Norwegii, gdzie spadek  średniej emisji krajowej CO2 w roku 2011 wyniósł odpowiednio − 8,3 g/km oraz 7,2 g/km.

W Grecji, gdzie dominują samochody z silnikami benzynowymi, poziom emisji CO2 obniżył się w roku 2011 prawie o 10 g/km. Stanowi to dowód na fakt, iż nakłady na rozwój silników paliwo-oszczędnych przynoszą  konkretnie przeliczalne efekty.Podsumowując, Gareth Hession powiedział: „Region Europy scharakteryzować można zróżnicowanym tempem spadku emisji CO2, w czym udział swój mają zarówno uwarunkowania ekonomiczne jak i motywacyjne kroki rządowe. Bardzo interesujące może okazać się porównanie, jak dalece wysiłki producentów motoryzacyjnych dla osiągnięcia wyznaczonych przez Unię Europejską celów w 2015 wpłyną na krajowe poziomy emisji CO2.”  




źródło: Fiat, JATO Dynamics

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 na rynku europejskim

Zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 na rynku europejskim
4wheel 2012-03-23 11:30
Silniki Fiata zdobywają wiele nagród i zwyciężają w różnych rankingach w tym w emisji CO2. Może w końcu krzykacze internetowi zamkną buzię i docenią markę za wielką pracę jaką włożyła w rozwój swoich jednostek napędowych i poprawę wizerunku. Od dawna mam do czynienia z Fiatami i muszę przyznać że rozwój firmy daje się mocno zauważyć wraz z pojawianiem się kolejnych modeli.
Zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 na rynku europejskim
umar77 2012-03-26 19:32
Doceniam Fiata za rozwój równiez inne firmy, ale jednak nie tylko Fiat zdobywa nagrody, w małych silnikach owszem ale np, w pojemności do 1,4 liderem nadal pozostaje silnik VW który już szósty raz z rzędu zdobył tytuł Engine of te year, a trzeba wziąć pod uwagę ze są to wyniki srednie ze wszystkich modeli, a Fiat jednak najwiecej sprzedaje tych malych z niska emisją i dlatego znalazł sie na czele
ARON
Zwycięzcy i przegrani pod względem emisji CO2 na rynku europejskim
ARON 2012-03-26 20:26
CO2 to proszę Państwa nie koniec świata, bo jak się okazuję, cała ta panika wokół aut to sztuczne nakręcanie atmosfery, bo przypadkiem odkurzacz do liści okazać się może bardziej trujący atmosferę od silnika 6.2 L V8 FoMoCo, a ten nawet czystszy od fiatowskiego Abartha 500! http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pDxQIHoTmxs
Newsletter
Galerie zdjęć