Flota » Aktualności » Polscy kierowcy flotowi wiedzą jak jeździć oszczędnie

Polscy kierowcy flotowi wiedzą jak jeździć oszczędnie
2009-11-16 - P. Grzelak Tagi: Eksploatacja, Ekologia
Wyniki badania „Barometr ekologiczny branży flotowej” przeprowadzonego wśród kierowców flotowych w Polsce na zlecenie ALD Automotive wskazują, że zdecydowana większość użytkowników zna i stosuje zasady eco driving.
Prawie 80% odpowiedzi ankietowanych wskazuje, że przestrzegają oni reguły, które pomagają ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2. Zgodnie z deklaracjami badanych najchętniej praktykowane zasady ekojazdy obejmują częste zmienianie biegów, utrzymywanie niskich obrotów silnika, dokładne planowanie trasy i regularną kontrolę ciśnienia w oponach. Kierowcy niechętnie natomiast rezygnują z bagażników zewnętrznych. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 237 kierowców flotowych z firm różnej wielkości i różnych regionów Polski. W ramach propagowania zasad jazdy ekologicznej wśród swoich klientów firma ALD Automotive jeszcze w listopadzie opublikuje poradnik „Eco driving” z zakresu zasad ekojazdy. Z badania „Barometr ekologiczny branży flotowej” wynika, że najchętniej stosowanymi regułami eco driving są częsta zmiana biegów i utrzymanie niskich obrotów silnika. Aż 95% badanych kierowców deklaruje częstą zmianę biegów i aż 94% z nich prowadzi samochód na najwyższym możliwym biegu, aby obniżyć obroty silnika. Aby zminimalizować zużycie paliwa i emisję szkodliwych spalin zaleca się zmianę biegu poniżej 2500 obr./min. w przypadku silników benzynowych oraz poniżej 2000 obr./min. w przypadku silników diesla.
Równie dużo, bo aż 95% respondentów deklaruje dokładne planowanie trasy przed podróżą, co pozwala ograniczyć liczbę przejechanych kilometrów i proporcjonalnie zmniejszyć ilość wydalanych spalin. Aż 92% ankietowanych sprawdza ciśnienie co najmniej raz w miesiącu.
Jest to o tyle ważne, że spadek ciśnienia w oponach o 25% powoduje wzrost oporu toczenia kół oraz zwiększenie zużycia paliwa o 2%. Ponad 88% kierowców flotowych minimalizuje również obciążenie samochodu. Warto przy tym zauważyć, że pozbycie się z samochodowego bagażnika niepotrzebnych przedmiotów, które ważą ok. 100 kg, pozwala ograniczyć zużycie paliwa o ok. 7% w przypadku auta osobowego średniej klasy.Najmniej rozpropagowaną zasadą eco driving pozostaje rezygnacja ze zbędnych bagażników, boksów dachowych, uchwytów na rowery i innych akcesoriów zewnętrznych, które, zwiększając opory powietrza podczas jazdy, powodują wyższe spalanie. Prawie 84% kierowców przyznaje, że nie demontuje niepotrzebnych bagażników. Praktykowanie tej zasady przynosi jednak wymierne korzyści, ponieważ nawet bagażnik o opływowych kształtach przy prędkości 120 km/h powoduje zwiększenie zużycia paliwa o ponad 20%.Inne zasady jazdy ekologicznej, cieszą się stosunkowo dużą popularnością, ale wskazują, że jest jeszcze miejsce na budowanie świadomości wśród kierowców. Grupa 27% użytkowników nie ogranicza użycia klimatyzacji, co pokazuje, że ten sposób zmniejszania zużycia paliwa i emisji CO2 nie jest jeszcze powszechnie stosowany w firmowych flotach. Ok. 24% badanych uważa, że zmniejszyć spalanie i emisję gazów cieplarnianych można przy jeździe z prędkością powyżej 75 km/h. Nie jest to trafna diagnoza: bardziej ekonomiczne i ekologiczne są niższe prędkości, ponieważ przy przyspieszaniu opór powietrza powoduje wzrost spalania tym szybszy, im wyższa jest prędkość.Zgodnie z wynikami badania ALD Automotive stosowanie zasad eco driving częściej deklarują kierowcy w małych firmach, zatrudniających do 20 osób. Aż 87,5% ich odpowiedzi wskazuje na proekologiczne postępowanie. Ta grupa kierowców szczególnie chętnie rezygnuje z bagażników (1/3 ankietowanych, w porównaniu z 16,5% w całej próbie). Kierowcy z małych firm często ograniczają też prędkość jazdy - wszyscy ankietowani uważają, że najkorzystniejsza dla środowiska jest prędkość poniżej 75 km/h (54,4% wszystkich badanych).„Wdrożenie zasad ekojazdy jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które działania proekologiczne chcą połączyć z oszczędnościami. W przeciwieństwie do inwestycji w najbardziej ‘zielone’ technologie, takie jak np. silniki hybrydowe, eco driving nie wymaga nakładów inwestycyjnych i może przynieść nawet 20% oszczędności w wydatkach na paliwo, wspomagając firmowy budżet w trudnych czasach” - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor generalny ALD Automotive Polska.Firma ALD Automotive angażuje się w długofalowe działania proekologiczne w ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Jeszcze w listopadzie 2009 r. firma opublikuje poradnik z ekojazdy dla swoich klientów. Zawiera on konkretne wskazówki dla kierowców, którzy chcą ograniczyć spalanie i emisję CO2, a także wyjaśnienie, w jaki sposób praktykowanie tych zasad pozwala chronić środowisko.W czerwcu 2009 r. firma ogłosiła również podpisanie z Renault międzynarodowej umowy o partnerstwie zmierzającym do wprowadzenia w 2011 roku do oferty obu firm samochodów z napędem elektrycznym o zerowym poziomie emisji CO2. „Czujemy się współodpowiedzialni za ograniczenie wpływu flot firmowych na środowisko, dlatego zachęcamy naszych klientów do ograniczania emisji CO2, w tym propagowania zasad eco driving. Poza poradnikiem dla klientów planujemy włączyć do naszej oferty praktyczne szkolenia z ekojazdy” - mówi Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska i autor poradnika „Eco driving”.Badanie „Barometr ekologiczny branży flotowej” realizowane na zlecenie ALD Automotive zmierza do analizy poziomu świadomości ekologicznej menedżerów i użytkowników flot w Polsce. Badanie poświęcone eco driving zostało przeprowadzone na niereprezentatywnej próbie 237 kierowców w firmach różnej wielkości z całej Polski. Ok. 4,2% badanych pracuje w firmach zatrudniających do 20 osób, 38,4% - od 21 do 50 osób, i 57,4% - powyżej 50 osób.Aby zwiększyć wiarygodność wyników, badanie było realizowane z założeniem, że każdy ankietowany reprezentuje inną instytucję. Obecnie opublikowana ankieta jest drugą odsłoną badania „Barometr ekologiczny branży flotowej”, po udostępnionej w kwietniu 2009 r. analizie zastosowania w pojazdach flotowych technologii przyjaznych środowisku.
Prawie 80% odpowiedzi ankietowanych wskazuje, że przestrzegają oni reguły, które pomagają ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2. Zgodnie z deklaracjami badanych najchętniej praktykowane zasady ekojazdy obejmują częste zmienianie biegów, utrzymywanie niskich obrotów silnika, dokładne planowanie trasy i regularną kontrolę ciśnienia w oponach. Kierowcy niechętnie natomiast rezygnują z bagażników zewnętrznych. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 237 kierowców flotowych z firm różnej wielkości i różnych regionów Polski. W ramach propagowania zasad jazdy ekologicznej wśród swoich klientów firma ALD Automotive jeszcze w listopadzie opublikuje poradnik „Eco driving” z zakresu zasad ekojazdy. Z badania „Barometr ekologiczny branży flotowej” wynika, że najchętniej stosowanymi regułami eco driving są częsta zmiana biegów i utrzymanie niskich obrotów silnika. Aż 95% badanych kierowców deklaruje częstą zmianę biegów i aż 94% z nich prowadzi samochód na najwyższym możliwym biegu, aby obniżyć obroty silnika. Aby zminimalizować zużycie paliwa i emisję szkodliwych spalin zaleca się zmianę biegu poniżej 2500 obr./min. w przypadku silników benzynowych oraz poniżej 2000 obr./min. w przypadku silników diesla.
Jest to o tyle ważne, że spadek ciśnienia w oponach o 25% powoduje wzrost oporu toczenia kół oraz zwiększenie zużycia paliwa o 2%. Ponad 88% kierowców flotowych minimalizuje również obciążenie samochodu. Warto przy tym zauważyć, że pozbycie się z samochodowego bagażnika niepotrzebnych przedmiotów, które ważą ok. 100 kg, pozwala ograniczyć zużycie paliwa o ok. 7% w przypadku auta osobowego średniej klasy.Najmniej rozpropagowaną zasadą eco driving pozostaje rezygnacja ze zbędnych bagażników, boksów dachowych, uchwytów na rowery i innych akcesoriów zewnętrznych, które, zwiększając opory powietrza podczas jazdy, powodują wyższe spalanie. Prawie 84% kierowców przyznaje, że nie demontuje niepotrzebnych bagażników. Praktykowanie tej zasady przynosi jednak wymierne korzyści, ponieważ nawet bagażnik o opływowych kształtach przy prędkości 120 km/h powoduje zwiększenie zużycia paliwa o ponad 20%.Inne zasady jazdy ekologicznej, cieszą się stosunkowo dużą popularnością, ale wskazują, że jest jeszcze miejsce na budowanie świadomości wśród kierowców. Grupa 27% użytkowników nie ogranicza użycia klimatyzacji, co pokazuje, że ten sposób zmniejszania zużycia paliwa i emisji CO2 nie jest jeszcze powszechnie stosowany w firmowych flotach. Ok. 24% badanych uważa, że zmniejszyć spalanie i emisję gazów cieplarnianych można przy jeździe z prędkością powyżej 75 km/h. Nie jest to trafna diagnoza: bardziej ekonomiczne i ekologiczne są niższe prędkości, ponieważ przy przyspieszaniu opór powietrza powoduje wzrost spalania tym szybszy, im wyższa jest prędkość.Zgodnie z wynikami badania ALD Automotive stosowanie zasad eco driving częściej deklarują kierowcy w małych firmach, zatrudniających do 20 osób. Aż 87,5% ich odpowiedzi wskazuje na proekologiczne postępowanie. Ta grupa kierowców szczególnie chętnie rezygnuje z bagażników (1/3 ankietowanych, w porównaniu z 16,5% w całej próbie). Kierowcy z małych firm często ograniczają też prędkość jazdy - wszyscy ankietowani uważają, że najkorzystniejsza dla środowiska jest prędkość poniżej 75 km/h (54,4% wszystkich badanych).„Wdrożenie zasad ekojazdy jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które działania proekologiczne chcą połączyć z oszczędnościami. W przeciwieństwie do inwestycji w najbardziej ‘zielone’ technologie, takie jak np. silniki hybrydowe, eco driving nie wymaga nakładów inwestycyjnych i może przynieść nawet 20% oszczędności w wydatkach na paliwo, wspomagając firmowy budżet w trudnych czasach” - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor generalny ALD Automotive Polska.Firma ALD Automotive angażuje się w długofalowe działania proekologiczne w ramach swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Jeszcze w listopadzie 2009 r. firma opublikuje poradnik z ekojazdy dla swoich klientów. Zawiera on konkretne wskazówki dla kierowców, którzy chcą ograniczyć spalanie i emisję CO2, a także wyjaśnienie, w jaki sposób praktykowanie tych zasad pozwala chronić środowisko.W czerwcu 2009 r. firma ogłosiła również podpisanie z Renault międzynarodowej umowy o partnerstwie zmierzającym do wprowadzenia w 2011 roku do oferty obu firm samochodów z napędem elektrycznym o zerowym poziomie emisji CO2. „Czujemy się współodpowiedzialni za ograniczenie wpływu flot firmowych na środowisko, dlatego zachęcamy naszych klientów do ograniczania emisji CO2, w tym propagowania zasad eco driving. Poza poradnikiem dla klientów planujemy włączyć do naszej oferty praktyczne szkolenia z ekojazdy” - mówi Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska i autor poradnika „Eco driving”.Badanie „Barometr ekologiczny branży flotowej” realizowane na zlecenie ALD Automotive zmierza do analizy poziomu świadomości ekologicznej menedżerów i użytkowników flot w Polsce. Badanie poświęcone eco driving zostało przeprowadzone na niereprezentatywnej próbie 237 kierowców w firmach różnej wielkości z całej Polski. Ok. 4,2% badanych pracuje w firmach zatrudniających do 20 osób, 38,4% - od 21 do 50 osób, i 57,4% - powyżej 50 osób.Aby zwiększyć wiarygodność wyników, badanie było realizowane z założeniem, że każdy ankietowany reprezentuje inną instytucję. Obecnie opublikowana ankieta jest drugą odsłoną badania „Barometr ekologiczny branży flotowej”, po udostępnionej w kwietniu 2009 r. analizie zastosowania w pojazdach flotowych technologii przyjaznych środowisku.
źródło: Solski Burson-Marsteller
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Polscy kierowcy flotowi wiedzą jak jeździć oszczędnie
Podobne: Polscy kierowcy flotowi wiedzą jak jeździć oszczędnie




Podobne galerie: Polscy kierowcy flotowi wiedzą jak jeździć oszczędnie



Najczęściej czytane w tym miesiącu


Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć