Flota  »  Aktualności  »  IBRM SAMAR: rejestracje aut osobowych i dostawczych w październiku 2015 roku
Fiat Ducato

IBRM SAMAR: rejestracje aut osobowych i dostawczych w październiku 2015 roku

2015-11-05 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Rynek, Sprzedaż, Dostawcze
Według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Jednocześnie sprzedaż październikowa była wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca. Skumulowana liczba rejestracji w 2015 r. jest wyższa od tej zanotowanej w roku poprzednim. Październik był siódmym miesiącem nieprzerwanego wzrostu sprzedaży aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Po dwóch miesiącach spadków na początku roku, spowodowanych głównie przez wysoką bazę stosowaną do porównań (czyli poziomem sprzedaży w analogicznych miesiącach 2014r.), utrzymuje się trend rosnący. Wyższa sprzedaż w październiku (r/r) to przede wszystkim zasługa dużej aktywności po stronie klienta instytucjonalnego. Tradycyjnie bowiem klienci instytucjonalni intensyfikują zakupy w czwartym kwartale. Dodatkowo, od kilku miesięcy utrzymuje się wysoki udział rejestracji własnych dokonywanych przez dealerów. We wrześniu osiągnął on rekordowy poziom 15,3%, a w październiku - ok. 13,1%.

Biorąc pod uwagę liczbę rejestracji ubiegły miesiąc był najlepszym październikiem po dwutysięcznym roku. Z kolei sprzedaż w październiku wobec poprzedniego miesiąca (września) jest tradycyjnie wyższa. Tak było również w poprzednich latach.

Październik okazał się kolejnym miesiącem wysokiego udziału firm w rynku. Nadal to one stanowią siłę napędową w rejestracjach. Po raz drugi z rzędu udział firm przekroczył 70%. Rosnący udział klienta instytucjonalnego przekłada się także na wzrost rejestracji marek premium w październiku - o ponad 33% r/r.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w październiku 2015 roku zarejestrowano w Polsce 34 013 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T, czyli o 2,83% (+936 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 6,23% (+1 995 sztuk) więcej niż we wrześniu 2015 roku. Dane skumulowane (329 225  sztuk) wykazują wzrost sprzedaży w 2015 roku o 6,13%  (+19 007 sztuk).

Dwie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut w 2015 roku: Skoda oraz Peugeot.

Około 7,35% aut (2 500 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w październiku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem liczby wywiezionych aut oraz udziału w rynku to spadek wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku wzrósł w ciągu dziesięciu miesięcy o 0,75%. Wzrost ten może być jeszcze większy, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w październiku wchłonął nieco ponad 31,5 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w październiku 2015 roku zarejestrowano w Polsce 28 925 samochodów osobowych, o 0,89% (+256 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 6,64% (+1 800 szt.) więcej niż we wrześniu 2015 roku.

Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w ciągu dziesięciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 285 180 samochodów osobowych, o 4,78% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku (+13 009 szt.). W grupie tej znajdują się samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji  w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta.  

Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

W październiku 2015 roku zarejestrowano 260 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratki”, o 37,57% (+71 sztuk) więcej niż we wrześniu 2015 roku oraz o 8,79% (+21 sztuk) więcej w porównaniu do pażdziernika 2014 roku. W ciągu dziesięciu miesięcy br. zarejestrowano w sumie 1 961 aut z „kratką”, o 91,99% mniej (-22 532 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska znalazła się we wrześniu na 8. pozycji wśród rynków Europy (ostatnie dostępne dane).

Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej wciąż nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem na rezultatach kładzie się bowiem pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 6,1 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (11,2 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (16,6 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 10,6 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (22,8 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł we wrześniu 2015 roku 21,8 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w październiku ok. 2 500 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w październiku aut osobowych, które pozostały w kraju to ok. 26,4 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,64%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W październiku 2015 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,4%. Udział firm osiągnął poziom  70,6%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 20 426 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą nierównowagą pomiędzy tymi grupami nabywców.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 500 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została, lub zostanie wywieziona za granicę.

W październiku 2015 roku marki popularne zanotowały spadek w porównaniu do października 2014 roku o 2,64%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie  o 33,69%. W ciągu dziesięciu miesięcy 2015 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 3,34%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 18,10%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia vanów Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2015 roku znalazło się BMW (7 714 szt.; +17,65% r/r; udział w rynku 24,75%), przed firmą Mercedes (6 603 szt.; +20,03%; udział 21,19%), Audi (6 383 szt.; +12,89%; udział 20,48%), Volvo (5 505 szt.; +12,30%; udział 17,66%) oraz Lexus (1 977 szt.; +67,12%; udział 6,34%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 10,98%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, trzy marki (Skoda, Dacia, Peugeot) zanotowały spadek liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 8 marek wzrosły o więcej niż 10% (Toyota, Opel, Renault, Nissan, BMW, Mazda, Mercedes, SEAT- najbardziej: o 35,44%).
Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2015 roku klienci kupili i zarejestrowali 36 201 aut tej marki, o 2,97% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 12,69%. Na pozycji wice lidera znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 28 267 sztuk, o 13,32% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział marki wyniósł 9,91%.
Na trzecim miejscu zaklasyfikował się Volkswagen. W 2015 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 27 821 samochodów, o 8,35% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,76%. Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 879 szt., o 12,74% więcej niż w 2014 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,37%.Na piątej pozycji jest Ford. W 2015 r. zarejestrowano 20 322 auta tej marki, o 2,10% więcej niż w 2014 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,13%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2015 roku jest Skoda Octavia (11 437 szt.; -2,86% r/r), za którą uplasowała się Skoda Fabia (9 825 szt.; +16,07% r/r) oraz VW Golf (9 242 szt.; +24,25% r/r), a następnie Opel Astra (8 616 szt. +19,95% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Auris (7 823 szt.; +8,14% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w październiku 2015 roku zarejestrowano w Polsce 5 088 samochodów dostawczych, o 15,43% (+680 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 3,99% (+195 sztuk) więcej niż we wrześniu 2015 roku. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2015 roku zarejestrowano w Polsce 44 045 samochodów dostawczych, o 15,76% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w październiku 2015 roku zarejestrowano w Polsce 4 951 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 260 samochodów osobowych z homologacją), o 12,86% więcej niż rok wcześniej (+564 szt.) i o 3,97% (+189 szt.) więcej niż we wrześniu 2015 roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 2 zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w 2015 roku w porównaniu do 2014 roku, w tym największy - Hyundai o 63,95%. Wyniki ośmiu marek wzrosły o więcej niż 30% (w tym najbardziej IVECO - najbardziej: o 80,03%).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2015 r. klienci kupili i zarejestrowali 9 446 aut tej marki, o 23,46% więcej niż w 2014 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,45%. Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 788 szt., o 32,60% więcej niż w 2014 r. Udział marki w rynku wyniósł 15,41%. Na trzecim miejscu znalazł się Ford. W 2015 r. klienci tego producenta zarejestrowali 4 614 pojazdów dostawczych, o 44,91% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,48%. Na czwartej pozycji znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 250 szt., o 29,38% więcej niż w 2014 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,65%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2015r. zarejestrowano 3 601 aut dostawczych tej marki, o 34,12% więcej niż w 2014 r. Udział marki wyniósł 8,18%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w  2015 r. był Fiat Ducato (6 567 szt.; +15,41% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master - (4 853 szt.; +12,73%), na trzeciej IVECO Daily - (2 542 szt.;  +56,91% r/r), a na czwartej - Peugeot Boxer (2 510 szt.; +20,38%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (1 943 szt.; +1,20%).



źródło: IBRM SAMAR

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

IBRM SAMAR: rejestracje aut osobowych i dostawczych w październiku 2015 roku